Den store Rom-tråden

Medlem
3. feb. 2013
Innlegg
840
Sted
Lillestrøm
Siden det allerede finnes en tråd for øl og whisket tenkte jeg at jeg skulle starte en tråd for min lidenskap innenfor alkoholkonsum, nemlig rom.

Jeg tenkte jeg kunne starte med en av de friskeste rom´ene jeg drikker, nemlig en Ron Zacapa Centenario 23 Y.O.

Ja, flasken er neste tom, og ja, det er torsdag.
IMG_3668_zpsda708ee6.jpg


Ron Zacapa har vunnet den gjeve prisen "årets rom"-hele syv ganger på rad.


Dersom du liker frisk, men samtidig litt sterk rom er denne veldig god.

Har enda ikke hatt muligheten til å smake på Ron Zacapa XO, men den kommer :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
er ikke den store rom-kjenneren, men setter pris på godt mørkt:)

denne ble med hjem sist jeg ikke var sikker på hva som skulle med fra systembolaget :rolleyes:


Ron Quorhum 23y
1348649941Ron-Quorhum-Solera-23-Years-Old.jpg


mvh
stian
 
Redigert:
Kul tråd!

Eneste jeg har drukket av rom er Captain Morgan og diverse bacardi. Antar dette er sammenlignbart med moteklokker? Blir derfor morsomt å følge med, og ikke minst lære om nye godsaker man kan bruke klokkepenger på:cool:
 
Drakk en del av denne på ferie på Jamaica, vil ikke si den er god, men fyttikatta det er sterke saker...

RumE20110503C.jpg
 
Jeg startet et tråd som het Brennevin i sommer. Må vel fortsette på den snarest.

Rom er godt. Hadde noe eldgammelt (150+ år) for to år siden.

Nå har jeg kun denne flasken som jeg kjøpte i Finale i Italia i sommer. Produsenten er Samaroli, en "independent bottler" som spesialiserer seg på rom og whisky.

5870.jpg
 
Redigert:
Kan bare slutte meg til at "Sacapen" som omtales først i tråden er svært god og anvendelig.
Alle jeg har introdusert den til har blitt begeistret.

Jeg har til og med fått polet på Beitostølen til å ha den i utvalget - så dersom du befinner deg der i helgen så kan du kjøpe den i morgen. 700 kroner for helflaske....

Mener at den passer bra sammen med en vintage ur eller TS sin Supercompressor...

Kanskje vi skal innvilge oss et lite glass eller to i kveld? Det er tross alt freddan....
 
Har ikke stor peiling på rom, og langt ifra noe rom-kjenner men jeg har falt for Pampero Aniversario og Mount Gay rum. Men om det er bare skvipet eller ei, har jeg null peiling på :p
 
Selv liker jeg rom med litt karakter, og synes at Pampero Anniversary og Mount Gay Extra Old er ganske kjedelige saker. Joa, de glir ned halsen uten motstand, men ikke så mye mer. Da er Ron Zacapa langt bedre, imo.
Har også hatt ei flaske Angostura 1824 og Havana Club 8, like kjedelig.

Trois Rivières 1999. Anstendig god. Cognacfarget.
Pyrat XO har ganske tydelig citruspreg og smaker meg bedre.
El Dorado 15 er god. Hadde den for noen år siden.
JM lager bra saker. Har smakt 2001/1999/1997 og 1993 de siste årene. Ikke så mørkt, mere forfinet. 1993-årgangen finnes i to eksemplarer på Valkendorf-polet i Bergen. Prisen er 1750,- Ikke billig, men meget god.

Systembolaget har større utvalg enn det vi finner her hjemme.
 
Har selv en flaske Ron Zacapa i barskapet, hvis innhold nytes i ny og ne som et alternativ til en cognac eller whisky.

