De andre er verre

Takk! Men det trenger ikke være det. :)

Alle som bruker tastatur i lange perioder av gangen bør ha gode tastaturer, og alle som sitter stille lenge av gangen bør ha ergonomiske arbeidsplasser. Jeg får vondt i skuldrene av de billige standard fullstørrelse-tastaturene som arbeidsgiver typisk tilbyr. Det hjelper ikke (meg) med dyre heve-senkepulter og Herman Miller-stoler, hvis tastaturet er for bredt slik at når jeg har høyre hånd på musen og venstre på hjemmetastene på venstre side av tastaturet, så er det 3/4 meter mellom hendene mine. Med minitastaturet over har jeg fjernet nakke- og skulderproblemer, selv hvis jeg sitter ved en maskin 14-16 timer om dagen.
Har du et tips til et ok tastatur som selges i kjedebutikker i Norge og som er bedre enn det man får utdelt på kontoret...? Til typ en tusing?

Kvantesprang, og det til halv pris:

Vis vedlegg 393391

Flyttet over keycaps på et Wooting tastatur og dette er så hinsides mye bedre at jeg lever gladelig med plastskrog. Hall effect - magnetiske - brytere med justerbare utløserpunkter og div custominnstillinger som tillater flere funksjoner på hver tast, som jeg ikke har satt meg inn i. Uovertruffen brukervennlighet med konfig via nettleser. Better yet: ca 2500 kr med alt man faktisk trenger.

Barna får cherry-tastaturene mine.
Jeg ble inspirert av dette innlegget og kjøpte et HE60V2.
Det var en FRYD å skrive på. Inntil jeg kjøpte det brukte jeg et WASDkeyboards-tastatur, som jeg har norske (det var viktig å slippe nordiske) legends på tastene på, med Cherry MX Blue-brytere. Til HE60V2 kjøpte jeg et sett med deres grå Optimum keycaps, for å se om jeg kunne klare meg uten legends på tastene.
Det gikk egentlig kjempefint, men jeg savnet F-tastene og numpad - Såpass mye at jeg gav 60%-tastaturet til en gamingglad guttunge og gikk tilbake til 100%, selv om MX Blue kjennes slarkete og tregt ut i forhold til magnetiske brytere. Og bråkete, men det var nå engang en av grunnene til at jeg ville ha MX Blue uten dempere i utgangspunktet. Egner seg greit på promperommet, men jeg tror jeg hadde blitt jaget om jeg satt med det i et åpent kontorlandskap.
Kommer nok til å unne meg et Wooting Two HE, for, underlig som det egentlig virker å skrive det, var det faktisk godt å skrive på.
Kan jeg spørre, hvordan er det å kjøpe keycaps, som de du kjøpte fra Signature Plastics? Får du med "ekstra" taster, så du kan tilpasse tastaturet etter språket? Det så ikke ut til at de hadde så mange valg for språk på nettsiden.

Kommer nok til å unne meg et Wooting Two HE, for, underlig som det egentlig virker å skrive det, var det faktisk godt å skrive på.

60 % er ikke for alle. Egentlig er jeg mer happy med resten av Wootings funksjoner enn det faktum at de kommer i 60 %, og tenker du blir superfornøyd med en Two HE. Jeg har et Tenkeyless (altså full-size minus numpad-gruppen) Filco med mekaniske brytere som jeg pleide å ha på kontoret, og da programmerte jeg inn piltaster på WASD på et sekundær-layer med aktivering via CapsLock (som jeg aldri bruker), sammen med alle de andre 60 % funksjonene. Da hadde jeg tilgang til fysiske piltaster og F-taster i tillegg til alt jeg bruker på 60 %en. Fantastisk å kunne bruke venstrehånden på piltaster og høyrehånden på musen når man skal gjøre enkelte ting i Excel. Filco er forresten ikke programmerbart, men er man nerd nok og kjøper nytt kretskort fra en enmannsbedrift i USA, så blir det det.

Kan jeg spørre, hvordan er det å kjøpe keycaps, som de du kjøpte fra Signature Plastics? Får du med "ekstra" taster, så du kan tilpasse tastaturet etter språket? Det så ikke ut til at de hadde så mange valg for språk på nettsiden.

Jeg kjøpte alle mine via Massdrop.com, nå Drop.com, som ikke lengre selger sett med internasjonale taster. Det er skikkelig dritt, for av en eller annen grunn er det så godt som ingen andre som selger så spesialtilpassede taster som de gjorde i gruppekjøpene der. Legg merke til fra bildene at jeg ikke har nordic layout - jeg har norsk. Samtidig er det bra, for det var forferdelig dyrt. Med dagens dollarkurs ville de brune og grå settene med taster jeg postet kostet cirka 2500,- per sett. For kun tastehetter, der, altså. Jeg har liggende ihvertfall 4 sett til på loftet, som heldigvis var litt billigere. De burde jeg egentlig lete frem og prøve å selge på Finn.

Er du ordentlig entusiast tror jeg det fremdeles er gruppekjøp på Geekhack.org. Hvis du orker å grave deg gjennom det.

Ja, jøss, altså full størrelse eller 100 %. Da har du lite til null behov for å omprogrammere taster, siden alle finnes på sine vanlige plasser.

Jeg ville sett aller først på Logitech G413 SE. Er på tilbud til 599,- hos både Power og Elkjøp, så det blir lite penger å satse. Kanskje Corsair K70, men det er dobbelt så dyrt.

Skal man over det i kvalitet, så sliter jeg litt med å ikke anbefale å gå rett til Wooting.

Edit: det er hovedsakelig disse fordelene med Wooting:
- det lager veldig lite lyd
- tastene er veldig responsive
- programmerbare utløserpunkter, altså hvor sensitive tastene skal være
- selve bryterne kan byttes, lett, til andre med annen bevegelse og følelse
- fullt programmerbart, men det er viktigere med mini-layout

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Ja, jøss, altså full størrelse eller 100 %. Da har du lite til null behov for å omprogrammere taster, siden alle finnes på sine vanlige plasser.

Jeg ville sett aller først på Logitech G413 SE. Er på tilbud til 599,- hos både Power og Elkjøp, så det blir lite penger å satse. Kanskje Corsair K70, men det er dobbelt så dyrt.

Skal man over det i kvalitet, så sliter jeg litt med å ikke anbefale å gå rett til Wooting.

Edit: det er hovedsakelig disse fordelene med Wooting:
- det lager veldig lite lyd
- tastene er veldig responsive
- programmerbare utløserpunkter, altså hvor sensitive tastene skal være
- selve bryterne kan byttes, lett, til andre med annen bevegelse og følelse
- fullt programmerbart, men det er viktigere med mini-layout
Takk, akkurat det jeg trengte. Gikk for logitech, 20% ekstra med DnB og så ble slett ikke ille. Fryktet et entry level ok tastatur lå på mer. Litt uvant men blir vel mye bedre enn det jeg har i dag når man blir vandt til det!

Så får vi se hvor lenge kollegaene holder ut med klikkelydene 😂