Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Jeg mente altså denne...

Gi meg styrke!
927292d1357537878-%2A%2A%2A%2A%2A%2A%2A%2A%2A%2A%2A%2A-wruw-monday-jan-7-2013-%2A%2A%2A%2A%2A%2A%2A%2A%2A%2A%2A%2A-photo.jpg
 
Jakter litt etter en vintage Speedmaster for tiden, og det viser seg at å finne en hvor det kan bekreftes at både verk og kasse er fra 1969 er lettere sagt enn gjort gitt.

Har to muligheter i kikkerten for øyeblikket:

- En med kasse datert 1969, men med verk fra 1970. Bezel har nok blitt skiftet en gang på 70-tallet, da den ikke har den "korrekte" bezel med prikk over 90.
- En fra 1968, venter på bekreftelse fra selger om når verket er fra - men denne har ihvertfall "riktig" bezel for denne tidsperioden.

Er sannelig ikke lett å finne den riktige, ser at det er flere Speedmastere med casebacks som kan dateres til 1969 der ute - men som har et verk fra 70/71/72/xx.
Slites mellom riktig bezel og "riktig" kasse akkurat nå.
Luksusproblemer :)
 
Speedmaster Racing eller Chrono Sport
http://www.omegawatches.com/uploads/pics/web_speedmaster_racing.jpg
står på min ønskeliste for tiden. Fåes i litt ulike farge detajer men jeg synes gult er kult. Modellen har siste iterasjon av 9300 verket inkl. ' Silisium balance spring'. Teknologisk topp altså. Og i klokkeblader sies det at denne modellen med 3500 euro er klart underpriset. Vet ikke om det siste var en intro pris som nå er endret på. Hvis ikke er den et kupp. Eneste er at den med 40mm kanskje er litt liten for noen
[video=youtube_share;Pd33njKO-WM]http://youtu.be/Pd33njKO-WM[/video]
 
Redigert:
Speedmaster Racing eller Chrono Sport
http://www.omegawatches.com/uploads/pics/web_speedmaster_racing.jpg
står på min ønskeliste for tiden. Fåes i litt ulike farge detajer men jeg synes gult er kult. Modellen har siste iterasjon av 9300 verket inkl. ' Silisium balance spring'. Teknologisk topp altså. Og i klokkeblader sies det at denne modellen med 3500 euro er klart underpriset. Vet ikke om det siste var en intro pris som nå er endret på. Hvis ikke er den et kupp. Eneste er at den med 40mm kanskje er litt liten for noen
[video=youtube_share;Pd33njKO-WM]http://youtu.be/Pd33njKO-WM[/video]

Flott klokke, men den har ikke caliber 9300 i seg ;)

The Speedmaster Racing, powered by an exclusive OMEGA calibre 3330, has a column-wheel chronograph mechanism and is equipped with a Co-Axial escapement and an Si14 silicon balance spring. The combination delivers such reliable timekeeping performance and stability that the chronograph comes with a full four-year warranty.

OMEGA Watches: Speedmaster Racing
 
Hmm.. Ikke helt inhouse da altså ? Det er kanskje grunnen til at den er såpass rimelig. Men fin er den uansett :)

" Inside the watch is a really exciting movement called the Omega caliber 3330. Based on the previous generation of Speedmaster column-wheel chronograph movements, the caliber 3330 adds two important features. First is a Co-Axial escapement. Omega is trying to have as many of their watches with Co-Axial escapement movements as possible. They were finally able to include that technology here. Also in the movements are silicon hair springs. Taken together, these new movement elements increase the accuracy and longevity of the chronograph movement in an appreciable way. The movements are also COSC Chronometer certified"
 
Tøff denne speedyen! Jeg ser imidlertid at den klokker inn på 15 mm tykkelse, så det spørs om den ikke ville blitt komisk tykk i forhold til diameteren med cal 9300 innabords (?) Får meg til å tenke på denne klokken som jeg kommenterte i Sinn-tråden, 16,5mm tykkelse på 38,5mm diameter.

