Datejust II eller Submariner + litt diverse

Trådstarter får nesten ta med konklusjonen her også :)

Merkelig hvordan synet endres. Ved første titt var jeg ganske så sikker på at DJ var det rette, men når jeg vurderte de opp mot hverandre på nytt i dag så falt altså valget på en Sub allikvel. Var til og med så tradisjonell at jeg gikk for den svarte, 116610.
Selv om DJ er en lekker klokke, så ser jeg som de over at den nok passer best til litt mer formelle anledninger, og da var det greit med en noe mer allrounder som første ut.
Tviler på at slutter med den men, å se den på håndleddet gir definivitvt mersmak :)
 
Av erfaring er det veldig vanskelig å legge fra seg en (1)16610 når den først har vært på håndleddet en tur..... ;).

Gratulerer så masse!
 
JEg var trådstarter på den andre tråden

Nå så jeg det var en tilsvarende post for bare et par uker siden, men ubesluttsom nok til at jeg allikevel gjerne skulle hatt innspill fra noen med litt mer klokkekunnskap enn meg selv.

Dette blir mitt første "ordentlige" klokkekjøp og den skal kunne brukes til de fleste anledninger. Ser vel ikke bortifra at jeg blir hektet og det blir fler innkjøp etterhvert, men denne må ihvertfall gjøre nytten en stund :)

Jeg var i utgangspunktet bestemt på en Submariner, men etter og ha prøvd litt forskjellige heller jeg nå mot Datejust II (116334), stål og svart urskive. Eventuelt om jeg skulle lagt på litt og gått for skiven med diamanter på.

Så spørsmålene; Sub'en virker definitivt røffere og mer som en bruksklokke, men har noen hatt noe problem med DJ i forhold til riper etc. Den daglige bruken er i all hovedsak kontorbruk så ikke de røffeste forholdene, men ønsker ikke en klokke jeg må være utpreget forsiktig med.

Hvordan er annenhåndsverdien på dem. Begge er vel klassikere, men har inntrykk av at Sub'en holder seg bedre i pris og er lettere å omsette?

Hva er synspunktene rundt diamanter på skiven, passer det på en hverdagsklokke eller blir det "too much"?
Vurderer det mest fordi jeg syntes den rhodiumfargeden urskiven var veldig stilig.

Så til det som uansett blir veldig subjektivt, hva ville dere valgt? :)

- Så det diverse, jeg har vært innom begge Bjerke butikkene i Oslo, hvor den i prinsens gate definititvt var mest hjelpsom. Derimot dårlig med prutningsmonn, ihvertfall på Sub'en.
Tok kontakt med Jørgensen som jeg har sett beskrevet her inne, meget hyggelig samt at det var mulig å få 10% rabatt.
Jeg er derimot skeptisk til å sende avgårde 50-60' for så å motta en pakke i posten. Er det i det hele tatt noe å bekymre seg over, eller er det trygt? Ulempen utover akkurat forsendingen er ellers bare at jeg må innom Bjerke i etterkant for å få tilpasset lenken, og det kan det være verdt for å spare 5 - 7 tusen.

Så jeg føler meg nesten forpliktet til å svare :) Jeg stod i samme dilemmaet som deg. DJ 2 i TT eller Submariner LN. Det ble Submariner for min del. Imidlertid prøvde jeg en stålutgave av DJ 2 med kongeblå skive. Den var lekker i all sin enkle og klassiske form. Blir med stor sannsynlighet ROLEX nr 3. Vær imidlertid obs på lenken på denne. Den er lik den jeg har på Daytonaen, og med det blanke midtfeltet er den meget utsatt for deskdive-riper rundt låsen. Her er Submarineren mer robust synes jeg. Ellers har jeg bare godord å si om Submarineren, som i mine øyne er Rolex blant Rolexer og anvendelig til alt. Jeg er storfornøyd.

Når det gjelder frakt fra urmaker Jørgensen, så tropppet det opp en mann fra BRING på kontoret med pakken før jul. Med andre ord ingen problemer. Sendt på onsdag, på håndleddet torsdag morgen kl 0845 i Oslo. Alldeles utmerket service fra Jørgensen, og jeg har ikke kjøpt min siste klokke derfra. Bjerkes tidvis antikvariske forhold til kundeservice kan hende passer enkelt kjøpere som i sin tid bukket og skrapte for direktøren i den lokale banken. Det passer imidlertid ikke meg. Dette gjelder Karl Johans gate. I Prinsens gate er de hyggeligere, men rabatt kunne jeg bare glemme. I min verden er 5.500,- 10% av min neste Rolex, så derfor havner pengene i mitt gamle hjemfylke, og Jørgensen satt igjen med enda en fornøyd kunde. Jeg fikk tatt av en bit av lenka, og det gjorde jeg hos Alf Lie. Det kostet kr 0,-, og fikk gratulasjoner med nytt ur på kjøpet. I den butikken er holdningen en helt annen, og hadde han bare solgt Rolex hadde valget vært enkelt om han kunne konkurrere på pris.

Det heldige med valget ditt er at det ikke kan bli feil uansett hva du velger, men som eneste Rolex hadde jeg valgt Submariner.
 
Submariner er jo helsafe, og en fantastisk klokke. Men det er på tide at vi får en av disse på sonen:
big20101130031009.jpg


Jeg stemmer for TT DJ2 med "Green slate dial"!