Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Jeg er nok en av de få som faktisk er enig i den nye prisen. Klokken har nå fått et nytt urverk, og stiller seg med det på høyde med andre manufakturer. Hva koster en JLC master chrono? Hva koster en El Primero? Hva koster en Daytona?

Tommel opp og well done Omega
 
Jeg er nok en av de få som faktisk er enig i den nye prisen. Klokken har nå fått et nytt urverk, og stiller seg med det på høyde med andre manufakturer. Hva koster en JLC master chrono? Hva koster en El Primero? Hva koster en Daytona?

Tommel opp og well done Omega
Jeg kan vanskelig se at de tre du nevner er sammenlignbart med en speedy. I mine øyne er grunnen til at Omega priser seg opp et ønske om å legge seg i samme segment som disse, og dermed få fotfeste som litt mer high-end enn de har vært i markedet de siste årene. Det jeg frykter er at de kommer til å tape mer enn de tjener på denne taktikken nettopp på grunn av Omega var et trivelig prisnivå å komme inn i "luksussegmentet" på. Det er det ikke lenger og da tror ihvertfall jeg at kundene kommer til å se til andre merker.
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo og Maz19
Husker når Omega kom med den nye presentasjonsboksen og listeprisen gjorde et hopp. Var mye skriking da og, men folk kjøper uansett. Tror Speedmaster vil fortsette å selge bra, spesielt mtp tilgjengeligheten til Rolex.

Er spent på hva som skjer med bruktprisene på 1861-utgaven.
 
Hvis man ser på hva andre merker tar for sine kronografer så synes jeg ikke Speedyen kommer så ille ut. Prisene er selvfølgelig alt for høye, men relativt sett så tror jeg Omega er ca der de skal være.

Tok en kjapp titt på Bjerke sine nettsider for å sjekke pris på kronografer fra forskjellige merker:
Tudor: ca. 40-50.000kr
Breitling: ca. 50-70.000kr
IWC: ca. 65-95.000kr
JLC: ca. 130.000kr +
Rolex: ca. 130.000kr (+ invistorpåslag)
 
  • Liker
Reaksjoner: px200 og Callahan
Omega har jekket opp prisen årlig i tillegg til ytterligere priskorrigering i fjor og året før, om jeg ikke tar feil. Da har de lagt seg på et høyt grunnlag før prising av ny modell. Dette vil jeg ikke være med på, sintefinger til Omega (og Rolex). Er hæppi med 1861 modellen jeg kjøpte i ‘18.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Tanker om denne? Omega Speedmaster Calibre 321 Chronograph 39.7 mm

omega-speedmaster-moonwatch-31130403001001-1-product-zoom.png

Litt drøy pris, men passer råflott på det pinglete håndleddet mitt (må ha 40 mm eller under helst)
 
Speedmasterne er et flott design, men er blitt temmelig drøye i pris. Er ikke denne i samme størrelse som måneklokka ? som måler 42 fra bakkant av kassa om kassebeskyttelsen rundt krona. Bezelen på måneklokka er ca 40mm
 
Tanker om denne? Omega Speedmaster Calibre 321 Chronograph 39.7 mm

omega-speedmaster-moonwatch-31130403001001-1-product-zoom.png

Litt drøy pris, men passer råflott på det pinglete håndleddet mitt (må ha 40 mm eller under helst)

Bredden er aldri hele sannheten, vanligvis så er lug-to-lug ("vingespennet") mye viktigere for oss med puselanker. Og jeg *tror* at denne er like bred der som de andre speediene.

Ser Fratello mener at den bærer mindre dog, så who knows? :) https://www.fratellowatches.com/omega-speedmaster-caliber-321-review-including-a-video/#gref
 
  • Liker
Reaksjoner: Rofflecakes
@speedieThomas Godt poeng. Leste i ettertid at lug-to-lug bredde er tilsvarende en 42 mm Speedmaster - ca 48 mm. En annen ting som har irritert meg med Omega-klokker generelt er tykkelsen.

Ellers synes jeg denne er veldig fin, kunne godt tenkt meg denne i klokkesamlingen.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Synes prisen på Speedy er kunstig høy nå... helt uten hvit gull på visere og markørene, ... og invistorfaktor:)
 
Det er jo ingen nyhet at Omega forsøker å gjøre seg selv mer eksklusive, blant annet med å blåse opp prisen mer og mer, noe de ei heller er alene om. Så mye som jeg liker speedy, så skjønte jeg etterhvert hvorfor så mange har kjøpt og solgt den klokka gang på gang. Det er noe fortryllende med den, kanskje spesielt på bilder der man har kule reimer, men jeg endte opp med å foretrekke lenken for komforten sin del og syntes kanskje noe av godfølelsen manglet. Det er fortsatt en klokke jeg kunne tenke meg å eie, men prisnivået nå er såpass blitt at jeg tror jeg blir lykkeligere av å plassere pengene mine andre steder. Blir spennende å se hva den nye modellen gjør med prisnivået på de eldre, at det skal gå ned blir vel for mye å håpe på.
Jeg liker endringene som er gjort men i lys av de siste års prisbonanza kunne jeg gjerne tenkt meg å se en noe lavere oppgang på nye modellen.

Det er en fin tool watch i det minste :LOL:

NuM4k7J.jpg
 
Har de seriøst ikke lagt til on the fly mikrojustering i spenna, og fortsatt bare to hakk manuelle mikrojusteringer?
speedmaster-3861-clasp.jpg


Det er skuffende.

Hvis de ønsker å high-ende seg inn i himmelen på pris burde vel produktet de lager også forbedres underveis over hele linja. Og de får det jo til i Seamaster-linjen sin!

Kanskje bare dette er meg som har litt avsmak over den generelle prisgalloppen de siste åra. :) Er litt fysen på sedna gold utgaven, men den kommer vel til å koste 900 000,- når jeg føler meg klar for å kjøpe helgull ur.
 
Redigert:
Mangel på "on-the -fly" mikrojustering er vel prisen man må betale for å få en så slank og smekker lås ;)