deBalzac (14.07.08)

Medlem
14. juli 2008
Innlegg
755
Sted
Akershus
Noen bilder av samlingen min :D

Det startet med Breitlingen for åtte år siden, så har de andre klokkene kommet etter hvert.

Jaeger-LeCoultre Master Grande Taille, JLC Cal 889/2
MGT1.jpg


Breitling Premier, Breitling B40/Kelek cal 10000 (modulchronograph basert på ETA 2892 ebauche)
Breitling2.jpg


Minerva Pythagore, Minerva Cal. 48
Minerva_2.jpg


RLT Watch Co. RLT '69, ETA 2801, regulert til chronometer spesifikasjoner, laget i 100 eks.
RLT_69.jpg


Ollech & Wajs MP2801, ETA 2801
OW_MP2801.jpg
 
Stilige ur!

JLC er aldri feil, og Minerva'en er veldig stilig. Synd at de nå er Montblanc.

De to siste er ikke kjente modeller for meg, kan du fortelle litt om de?

Forøvrig velkommen til forumet!
 
Så gøy å se noe annet enn Rolex og Panerai :D

Flott samling med både klassiske og sporty ur! Liker spesielt godt JLCen og de to "militære" urene på Nato-remmer (fortell oss gjerne mer om de siste).
 
Ollech & Wajs holder til i Zurich og ble etablert i 1956 av Joseph Ollech og Albert Wajs. De laget dykkerur, chronographer og militærklokker. O&W hadde stor suksess på 60 tallet, solgte flere tusen klokker til amerikanske soldater i Vietnam og til mange dykkerklubber i USA. O&W la ned virksomheten i 1980. Mellom 1980 og 1990, laget Albert Wajs en klokke som het Aviation, den var laget av genuine Breitling deler som han kjøpte fra Willy Breitling. 1990 startet han opp igjen med Ollech & Wajs.

O&W MP-serien ble utviklet med tanke på salg til det Engelske forsvaret og tilfredstiller Ministry of Defence's kravspesifikasjoner for mekaniske armbåndsur, men den ble ikke kjøpt inn. Mulig at den ble for dyr, MoD kjøpte stort sett inn quartz klokker fra Seiko, Pulsar og CWC på 80-90 tallet og kuttet ut alle mekaniske klokker i 1993. O&W MP ble istedet basismodellen til Ollech & Wajs. Veldig mye klokke for pengene, hadde det vært et kjent merke hadde den kostet 2-3 ganger så mye. MP2801 har et enkelt håndopptrukket ETA verk (ETA2801-2). Automaticversjonen har dato og hadde opprinnelig et AS 2063 verk, nå har den ETA2824-2. Det fantes også en chronographvariant med håndopptrukket Valjoux 7733 urverk.

RLT Watch Co. lages i England av Roy Taylor og er stort sett basert på standard urkasser (nye og "NOS") og mekaniske ETA verk. RLT '69 har samme urkasse som O&W MP men har en urskive som er basert på Smiths W10 militærklokke fra 1968. Urverket er ETA's trofaste 2801-2 og den ble laget i 100 eksemplarer.

De fleste av klokkeseriene til RLT Watch Co. lages i begrenset opplag. Roy designer og lager de fleste urskivene, og setter sammen alle klokkene selv. Urverkene blir alltid regulert til chronometer standard, Min RLT går +/- 1 sekund i døgnet.

Begge klokkene har en "ekte" Natorem laget av den offisielle MoD leverandøren i Wales.

rlt69_owmp.jpg
 
Flott og variert samling ! God til å ta bilder er du også ! ;)
Om jeg fikke velge et av dine ur, ville jeg ha valgt Ollech & Wajs,- det er liksom min "stil"....
Takk for titt'en !
 
Stilig samling! :D

Jeg liker spes. JLC... (Jeg savner min solgte JLC :evil: :cry: )
 
BRIO1368 skrev:
Flott og variert samling ! God til å ta bilder er du også ! ;)
Om jeg fikke velge et av dine ur, ville jeg ha valgt Ollech & Wajs,- det er liksom min "stil"....
Takk for titt'en !

O&W har vært favoritten i sommer. Robust klokke med god kvalitetsfølelse, den tåler å brukes og er ikke så dyr at det er en katastrofe om jeg ødelegger den.

Når det gjelder bildene, jeg har vært aktiv amatørfotograf i over 20 år og har lært noen triks. Jeg foretrekker fortsatt mitt gamle Leica eller Minox kamera med svart/hvitt film, men har også stor glede av digital fotografering.
 
Har O&W sluttet å lage MP2801?? Prøvd å finne en på nettet men eneste plassen jeg fant var på gnomonwatches.com og der står det at den er "Discontinued"... så det ble en Pilot 3095 på meg i stedet for...
 
Stipey skrev:
Har O&W sluttet å lage MP2801?? Prøvd å finne en på nettet men eneste plassen jeg fant var på gnomonwatches.com og der står det at den er "Discontinued"... så det ble en Pilot 3095 på meg i stedet for...