6000_R.jpg
 
Jakter litt etter en vintage Speedmaster for tiden, og det viser seg at å finne en hvor det kan bekreftes at både verk og kasse er fra 1969 er lettere sagt enn gjort gitt.

Har to muligheter i kikkerten for øyeblikket:

- En med kasse datert 1969, men med verk fra 1970. Bezel har nok blitt skiftet en gang på 70-tallet, da den ikke har den "korrekte" bezel med prikk over 90.
- En fra 1968, venter på bekreftelse fra selger om når verket er fra - men denne har ihvertfall "riktig" bezel for denne tidsperioden.

Er sannelig ikke lett å finne den riktige, ser at det er flere Speedmastere med casebacks som kan dateres til 1969 der ute - men som har et verk fra 70/71/72/xx.
Slites mellom riktig bezel og "riktig" kasse akkurat nå.
Luksusproblemer :)

Tillater meg å komme med innspill her:

  • Det er mer uvanlig enn vanlig at du har eksakt match på hhv. kasse og urverk på 60-tallet. Kassene og urverkene ble produsert separat fra selve konstruksjonen av klokka og det er normalt å finne kasse og urverk som har en spenn på 1-3 år. Dette er halvveis bekreftet av Omega sentralt, all den tid de sier at de ikke har denne informasjonen i arkivene sine, og at denne måten å sette sammen klokkene på gjorde at man ikke hadde full kontroll.
  • Bezel-ringene rundt 1968-1969 var i en transisjon. Det betyr at med og uten "dot over 90" går for en 69-modell. Dette har blitt diskutert bl.a. i denne tråden.

Utover det bør du selvsagt gjør relevant "due dilligence"!
 
Tillater meg å komme med innspill her:

  • Det er mer uvanlig enn vanlig at du har eksakt match på hhv. kasse og urverk på 60-tallet. Kassene og urverkene ble produsert separat fra selve konstruksjonen av klokka og det er normalt å finne kasse og urverk som har en spenn på 1-3 år. Dette er halvveis bekreftet av Omega sentralt, all den tid de sier at de ikke har denne informasjonen i arkivene sine, og at denne måten å sette sammen klokkene på gjorde at man ikke hadde full kontroll.
  • Bezel-ringene rundt 1968-1969 var i en transisjon. Det betyr at med og uten "dot over 90" går for en 69-modell. Dette har blitt diskutert bl.a. i denne tråden.

Utover det bør du selvsagt gjør relevant "due dilligence"!

Takker for innspill, og jeg gjorde litt mer research etter at dette var postet - og har slått meg til ro med at det er litt vanskeligere enn jeg først trodde å finne kasse- og verknummer som matcher i årstall.
Leste også en post som mente at det var nesten umulig å kunne finne noe som du vet helt sikkert stammer fra samme år, da så og si alle deler ble batch-produsert - så den delen du finner serienummeret på i verket, kan godt være eldre eller nyere enn resten av verket, noe som gjør det hele litt usikkert.

Jakten fortsetter.. :)
 
Kaplans Auktioner
Svært så lite info i annonseteksten, fremgår ikke hva gyldenheten kommer av - men et foreløpig høyeste bud på 4 000 SEK vil vel uansett ha høyde for et funn?

Noen som utifra bilde ser hvilken referense dette er (tenker da særlig på hva Ø kan være)
 
Jeg har faktisk hatt reduced og den endte jeg opp med å returnere til selger. For meg er det not... Mest pågrunn av urverket. Se på bruktmarkedet på feks omega speedmaster Alaska. Der har du noe som er lekkert, med hvit skive og som "ingen" har
 
Speedmaster Alaska Project Limited Edition (1970 pcs)

Jeg har faktisk hatt reduced og den endte jeg opp med å returnere til selger. For meg er det not... Mest pågrunn av urverket. Se på bruktmarkedet på feks omega speedmaster Alaska. Der har du noe som er lekkert, med hvit skive og som "ingen" har

Den er KOOL som Alaska
omega-speedmaster-moonwatch-alaska-project-1_zps94afa40c.jpg


Men, jeg vil ha shappire glass. Denne har vel hesalit/pleksiglass.