Den store FOTO-grafitråden

Nå håper jeg virkelig det snart skal bli mulig å komme seg litt ut igjen :oops: Jeg burde jobbe, men drømmer meg bort.....

Perhentian Island

Perhentian 1.JPG


Fraser Island

Fraser.JPG


Er det noen som har sett bussen min:(

Buss.JPG


Uluru

ULURU.JPG


Victoria Bitter - For a hard earned thirst

VB.JPG
 
Jeg vurderer å starte litt forsiktig med fotografi, fortrinnsvis makro da jeg synes dette ser fascinerende og moro ut. Men jeg er totalt blank og synes det er vrient nok å få anstendige bilder med mobilen. Men alt må jo læres, og jeg observerer at flere av medasylantene her inne er habile med fotoapparatet.

Er det noen av dere som kan dele noen tips om hvor man kan lete etter nybegynnertips, youtubekanaler, forum, fotobutikker ( helst på nett, da jeg bor midt i fjellheimen )
Eventuelt noen tips om hva man må ha som et minimum for å komme i gang.

Budsjett: 5-20k

Setter pris på alle innspill :)
 
Jeg
Jeg vurderer å starte litt forsiktig med fotografi, fortrinnsvis makro da jeg synes dette ser fascinerende og moro ut. Men jeg er totalt blank og synes det er vrient nok å få anstendige bilder med mobilen. Men alt må jo læres, og jeg observerer at flere av medasylantene her inne er habile med fotoapparatet.

Er det noen av dere som kan dele noen tips om hvor man kan lete etter nybegynnertips, youtubekanaler, forum, fotobutikker ( helst på nett, da jeg bor midt i fjellheimen )
Eventuelt noen tips om hva man må ha som et minimum for å komme i gang.

Budsjett: 5-20k

Setter pris på alle innspill :)
Jeg er dypt inni Leica-verdenen, men hadde jeg begynt på nytt hadde jeg valgt Sony fullformat eller Fujifilm. Velg et systemkamera - da kan du bytte ut linser som du ønsker. Kjøp fastoptikk 35mm og makroobjektiv (uten innebygd zoom), tripod og ekstern lys (ring-LED fra Aliexpress f.eks til makro). Reflektor kan du lage av papp-plate og alufolie.

Har ingen forslag til spesifikk YouTube-kanaler men det er masse av flinke folk der ut, men det beste tipset er uansett å prøve seg frem så mye som mulig.

Kan anbefale Stavangerfoto De gir gjerne litt rabatter når man snakker med dem
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Jeg vurderer å starte litt forsiktig med fotografi, fortrinnsvis makro da jeg synes dette ser fascinerende og moro ut.


Eventuelt noen tips om hva man må ha som et minimum for å komme i gang.

Budsjett: 5-20k

-Da ville jeg begynt med noe brukt noe; rett og slett siden det er uendelig mye mer bang/buck enn noe nytt når man prøver å finne ut om dette gir mersmak.

Om makro fascinerer, ville jeg absolutt tatt med et godt stativ i regnestykket, med makro opererer man med så lav fokusdybde at håndholdt er fånyttes.

Om du finner et manfrotto (stativenes Toyota) og gjerne også en makroskinne, er det nær sagt likegyldig hvilket (system)kamera og optikk man setter oppå stativet - det vil ta årevis før kamera og optikk er begrensningen for hva man kan få til. IMHO.

Et brukt Nikon D700 (fullformat, begynner å bli noen år, men bygget som en tanks) og en 105mm makro fra velrenommert merke - enten Nikkor eller tredjepart - burde få deg i gang, bare for å ta et eksempel - det burde være mulig å finne begge deler i god stand for omtrent ti lapper til sammen.

I tillegg er lys viktig om man vil ha gode resultater - det er et kaninhull helt for det selv, men en kikk innom The Strobist vil være vel anvendt tid - spesielt siden de har et godt fokus på at man ikke trenger allverdens med utstyr for å oppnå imponerende resultater.

Så, før jeg prater meg helt ut på viddene -

Skaff deg et godt stativ og en blitz eller to. Blitzene behøver ikke være superkraftige - jeg har hatt fire Nikon SB600 i et tiår nå, de burde ikke koste mer enn en liten tusenlapp hver brukt og er dønn pålitelige.

Skaff deg et brukt kamerahus og et makroobjektiv, det kan IMHO gjerne være manuellfokus siden du uansett kommer til å fokusere manuelt mens du makrofotograferer.

For pengene som er til overs, kjøper du et eller annet som gjør at fruen lar deg være i fred noen kvelder mens du prøver deg frem.
 
jeg kjøpte meg en sony a6000 med APS-C brikke nå i sommer for å teste vannet litt selv, og er kjempefornøyd - veldig bra kamera om du vil ha noe i den billigere enden av skalaen med masse brukte linser tilgjengelig.

For meg var litt av poenget med kameraet at jeg skulle orke å drasse rundt på det og faktisk bruke det, så elsker det at selve huset er lite og lett, og billig nok til at jeg ikke er så redd for det.

Med mindre du vil gå all inn på makro med en gang og kjøpe dyre spesial-linser til akkurat det formålet, så kan du kjøpe noen "extension tubes" som forlenger avstanden mellom linsen og huset slik at du får mer zoom og kortere fokusavstand på vanlige linser - det koster under tusenlappen.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
jeg kjøpte meg en sony a6000 med APS-C brikke nå i sommer for å teste vannet litt selv, og er kjempefornøyd - veldig bra kamera om du vil ha noe i den billigere enden av skalaen med masse brukte linser tilgjengelig.

For meg var litt av poenget med kameraet at jeg skulle orke å drasse rundt på det og faktisk bruke det, så elsker det at selve huset er lite og lett, og billig nok til at jeg ikke er så redd for det.

Med mindre du vil gå all inn på makro med en gang og kjøpe dyre spesial-linser til akkurat det formålet, så kan du kjøpe noen "extension tubes" som forlenger avstanden mellom linsen og huset slik at du får mer zoom og kortere fokusavstand på vanlige linser - det koster under tusenlappen.

En fin ting med Sony er at de har samme fatning på både APS-C kameraene (A6X00 serien) og fullformat (A7 serien), så da har man potensialet til å oppgradere hus og beholde glass. Det er dog forskjeller på linsene, men det kan du lese om på nettet.

Både Nikon og Canon har byttet fatning på linsene sine i senere tid, så det er veldig mye bra linser å få tak i brukt til de gamle fatningene, men da får man en større utgift om man skal gå for nyere hus og glass senere da.
 
Noen som har erfaring med Scandinavian photo?

Er proffbutikk, der min sambo kjøper det meste av sitt utstyr til jobben som fotograf. De selger alt fra amatør til proff, og alt i mellom. Dyktige folk som jobber der, som kan faget og utstyret de selger. Selv sitter jeg på en Canon 5D mark iii fra den butikk som min sambo har kassert fordi den er "for gammel".
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
De er gode, men jeg liker best foto.no. SP tapte seg da de fikk nye eiere (og de gamle kjøpte foto.no og oppretta skikkelig butikk).

Min favoritt nå er Foto.no.Liker sjappa deres også.
Det ble handel og jeg brukte foto.no.
Meget hyggelig opplevelse da jeg ringte de og ba om en noobpakke med muligheter for oppgradering senere. Kan absolutt anbefales, over middels kundevennlig.
 
  • Liker
Reaksjoner: ehauger
Det ble handel og jeg brukte foto.no.
Meget hyggelig opplevelse da jeg ringte de og ba om en noobpakke med muligheter for oppgradering senere. Kan absolutt anbefales, over middels kundevennlig.
De som jobber på foto.no er de som gjorde Scandinavian Photo til en fantstisk butikk (da de het FotoVideo).
 
Gode erfaringer med foto.no her også, en god butikk, hyggelig og kunnskapsrike ansatte. Jeg har ikke noe negativt å si om Scandinavian Photo heller, jeg har handlet begge steder, og begge steder med gode erfaringer, selv om foto.no har fått hoveddelen av mine kjøp.
 
Siden jeg lovte å kryssposte dette i denne tråden.

Leica Store i Oslo skryter gjerne av å få Leica-er i veldig begrensa opplag i butikk, men DISSE Leicaene har de visstnok ikke.

1644479963190.png


 
  • Elsker
Reaksjoner: kh93