Dagens vintage

Dagens, med litt Glasnost.
Kommer litt i perspektiv med dagens situasjon...
IMG_20220107_010507.jpg
 
IMG20240215100233 (1).jpg

Fant fram denne for noen dager siden, kronometer med stemmegaffelurverk. Den gikk alt for fort med det var greit fikset med en overhaling og justering. Er ikke helt enig i påstanden om at disse er dårligere en Bulova sine. Veldig greie å overhale og deler er fremdeles å skaffe, da i form av komplette NOS urverk. Har hatt mellom 20 og 30 med samme urverk (ESA 916x) og ingen har streiket av seg selv. a
Fantastisk fin skive på denne!
 
Vis vedlegg 361182
Fant fram denne for noen dager siden, kronometer med stemmegaffelurverk. Den gikk alt for fort med det var greit fikset med en overhaling og justering. Er ikke helt enig i påstanden om at disse er dårligere en Bulova sine. Veldig greie å overhale og deler er fremdeles å skaffe, da i form av komplette NOS urverk. Har hatt mellom 20 og 30 med samme urverk (ESA 916x) og ingen har streiket av seg selv. a
Fantastisk fin skive på denne!
Det fult lov å være uenig . Dette er jo et Bulova verk lagd på lisens av ESA. Min påstand etter egen erfaring er at de andre Bulova stemmegaffel verkene tålte mer juling i form av støt og slag . Dette er et ESA 9162 som de la en chronograph modul fra Dubois-Depraz oppå og kalte det ESA 9210 . Omega kalte det kaliber 1255 Certina 749 og Longines 749,2.
Et NOS sånt urverk er vel ikke akkurat gratis ?
Det største problemet her er hvis den chronograph modulen begynner å krangle . Man kan lese her hva de sier om den saken hos electric-watches.co.uk . Men ellers så er den Speedsonic Omegan en skikkelig fin klokke man ikke ser hver dag.
 
Stemmer det, ESA 9210 er vel skjeldent som hønsetenner. Ser jeg var litt uklar i påstanden at det er lett å få tak i deler. Det jeg mente er at deler til oscillatormodulen er kurrant å få tak i. Det er i hovedsak spolene og indekshjulet som er problemet med disse og de er like på alle ESA-verk av denne typen. Spesielt spolene. Det virker ikke som det er direkte støt som er problemet her, mer at de er laget av ekstremt tynn tråd så av en eller annen grunn så kan den ryke. Har skiftet mange sånne på klokker som jeg har kjøpt som ikke virker. Men som sagt, ingen av de jeg har hatt og har som går som de skal har blitt ødelagt eller stoppet. Det er nok 20 år siden jeg fikk den første. Jeg har riktignok ikke mistet noen i bakken enda. Poenget mitt er at disse har fått litt ufortjent dårlig rykte. Hvis man behandler de pent og ikke stiller dato mellom 2100 og 0300 så går de ufortrødent i mange år. Datohjulet er ikke noe dårligere enn andre fra denne tiden men tåler dårlig å bli tvunget rundt når medbringeren er nesten i posisjon.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: westmouth