Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 88 22,9%
  • Neat

Stemmer: 297 77,1%

• Antall stemmer
    385

Den store whiskyflasken må jo med i den store whiskeytråden 🥃

IMG_4071.jpeg

• Haha
  • Liker
Reaksjoner: kire, holmby og BigT
Videre (og avslutter med) Bunnahabhain 12 year. Også en Islay som ikke er smakt før. Hatt en flott uke rundt på Hebridene og nord i Skotland og fått smake mye god whisky, som har vært nye for meg
IMG_7859.jpeg
Edit: ojjj!! her var det mye smaker av nøtter, sødme og karamell - en ny favoritt?

Videre (og avslutter med) Bunnahabhain 12 year. Også en Islay som ikke er smakt før. Hatt en flott uke rundt på Hebridene og nord i Skotland og fått smake mye god whisky, som har vært nye for meg Vis vedlegg 402464Edit: ojjj!! her var det mye smaker av nøtter, sødme og karamell - en ny favoritt?

Den er også en favoritt blant mangen i dei områdene. Den der er spesielt god. Plukka opp et par flasker i Oban sist eg var der.

• Liker
Reaksjoner: Gin
Bunnahabhain 12 er en whisky jeg alltid kommer tilbake til etter alle disse årene. :)

Siden polet kuttet ut Glengoyne - av helt mystiske årsaker - så leter jeg fortsatt etter en erstatter, men finner ingen. Glengoyne 18YO var/er noe jeg virkelig savner i line-up'n.

Da må man gå opp andre veier og smaker i et landskap der whisky stiger nesten mer i pris en klokker. Ardbeg sin Wee Beastie er således en vinner med tanke på smak og pris.

• Liker
Reaksjoner: Gin og Preacher
Min go-to er Lagavulin 16, men Bruichladdich blir faktisk for mye for meg. Har bare smakt den en gang, men jeg minnes at jeg spekulerte i at noen hadde prøvd å lagd den mest røkte whiskyen de klarte, bare for å gjøre det.

Hadde gleden av å smake på en Glengoyne 21 når jeg var i Glasgow for noen år siden. Herre for en whisky!

Mens vi snakker om ting som ikke finnes i utvalget (standard ihvertfall, har ikke sjekket bestilling) til polet lengre: Oban 14. Den er det lenge siden jeg har smakt.

• Liker
Reaksjoner: mr_frodo og seiltid
Min go-to er Lagavulin 16, men Bruichladdich blir faktisk for mye for meg. Har bare smakt den en gang, men jeg minnes at jeg spekulerte i at noen hadde prøvd å lagd den mest røkte whiskyen de klarte, bare for å gjøre det.

Hadde gleden av å smake på en Glengoyne 21 når jeg var i Glasgow for noen år siden. Herre for en whisky!

Mens vi snakker om ting som ikke finnes i utvalget (standard ihvertfall, har ikke sjekket bestilling) til polet lengre: Oban 14. Den er det lenge siden jeg har smakt.

Oban 14 er min go-to. Heldigvis har den i årevis vært og er stadig en del av utvalget på polet i Valkendorfsgate. (y)

Jeg har også gått for Glengoyne 18 år. Veldig god whisky, men den er vanskelig å finne. Må si jeg liker Macallan også, sjøl om den er litt «kommers» (og dyr).

Jeg er foreløpig ikke på «røyk/torv-kjøret» ennå. Enkelte «innvidde» mener det bare er et spørsmål om tid. Vi får se, men jeg har klart meg fint uten så langt. Kanskje det blir noe japansk neste gang.

Jeg har så godt som falt av whiskyvogna helt og holdent. Tar meg en enslig knert dann og vann, og da går jeg for noe lettbeint og ukomplisert. Sist ble det en Glenmorangie Tokyo. Så får vi se hvor mange uker det går til neste gang.
Har en haug med røyket whisky stående, men det står seg vel tenker jeg.

Hmm . Meiner eg har et par flasker glengoyne 25yr stående Uåpnet. Dvs mulig den ene faktisk er åpnet.
Glengoyne 18 er veldig god også .

dei 2 her er 2 som eg likte godt og må handle inn igjen .
20191214_215750.jpg

20231129_122056.jpg

• Liker
Reaksjoner: sunshine
Oban 14 er min go-to. Heldigvis har den i årevis vært og er stadig en del av utvalget på polet i Valkendorfsgate. (y)
Sjekket på siden til polet nå, den kan bestilles til alle butikker. Så er vel bare jeg som har vært "uheldig" med mine lokale pol. Er nesten aldri på polet i Valkendorfsgate. Men får vel bestille en flaske, siden det er såpass lenge siden jeg har smakt den!

• Liker
Reaksjoner: Mikromatisk
I forbindelse med bryllup så lurte fruen på om vi kunne berre sette fram noke av whiskyen eg har stående . Faren er jo at den blir blandet med cola og gu vet ka. Fant noken flasker innerst i i boden derav eine må sikkert ha stått der i 15 år så den måtte prøves.
1000032984.jpg

Redigert: