Den store Rom-tråden

En nydelig rom som dessverre ikke importeres til Norge er Barbancourt. Produseres i Port-au-Prince, Haiti, og kommer i fem utgaver. Min favoritt er den lysbrune, 8 år gamle; benevnt som 5-stjerners i sortimentet deres.

Mer her: http://www.barbancourt.net/index2.php?mode=1&langue=en

I motsetning til en del andre, billigere romtyper som produseres i Haiti, fremstår denne av svært god kvalitet. Ypperlig både bar eller i drinker, for eksempel Rhum Punch. På nettsidene deres finnes det oppskrifter til en rekke rombaserte drinker. Herunder med spennende navn som "Haitian Zombie" :cool:

20150106_175818_zpsa2ea61d8.jpg

20150107_231846_zps4e08c312.jpg
[/URL][/IMG]

Klarte ikke å dy meg. Denne bringer frem minner fra Interrail for mange mange år siden. Stroh rom var selve "drømmen" for 18 åringene med Europa for sine føtter. Spørs om den gir like mye kred blandt rom-kjennere i dag :)

Når jeg først er inne på karibiske romvarianter kan jeg jo også trekke frem denne fra Den Dominikanske Republikk:

20150107_200201_zps2d5c9df5.jpg

Uten å påberope meg alt for stor kunnskap innen romsmaking, kan jeg melde at denne lysbrune varianten oppleves som passe rund og passe mild i smaken. Akkurat dette er en rimelig utgave fra Brugan, men de har et assortert utvalg som sikkert kan by på enda større opplevelser. Holder kun 37,5%, noe som ville vært nesten uhørt i nabolandet Haiti.

Har aldri vært noe fan av Whisky eller Cognac, men rom har jeg virkelig sansen for.

Det begynte da jeg helt tilfeldig droppet innom en rombar i studiestræde i København og fikk smake på baren sin egenmiksede rom.

Kjøpte nylig en flaske Dom Maderas PX 5 + 5 på polet på skøyen etter anbefalning fra en ansatt.
Denne smakte såpass godt og gikk så fort at jeg måtte supplere, hvorpå jeg også kjøpte en Diplomatico Riserva Exclusiva 12 år.
Ser frem til prøvesmakingen.

Nok om meg..

Noen som vet om systembolagene i Strømstad er gode på rom?

Det er de ikke men man kan bestille i forveien. Systembolaget har blant annet Samaroli som leverer interessante varer til en halvhøy pris; 1000-1200,-

20150107_231846_zps4e08c312.jpg
[/URL][/IMG]

Klarte ikke å dy meg. Denne bringer frem minner fra Interrail for mange mange år siden. Stroh rom var selve "drømmen" for 18 åringene med Europa for sine føtter. Spørs om den gir like mye kred blandt rom-kjennere i dag :)
Husker jeg kjøpte den Stroh-rom'en med 80% alkohol i Østerrike da jeg var 16 år gammel, tok med (ulovlig) til Norge og drakk meg veldig fort dritings. Farlige greier det der...

Bristol Classic leverer varene nok en gang. Bristol er uavhengige og kjøper fat fra diverse produsenter og destillerier, lagrer spriten og tapper den på flaske. Denne rommen er som navnet tilsier, fra Caroni på Trinidad og Tobago. Distilleriet ble stengt for godt i 2002. Kjøpt på polet i fjor eller 2013 for 2000,-

Oljete/fyldig konsistens med lang ettersmak av vanilje, kanskje en rom for whiskyentusiaster?

DSCF1277_zps9c9f21e6.jpg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Klokkesamler
Siden det allerede finnes en tråd for øl og whisket tenkte jeg at jeg skulle starte en tråd for min lidenskap innenfor alkoholkonsum, nemlig rom.

Jeg tenkte jeg kunne starte med en av de friskeste rom´ene jeg drikker, nemlig en Ron Zacapa Centenario 23 Y.O.

Ja, flasken er neste tom, og ja, det er torsdag.
IMG_3668_zpsda708ee6.jpg

Ron Zacapa har vunnet den gjeve prisen "årets rom"-hele syv ganger på rad.

Dersom du liker frisk, men samtidig litt sterk rom er denne veldig god.

Har enda ikke hatt muligheten til å smake på Ron Zacapa XO, men den kommer :)
Kan skrive under på at denne er knallgod!
Er vanligvis en whiskymann, men smakte denne i sommer og ble imponert!

Husker jeg fikk grisekjeft av en Duty Free-ansatt i San Francisco når jeg kalte Ron Zacapaen 23 år gammel. Han fortalte meg at den ikke finnes lenger, og at den heter 23 Sistema Solera eller noe, som inneholder en "skvett" av en 23 år Zacapa, men er blanda med alt mulig annet.

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord og Bears
Når jeg kommer fra Kongo igjen i neste uke (true story) tenkte jeg å gå for en Rom på taxfree'en på Gardemoen. Noen som har tips til en lett drikkende, prisklasse 800,- maks, som de har på taxfree'en?

Min lille romsamling. Min favoritt er Zacapa. Negra edition syns jeg ikke er like god som den vanlige. Xo er vell hakket bedre enn 23'n men den har jeg ikke. Plantation fra Barbados til høyre er og veldig god. Neste på handlelisten er Zacapa Xo og Ambassador Diplomatico fra Venezuela.
IMG_9640.JPG

@Telemarkshelten - Hva er dommen? - Jeg smakte denne for en god tid tilbake, men syntes den ble litt skarp for min gane. Nå er jeg riktignok ikke så glad i sterk brennevinssmak, så for meg utgår det aller meste av Whiskey.