Da jeg fikk servert "baba au rhum" til dessert på Le Louis XV i sommer og skulle velge hvilken rom den skulle dynkes i, gikk jeg for denne fra Venezuela:

 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Denne nytes for tiden. Helt ok rom, men Diplomatico Reserva Exclusiva Rum, som @DJDAN viser er IMO et bedre kjøp, og skal hentes fra systembolaget ved neste anledning....

 
Redigert av en moderator:
Reiser ofte til mitt favorittsted i Spania; Salobrena, som ligger på "Costa Tropica" kysten, ca. 45 minutters kjøring nord for Malaga, området er, som navnet sier: subtropisk og har lang tradisjon på lokal produksjon av bl.a. rum, der er fremdeles flere destillerier i området selv om noen underveis har måttet legge ned. Sørger alltid å få med meg noe hjem etter opphold. Rumen er naturligvis varierende i smak og kvalitet etter destilleri og produksjon, alt fra sinna og rå harpiks smak til fløyelsmyk smak (eller som en lokal senorita sa oversatt til Norsk : som en nonne i fløyelsdrakt).
Sender en nyttig link, det er verdt turen opp for dere som reiser til Malaga.:mrgreen:
The Rum Experience University, Salobrena, Spain
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkesamler
Rom har jeg ikke så stor peiling på, men liker det ganske godt. Synes dog det er best når den er i en drink som mojito og cuba libre.
 
Verten for årets nyttårsfest bød på følgende:
QywTP80.jpg

Riise'n var favoritt av de to men kan fint tenke meg Diplomatico i barskapet med. Begge var rike smaker og kan fint tenke meg å innlede et bigamisk forhold med både whisky og rom
 
En nydelig rom som dessverre ikke importeres til Norge er Barbancourt. Produseres i Port-au-Prince, Haiti, og kommer i fem utgaver. Min favoritt er den lysbrune, 8 år gamle; benevnt som 5-stjerners i sortimentet deres.

Mer her: http://www.barbancourt.net/index2.php?mode=1&langue=en

I motsetning til en del andre, billigere romtyper som produseres i Haiti, fremstår denne av svært god kvalitet. Ypperlig både bar eller i drinker, for eksempel Rhum Punch. På nettsidene deres finnes det oppskrifter til en rekke rombaserte drinker. Herunder med spennende navn som "Haitian Zombie" :cool:

20150106_175818_zpsa2ea61d8.jpg
 
20150107_231846_zps4e08c312.jpg
[/URL][/IMG]

Klarte ikke å dy meg. Denne bringer frem minner fra Interrail for mange mange år siden. Stroh rom var selve "drømmen" for 18 åringene med Europa for sine føtter. Spørs om den gir like mye kred blandt rom-kjennere i dag :)
 
Når jeg først er inne på karibiske romvarianter kan jeg jo også trekke frem denne fra Den Dominikanske Republikk:

20150107_200201_zps2d5c9df5.jpg


Uten å påberope meg alt for stor kunnskap innen romsmaking, kan jeg melde at denne lysbrune varianten oppleves som passe rund og passe mild i smaken. Akkurat dette er en rimelig utgave fra Brugan, men de har et assortert utvalg som sikkert kan by på enda større opplevelser. Holder kun 37,5%, noe som ville vært nesten uhørt i nabolandet Haiti.
 
Har aldri vært noe fan av Whisky eller Cognac, men rom har jeg virkelig sansen for.

Det begynte da jeg helt tilfeldig droppet innom en rombar i studiestræde i København og fikk smake på baren sin egenmiksede rom.

Kjøpte nylig en flaske Dom Maderas PX 5 + 5 på polet på skøyen etter anbefalning fra en ansatt.
Denne smakte såpass godt og gikk så fort at jeg måtte supplere, hvorpå jeg også kjøpte en Diplomatico Riserva Exclusiva 12 år.
Ser frem til prøvesmakingen.

Nok om meg..

Noen som vet om systembolagene i Strømstad er gode på rom?
 
Det er de ikke men man kan bestille i forveien. Systembolaget har blant annet Samaroli som leverer interessante varer til en halvhøy pris; 1000-1200,-