Datejust II eller Submariner + litt diverse

Medlem
25. juni 2010
Innlegg
13
Nå så jeg det var en tilsvarende post for bare et par uker siden, men ubesluttsom nok til at jeg allikevel gjerne skulle hatt innspill fra noen med litt mer klokkekunnskap enn meg selv.

Dette blir mitt første "ordentlige" klokkekjøp og den skal kunne brukes til de fleste anledninger. Ser vel ikke bortifra at jeg blir hektet og det blir fler innkjøp etterhvert, men denne må ihvertfall gjøre nytten en stund :)

Jeg var i utgangspunktet bestemt på en Submariner, men etter og ha prøvd litt forskjellige heller jeg nå mot Datejust II (116334), stål og svart urskive. Eventuelt om jeg skulle lagt på litt og gått for skiven med diamanter på.

Så spørsmålene; Sub'en virker definitivt røffere og mer som en bruksklokke, men har noen hatt noe problem med DJ i forhold til riper etc. Den daglige bruken er i all hovedsak kontorbruk så ikke de røffeste forholdene, men ønsker ikke en klokke jeg må være utpreget forsiktig med.

Hvordan er annenhåndsverdien på dem. Begge er vel klassikere, men har inntrykk av at Sub'en holder seg bedre i pris og er lettere å omsette?

Hva er synspunktene rundt diamanter på skiven, passer det på en hverdagsklokke eller blir det "too much"?
Vurderer det mest fordi jeg syntes den rhodiumfargeden urskiven var veldig stilig.

Så til det som uansett blir veldig subjektivt, hva ville dere valgt? :)

- Så det diverse, jeg har vært innom begge Bjerke butikkene i Oslo, hvor den i prinsens gate definititvt var mest hjelpsom. Derimot dårlig med prutningsmonn, ihvertfall på Sub'en.
Tok kontakt med Jørgensen som jeg har sett beskrevet her inne, meget hyggelig samt at det var mulig å få 10% rabatt.
Jeg er derimot skeptisk til å sende avgårde 50-60' for så å motta en pakke i posten. Er det i det hele tatt noe å bekymre seg over, eller er det trygt? Ulempen utover akkurat forsendingen er ellers bare at jeg må innom Bjerke i etterkant for å få tilpasset lenken, og det kan det være verdt for å spare 5 - 7 tusen.
 
Suben holder verdien bedre.
Diamanter er ikke fint på en herreutgave av DJ, får med en gang et mer feminint preg i mine høyst subjektive øyne.
Kan trygt anbefale Jørgensen! De sender ekspress over natt inkludert i prisen, og da er du forsikret for alt som kan skje i postgangen!
Jeg ville gått for Suben om du først skal kjøpe nytt, så kan du heller lete litt på bruktmarkedet og score en god deal på en DJII senere! Jeg liker personlig DJ 36mm best, det er liksom klassikeren, men kunne kanskje blitt vant til en DJII med litt tid på håndleddet, er hvertfall ingenting feil med en DJII, sjukt fine klokker!
Du må bare bruke magefølelsen og kjøre på, er hvertfall ingen vits å gjøre et forhastet kjøp, disse klokkene vil alltid være tilgjengelig, og det er kjipt å brenne seg og kjøre et solid verditap, særlig når man kjøper nytt. Jakten er jo det beste :D
 
Hadde jeg hatt dette valget med de klokkene jeg alt har ville jeg gått for DJII med diamantskive. Synes det gjør seg godt med litt bling på skiva. Hadde det derimot som i ditt tilfelle vært det første store klokkekjøp ville jeg helt klart gått for subben. Du skriver ikke om det er 116610 eller 14060M som du sikler på. 116610 har jo en kjeramisk bezel som gir klokken et vist preg av bling. 14060 har litt høyere beater-faktor i mine øyne.

Angående Jørgensen hadde ikke jeg noe problem med å sende 50.000 kr til han og få en pakke levert på døren tre uker senere. (han hadde ikke klokken i butikken så måtte vente på ny leveranse fra Rolex)
 
Tror ikke du skal være redd for litt røff bruk av noen av dem.
DJ'en er tross alt vanntett til 100m.;)
Begge to er klokker som tåler å bli med på eventyr.

Verditapet på en Sub vil nok være mindre enn på en DJ. Men hvis du alikevel planlegger å ha en klokke for livet så faller jo dette argumentet vekk. Ellers er Sub'en lettere å bli kvitt, uten at det er spesielt vanskelig å kvitte seg med en DJ til en fornuftig pris.;)

Personlig synes jeg i utgangspunktet diamanter hører hjemme på en dameklokke, men innrømmer lett at det ser litt frekt ut på visse herremodeller.

Hadde ikke vært bekymret for å sende avgårde 50-60 tusen til en forhandler med godt rykte.
 
Jeg stemmer for DJII, men uten diamanter... Den må jo passe til alt! Hvis ikke er jo 116610 også en fantastisk klokke!

Uansett hva du ender opp med blir du sikkert fornøyd. :)
 
Takker for innspill folkens, interessant å høre.

