Den store FOTO-grafitråden

Konstruktiv kritikk er for så vidt greit.

Men å fange laks på bildet er vanskelig i påsken, siden det ikke finnes laks i elven da.

Når det gjelder lukkertid med rennende vann, så er nok en del smak og behag ute og går. Kortere lukkertid fungerte på det forrige bildet, men ikke her etter min mening. Jeg benytter aldri lang lukkertid på rennende vann, da det slører vannet for mye. Den kunne _kanskje_ vært ørlite lenger lenger her (da først og fremst på øvre del av fossefallet), men jeg hadde ikke stativ tilgjengelig her (noe jeg hadde på det forrige).
Skjønner. Mitt poeng var bare at det viktigste er at DU har en klar MENING bak BILDET og de tekniske innstillingene for å fange motivet (aka MENIGEN).

• Liker
Reaksjoner: knb
Piemonte var et helt ok sted å teste ut nytt kamera. Tror kanskje Contax G1 kan bli et morsomt bekjentskap.
R1-02767-011A.jpeg

R1-02767-028A.jpeg

R1-02768-0033.jpeg

Ikke brukt speilrefleksen på 3år,dro den frem idag.ladet batteri.Fungerer fortsatt,etter 13år.
Brukt mobilen stortsett siden 2017/2018.
Xperia og oneplus 6 var et løft.Siden har kvaliteten bare gått opp over.
Synes kvaliteten er ok med nyere iphone.
Men er noe eget med å holde i et skikkelig kamera.
Lurer på å kjøpe noe nyere kompakt. Men er redd det blir liggendes.Fuji? Har jo hatt flere Fuji før.. RX100 med søker?
Noen som har noe liggendes? Har 2 klokker som bare ligger.Bytte?
Hatt Certinaen på hver dag siden sep 24.
IMG_1811.jpeg
IMG_1800.jpeg
IMG_1789.jpeg
IMG_1710.jpeg
IMG_1677.jpeg
IMG_1685.jpeg
IMG_1645.jpeg
IMG_1728.jpeg
IMG_1836.jpeg

Redigert:
@Raniets: Ja, det er noe eget å fotografere med et skikkelig kamera. Selv om det har gått 13 år, så tar heldigvis ditt kamera fortsatt like gode bilder. For min egen del, så tar jeg ikke bedre bilder med med mitt Fujifilm X-T5 enn jeg gjorde med mitt Canon EOS 350D som jeg kjøpte i 2006. Men teknologien har som du selv nevner blitt utrolig mye bedre. Jeg har blitt veldig glad i speilløst og spesielt Fujifilm. Jeg liker at kameraet har en del fysiske knapper. Jeg vil anbefale det, men kanskje først og fremst å ta en tur innom en butikk for å prøve og se hva du liker.

Og nei, jeg vil dessverre ikke bytte. Er veldig fornøyd med kamerabagen min med innhold 🙂

• Liker
Reaksjoner: Raniets
Har hatt nikon dslr siden 2010.Før der så hadde jeg et par digitale kompaktkamera.første digitale kompakt ble vel kjøpt i 2005.
Før der igjen så var det analogt.

Har prøvd forskjellig ved siden av nikonutstyret. Men har alltid fallt tilbake til Nikon.Alt er bare riktig.
Burde vel kjøpt et Z kamera fra Nikon.

Har prøvd Canon,fuji, nikon V1,panasonic,
Fuji har nesten fått meg til å selge Nikonutstyret. Meen drog frem Nikon utstyret igjen,lei av å være uten iso-knapp på fuji….
Bruken avtok.så solgte alt av objektiver,unntatt ett.Beholdt 35mm’n

Så valget står mellom nytt systemkamera og iphone 17.
Ser iphone 16 har fått kamera knapp..ett steg i riktig retning.

Angrer på at jeg ikke lot denne ligge i skuffen.
IMG_1899.png

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Jeg for min del klarte å herpe 5D3-en min på en litt vel fuktig fotballkamp (Kåffum - VIF). Nå er det bare feilmelding og den må mest sannsynlig på rep.

Like greit å gå over på en 1Dx2 eller R3 da…

• Liker
Ser man bort fra de mest sære fotooppdragene, er kamerahus sånn passe underordnet. Linsen(e) betyr langt mer opp mot utsnittet. Men, det som betyr aller mest er egne øyne, lys og utsnitt. Er man alltid ute etter de 2% siste gevinstene, er "ordentlig" kamera et must. For resten, så er ofte egen fantasi, kreativitet og tålmodighet nok. Utstyret tar ikke bilder. Den som opererer det, avfotograferer.

• Liker
Joda, det er fotografen som tar bildene - men det er enklere å få de bildene du vil ha og gode bilder om du har litt moderne utstyr. Det er enklere å redde bilder fra støy med moderne apparater enn det er å redde dem med 5D3-en min.

Men for all del, jeg har sett fotografer bruke storformat til sport (og selv bruker jeg analog 35mm). Alt funker så lenge fotografen veit hvordan hen skal bruke utstyret og kan se bildene.

For min del så tar jeg nesten bare sport, så det å gå opp til 1Dx2 (eller R3, men da beveger jeg meg inn i nytt objektiv-feste-land) helt naturlig. Skal sies jeg allerede har en 1Dx mk1, så helt uventet er det jo ikke.