MP2801 er fortsatt i produksjon, men med en litt annen urskive. Stor etterspørsel og lav produksjon har ført til lang leveringstid, forhandlerne er utsolgt på de mest populære modellene.
 
deBalzac skrev:
Noen bilder av samlingen min :D

Det startet med Breitlingen for åtte år siden, så har de andre klokkene kommet etter hvert.

Jaeger-LeCoultre Master Grande Taille, JLC Cal 889/2
MGT1.jpg


Breitling Premier, Breitling B40/Kelek cal 10000 (modulchronograph basert på ETA 2892 ebauche)
Breitling2.jpg


Minerva Pythagore, Minerva Cal. 48
Minerva_2.jpg


RLT Watch Co. RLT '69, ETA 2801, regulert til chronometer spesifikasjoner, laget i 100 eks.
RLT_69.jpg


Ollech & Wajs MP2801, ETA 2801
OW_MP2801.jpg


Breitling Premieren er bare sinnsykt nydelig. Synd den er vanskelig å få tak i på bruktmarkedet.
 
Den opprinnelige Breitling Premier ble laget på slutten av 30'tallet og var verdens første vanntette chronograph. Den nye modellen var en retro modell, ikke en 100 % kopi, men basert på den minste Navitimer urkassen. Breitling laget Premier modellen mellom 1997 og 1999, som en "Serie Speciale". Det ble laget 5000-6000 i stål og omtrent 1000 i gull. Det fantes flere varianter, 97/98 uten dato, 99 med dato, sølv eller sort urskive, stål eller rødt gull, rem eller lenke. Jeg kjøpte min ny hos Bjerke i feburar 2000 og fikk den til en "hyggelig" pris. Bjerke solgte bare ett ekemplar av Premier og modellen er følgelig veldig uvanlig i Norge.

Blant Breitling samlere begynner Premiermodellen å få økt status, men økende priser på fine eksemplarer.

Breitling_Premier.jpg

L1000297.jpg

L1000562.jpg
 
deBalzac skrev:
Den opprinnelige Breitling Premier ble laget på slutten av 30'tallet og var verdens første vanntette chronograph. Den nye modellen var en retro modell, ikke en 100 % kopi, men basert på den minste Navitimer urkassen. Breitling laget Premier modellen mellom 1997 og 1999, som en "Serie Speciale". Det ble laget 5000-6000 i stål og omtrent 1000 i gull. Det fantes flere varianter, 97/98 uten dato, 99 med dato, sølv eller sort urskive, stål eller rødt gull, rem eller lenke. Jeg kjøpte min ny hos Bjerke i feburar 2000 og fikk den til en "hyggelig" pris. Bjerke solgte bare ett ekemplar av Premier og modellen er følgelig veldig uvanlig i Norge.

Blant Breitling samlere begynner Premiermodellen å få økt status, men økende priser på fine eksemplarer.

Breitling_Premier.jpg

L1000297.jpg

L1000562.jpg





Har ikke veldig greie på Breitling, vet faktisk ingenting om Breitling. Har kun egne oppfatninger, og veldig ofte er mine meninger om Breitling, at de er litt "to much". Mye info på skivene og høy "Bling" faktor.

MEN, dette må være en av de peneste klokkene jeg har sett, kjenner at jeg sikler litt mens jeg sitter og skriver.

It`s a beauty deBalzac
Hva må man betale for en slik idag?
 
I god stand, komplet med eske og papirer, selges Premiermodellen i dag for mellom 15000 og 20000, men det er ikke så ofte de dukker opp for salg.

Breitling laget flere flotte modeller med klassisk design på 90’tallet, men de siste årene synes jeg at det har vært litt for mye ”oversize” og ”Bling”. Breitling lager fortsatt klassiske modeller som Navitimer, Montbrillant og Mk VI.

Breitling ble etablert av Ernest Schneider i 1981 og fabrikken eies fortsatt av Schneiderfamilien. Ernest Schneider kjøpte varemerket ”Breitling” og ”Breitlinghistorien” av Willy Breitling i 1979. Den opprinnelige Breitlingfabrikken ble etablert i 1884 av Léon Breitling og var eid av Breitlingfamilien gjennom tre generasjoner, inntil Willy Breitling besluttet å stanse produksjonen i 1979. Breitling var kjent som spesialist på chronographer og høydepunktet i historien er Navitimermodellen som de begynte å lage i 1952.

Førte gang Breitlingnavnet ble brukt på en klokke var i 1845, når bestefaren til Léon, Charles Auguste Breitling sammen med en kompanjong laget lommeur med navnet ”Breitling-Laederich”
 
En aldeles nydelig Breitling denne Premier :eek:

Her er noen bilder av en annen retromodell som kun ble produsert 2 år på 90-tallet

Breitling Aviastar med den sjeldne Havana urskiven, kun produsert i det siste året 1998:
IMG_1647.jpg

IMG_1644.jpg

IMG_1650.jpg

IMG_1594.jpg

IMG_1600.jpg

IMG_1603.jpg