Valgets kvaler, men fornøyd vil jeg bli uansett. Tror nok jeg skal få for en DJ, føltes mest riktig på armen. Litt større enn Sub'en, men samtidig ikke så "klumpete". Likte også spesielt randen i hvitt gull - gir et litt mer eksklusivt preg.
Dog er vel det også en veldig subjektiv mening her inne :)

Vet forresten noen hvordan det er med urskive? Ser at på DJ II så er det mange alternativer til urskive, hvis jeg skulle få ånden over meg senere og få lyst til å bytte til skiven med diamanter - er dette en kurant affære?
 
Enkleste måte å bytte urskiven på til en i nærheten av fornuftig pris er å kjøpe en original skive på eBay hos en seriøs selger, og få en urmaker til å skifte den. Det er nok lettest å få tak på 36MM-skiver på bukta, så er litt usikker på hvor stort markedet er for DJII-skiver.

Har egentlig ikke så mye peiling på hva dette koster deg å gjøre direkte fra Rolex, har bare hørt at det er meget dyrt. Sikkert noen her inne som kan svare på det?
 
Skifte av skive er en smal sak.
Det er akkurat det som er så fint med DJ. Det finnes så utrolig mange lekre skiver å velge mellom.
 
Det koker vel ned til smak og behag, men personlig ville jeg valgt Submariner.

Den er sportslig, men passer også til de finere anledninger.

Skulle du bli lei den, er den lett å selge igjen.

Diamanter er for kvinnfolk. (!)
 
Et spennende valg du har gjort, de fleste velger tross alt subben. Men den kan alltids handles inn ved en senere anledning, den er det flust av.
Jeg har en djii, og er meget fornøyd med den. Ligger godt på hånden og er anvendelig til alt. Min har blå skive, hvilket jeg mener er penest på denne modellen. Dog er det, som uju kommenterer, en smal sak å bytte skive. For en standard skive koster det om lag fire store hos en forhandler, en del mer for den med diamanter.
Jeg skrev forresten en tråd som linker til alle rolex sine skiver igår under rolex - fanen.
Apropos trond jørgensen er han serviceminded og ryddig. Om lenken er for lang el for kort koster det strengt tatt mye mindre å få den justert enn mangelen på rabatt hos bjerke :)

Lykke til med kjøpet - blir spennende å se skiven du lander på :D
 
Sub.... sub sub sub sub!

Nei du, ikke så godt å si egentlig - de fleste jeg kjenner ville kledd en sub som eneste klokke veldig mye bedre enn en dj, men jeg kjenner også noen hvis stil og preferanser ville ha gjort DJ'en perfekt.

For meg er litt eldre DJ en større suksess enn de nye, men det er kanskje bare en vane.

Sub har dog den fascinerende evnen at den passer til alt. ALT.

Sub går på kontoret, men også til tskjorte og shorts. DJ til shorts og tskjorte er jeg litt mer usikker på... :)

Og du skal ikke undervurdere "bling" i kjeramiske sub'en.. den er vesentlig mer fleshy enn gamle modellen.

Jørgensen er forøvrig ikke noe problem, pålitelig og god butikk. De er veldig hjelpsomme og flinke.
 
Nyttige kommentarer det her. Jørgensen skal jeg i alle fall vurdere sterkt.

DJ som jeg forsøkte på Bjerke hadde blå skive og enig i at den var veldig lekker. For min del blir derimot svart mer anvendelig, men er smak og behag. Diamantskriven har jeg slått fra meg, ser poenget fra de over her at det kan være mest egnet for damer og fotballspillere :D

Ser det er sterke meninger for Sub'en og klarer ikke å slippe helt taket på den selv heller.
For min del er derimot behovet mer vridd mot en klokke som passer til skjorter og dressbruk enn t-skjorte og shorts, og da virket DJ'en litt mer passende.
Er 116610 som jeg testet og må vel si at jeg ikke fikk den helt store bling følelsen der. Det vil si ihvertfall ikke på den svarte, grønne derimot... ikke lett :)
 
Eneste grunn til å velge dj av disse to er om du har en Sub fra før. Rolex Submariner er verdens mest allsidige og klassiske ur. Jeg ville altså gått for sub. :)
 
Det er jo litt av cluet med Sub'en, den går like fint til dress og skjorte som tskjorte og shorts :). Den kler seg opp og kler seg ned.

DJ'en er vesentlig mer begrenset.
 
DJ er en nydelig klokke, men like anvendelig som en Sub kan den umulig være ;)

Når det er sagt synes jeg DJ er mer et dress-ur, noe som ser ut til å passe trådstarter.
 
DJ har alltid vært dressur for meg, derfor jeg ikke helt forstår hvorfor og hvordan det kan være like anvendelig.

Men som jeg sa tidligere i tråden, jeg har kamerater og bekjente som vil ha vesentlig mer glede og flere bruksområder av en DJ enn av en Sub.

Om trådstarter faller i den kategorien er det jo et enkelt valg :).

DJ er flotte klokker og jeg kan godt tenke meg en selv en gang, men da blir det i all hovedsak til dress for min del.