Datamaskin - Utfordringer

Grendel

Støttemedlem
Medlem
15. jan. 2012
Innlegg
6.074
Sted
Oslo
Her er det så mange gode svar å få.
Jeg har en liten utfordring med en gammel laptop som jeg har fått. Maskinen hadde i sin tid Windows8, så du må ha god tid for å kjøre Windows10 på den. Denne har derfor ligget som hyllevarmer i et års tid, før jeg fikk ideen om å prøve Chrome OS på denne.

Jeg lastet ned NeverWare sin CloudReady ChromeOS. Installasjonen gikk fint, og dette fungerer tilfredsstillende. Det er raskere enn Windows10, og selvfølgelig litt "knotete" for en 'hardbarket Microsoft-kar'.

Men; Er det noen her som kjenner til sikkerhetsbehov på slike OS?
Ettersom jeg har lest så "er det ikke nødvendig med noe", men dette er noe jeg stiller m eg tvilende til.

Er det noen her som har erfaring med slikt OS?
Noen som har erfaring omkring dette OS og Antivirus, FireWall og beskyttelse mot annet skummelt svineri?

8
 
Hvis man først skal bevege seg vekk fra Windows, ville jeg personlig gått for en full Linux-installasjon, f.eks. Ubuntu.

Sikkerhetsbehovet er mindre, men en firewall er sikkert ikke dumt. Hvis ChromeOS holder for ditt bruk, så er det vel bare å kjøre på…
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Smokeless
Full Linux, da blir vel ytelsen "uendret"?
Jeg installerte og lekte litt med RedHat på bærbart en gang. Den gang hadde jeg en "ganske moderne" Digital-PC.

Et dumt spørsmål kanskje, men hva blir forskjellen på ChromeOS og en Linux som Ubuntu/RedHat?
(Til tross for min "gamle" kjennskap så ville jeg fremhevet RedHat som noe mer komplett og omfattende).

8
 
Full Linux, da blir vel ytelsen "uendret"?
Jeg installerte og lekte litt med RedHat på bærbart en gang. Den gang hadde jeg en "ganske moderne" Digital-PC.

Et dumt spørsmål kanskje, men hva blir forskjellen på ChromeOS og en Linux som Ubuntu/RedHat?
(Til tross for min "gamle" kjennskap så ville jeg fremhevet RedHat som noe mer komplett og omfattende).

8
Etter å ha blitt tvunget over på Windows i ny jobb kan jeg si at dette ikke stemmer. f.eks. Ubuntu er mye lettere å kjøre enn Windows 10. PCen min høres ut som et jetfly hele tiden. Aldri hatt noen problemer med dette fenomenet på Linux.

Chrome OS er basert på Linux, men utover dette er jeg ikke så kjent med det. Chrome OS er vel designet til å kjøre på veldig begrenset hardware, så det passer nok for ditt bruk hvis du kun skal bruke nettleser.
 
Det er som @kire skriver, CromeOS blir å betrakte som et slags subset av en full-fledged Linux.

RedHat selger et kommersielt produkt, og tilbyr enkel installasjon og evt. support. Med andre distro’er så må man pusle mer på egen hånd (men da gratis).

Jeg jobber med både Linux og Windows, de to plattformene har begge sterke og svake sider. Men siden jeg kommer fra UNIX-verdenen, så er det liten tvil om hva jeg foretrekker å utvikle programvare for.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og kire
Kanskje litt off-topic her, men på eldre PCer med harddisk (som jeg antar denne har?) er den soleklart beste oppgraderingen du kan gjøre å kjøpe en SSD. Det er enkelt å skifte ut, 1TB koster 1000-1500 kroner. Vel verdt det, og PCen oppleves helt annerledes etterpå.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM og Grendel
Har en 20 år gammel IBM T60 med SSD disk som kjører MX Linux strålende.
MX Linux (Debian basert) har vel i følge distro watch vært en mest populære distro de siste 3 årene.
Er bare en sånn for-moro maskin jeg leker meg med for gøy.
Ellers er vel AntiX det mest populære low-hardware distroen også ifølge distrowatch
 
Redigert av en moderator:
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel
Støtter forslagene over her. Kjøp en SSD og kjør Linux. Ubuntu er fint, Mint funker også. Chrome OS er i praksis Google, og Google bør man holde seg langt unna. Et firma hvis markedsstrategi er kapitalisering på personopplysninger har jeg svært lite til overs for.

Er ikke nødvendig å kjøre egen brannmur på Linux, med mindre du begynner å tukle med åpne porter og kjøre tjeneste for remote tilgang. Brannmur har du i ruteren din hjemme. Åpne Wi-Fi nettverk rundt om kring ligger man alltid unna uansett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
C498413E-4806-4AAD-BB25-E114601DC493.jpeg
 
Jeg la inn Win10 på en gammel Thinkpad X1 som ble levert med Win7. Den fungerer mye bedre med Win10 og OS-et konsumerer betydelig mindre plass på SSD-en. Tror også jeg hadde gått for Linux i en eller annen variant.. men Win10 fungerer jo ganske greit føler jeg, også på gamle maskiner.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel