Den store sykkeltråden

Er jo derfor det er fint med noe man kan velge!? Med 3 kneoperasjoner på baken, så er det ikke sikkert jeg kan sykle på fixed speed uansett! Kall meg gjerne tante med skjegg om jeg må sykle på en singelspeed..
Men skal du da liskom stoppe midt i bakken da for å ta hensyn til knea dine å snu dekket? :p

Mikke:) med frinav har man ikke jevn kraft i tråkket, og energi går bort grunnet dette. Man får også mindre akslerasjon pågrunn av dette.

Jeg ser poenget med fixie, men akkurat dette får jeg ikke til å stemme. All den tid beina mine utøver trykk mot kranken er sykkelen mekanisk sett fixed.

Fixed går helt fint. Se John cardiel doku på vbs.tv

Hvis han kan sykle fixed tåler du det og:)

Ja vel.. Etter hva jeg har fått med meg så er vel ryggen han har fucket? Å ikke ledda i beina!

Men den diskusjon her er vel ikke noe vits å fortsette, du får væra jævla kul og hardcore på din raske fixed sykkel. Så får jeg være skjegg tante på min som sikkert ikke blir med fixed nav :) Kan leve med det! ;)

Å sykle uten bremser her i Bergen er forresten uaktuelt for meg. Bygger jeg en blir det med forbrems. Kall meg gjerne pingle, men jeg henger ikke livet mitt i en sykkelkjede, da hadde jeg vel brukt 3-4 liv til nå.

Random vi kan kjøre sammen i byen vi med kurv på rattet og kløv bak med potteplanter i! ;)

Å sykle uten bremser her i Bergen er forresten uaktuelt for meg. Bygger jeg en blir det med forbrems. Kall meg gjerne pingle, men jeg henger ikke livet mitt i en sykkelkjede, da hadde jeg vel brukt 3-4 liv til nå.
Veldig fornuftig! Jeg forstod hvor viktig bremser var når de røk og jeg gikk i autovernet. Rev av alt i kneet og ble kalt fender bender en stund.:p Dette her er ikke kødd, det var det legen skrev på lappen til tablettene jeg skulle tygge!
tabbis.jpg

I senere tid når jeg har fortalt om denne historien så lurer de fleste på hvor mange kubikk sykkelen var på....:cool: (det var en tråsykkel jah)

Spennende å følge diskusjonen, selv må jeg få meg ny sykkel i år. Om jeg begynner å bremse på Holbergsplass stopper jeg akkurat på Aker Brygge. Passer meg fint, men blir mye tuting og faenskap da jeg så godt som mangler bremser. Holdt på å stupe inn i bakluka på en liten BMW i fjor som stoppet for bussen. Våker før første forelesning hvertfall.

Jeg ser poenget med fixie, men akkurat dette får jeg ikke til å stemme. All den tid beina mine utøver trykk mot kranken er sykkelen mekanisk sett fixed.

Jeg understreker at dette ikke er for å kverulere men forklare. Er ikke helt ekspert men sykler med flere som er det. På frinav dras ikke pedalene rundt av hjulet. Kjedet er også slakkere for å muliggjøre girskifte. Man kan ha så og si perfekt tråkk, men tråkket blir likevel ugjevnt. De fleste har ikke perfekt tråkk og da blir forskjellene større.

På fixed er alt mye strammere og føttene er med rundt på en annen måte enn frinav. Du føler deg mer som en del av sykkelen.

Det blir mindre slitasje på cogen og på kjedet. Det skal derfor mye mer til for at kjedet på en fixed ryker.

Trenger man en bråbrems eller nødbrems kan man forøvrig ta ut den ene foten og plassere bak på hjulet oppe ved vertikale delen av rammen og man vil bremse veldig effektivt.

Forøvrig handler det ikke så mye om hardcore eller ikke, mer om å gå skikkelig inn for noe å lære seg det. Motorsykkel er jo livsfarlig.. Men hvis man opererer innen sine egne grenser og lærer det skikkelig så er det veldig lite skummelt?

Mestringsfølelsen man får ved å lære seg en ny måte å sykle på er større enn man skulle tro.

prippa: Siden du har eller skal lære deg å sykle skikkelig med fastnav kan jeg nå informere om at Norges Cykleforbund på tinget for et par uker siden forbød giring under bane-NM fra og med i år.. Dermed ligger alt til rette for at de som behersker å sykle med ett gir kan få større uttelling enn før! ;)

Banesykler på vei uten bremse har jeg ikke så mye til overs for, for å være helt ærlig..

Det kan oppstå situasjoner som uten tvil krever betraktelig raskere oppbremsing enn det man kan få til med en pinne/sko/etc. mot dekket på en fastnavssykkel.

Fastnav på åpen vei egner seg imo dermed best til rekreasjon og ikke effektiv transport.. :)

Det med giring er rått! Har en bekjent som jeg tror kan gjøre det veldig skarpt. Sykler til vanlig 52t-13t og det klarer han fint å sykle opp til holmenkollen med:)
Jeg savner velodrom i Oslo.

Vedr. Brems ikke brems så synes jeg det er ok med brems. Men ser ikke verdien av singlespeed.
Bruker ikke brems selv, har syklet fixed i to år uten kollisjoner med noe annet enn bakken..:) flaks sannsynligvis men sykler mest på sykkelsti og landevei. De gangene det har vært bråstopp foran har refleksen vært å finne åpninger rundt istedet for å bremse.

Skal forøvrig finne tidenes råeste velodrom duell til dere i morgen:)

Men ser ikke verdien av singlespeed.

Singlespeed forener jo det beste fra begge leire. Du får den generelle anvennbarheten til en vanlig sykkel samt at sykkelen blir vedlikeholdsfri. En cog holder forøvrig i årevis med mye sykling, så den kjøper jeg ikke. SS kommer (iallefall i moderne tid (etter 1980-90)) fra skogssykling, og der funker det ikke med fixie.

Er kjedet strammere på en fixie enn på en ss? Jeg vet ikke. Kjedet vil uansett strekke seg ved bruk. Kanskje ikke like mye med et 1/8" kjede som en vanlig 6/7/8 delt.

Hehe. Dette blir reneste popcorn tråden:)

Men man flytter da bakhjulet bakover etterhvert som kjedet strekker seg for ikke ha slakk. Samtlige ss konvensjoner jeg har sett har ikke vertical dropouts.

Folk sykler jo mtb med enhjulssykkel også. Og fixed blir også brukt mer og mer. Ikke fordi det er det beste redskapet sikkert, men en større utfordring.

Hvis målet er en vedlikeholdsfri sykkel å cruise rundt med foreslår jeg mye heller en BMX.

Vil du ha en sykkel som gir deg mest mulig trening og ønsker å oppleve en annen måte å sykle på; fixed.

Bare det å vende seg til at pedalene er med deg hele tiden er for de fleste en ny opplevelse.

http://sheldonbrown.com/fixed.html