- Medlem
- 6. des. 2013
Jeg er dypt inni Leica-verdenen, men hadde jeg begynt på nytt hadde jeg valgt Sony fullformat eller Fujifilm. Velg et systemkamera - da kan du bytte ut linser som du ønsker. Kjøp fastoptikk 35mm og makroobjektiv (uten innebygd zoom), tripod og ekstern lys (ring-LED fra Aliexpress f.eks til makro). Reflektor kan du lage av papp-plate og alufolie.Jeg vurderer å starte litt forsiktig med fotografi, fortrinnsvis makro da jeg synes dette ser fascinerende og moro ut. Men jeg er totalt blank og synes det er vrient nok å få anstendige bilder med mobilen. Men alt må jo læres, og jeg observerer at flere av medasylantene her inne er habile med fotoapparatet.
Er det noen av dere som kan dele noen tips om hvor man kan lete etter nybegynnertips, youtubekanaler, forum, fotobutikker ( helst på nett, da jeg bor midt i fjellheimen )
Eventuelt noen tips om hva man må ha som et minimum for å komme i gang.
Budsjett: 5-20k
Setter pris på alle innspill![]()
Jeg vurderer å starte litt forsiktig med fotografi, fortrinnsvis makro da jeg synes dette ser fascinerende og moro ut.
Eventuelt noen tips om hva man må ha som et minimum for å komme i gang.
Budsjett: 5-20k
jeg kjøpte meg en sony a6000 med APS-C brikke nå i sommer for å teste vannet litt selv, og er kjempefornøyd - veldig bra kamera om du vil ha noe i den billigere enden av skalaen med masse brukte linser tilgjengelig.
For meg var litt av poenget med kameraet at jeg skulle orke å drasse rundt på det og faktisk bruke det, så elsker det at selve huset er lite og lett, og billig nok til at jeg ikke er så redd for det.
Med mindre du vil gå all inn på makro med en gang og kjøpe dyre spesial-linser til akkurat det formålet, så kan du kjøpe noen "extension tubes" som forlenger avstanden mellom linsen og huset slik at du får mer zoom og kortere fokusavstand på vanlige linser - det koster under tusenlappen.
Kjøpte nettopp et lys sett med softbox og diverse for bedriften min. Kom i dag.Noen som har erfaring med Scandinavian photo?