Dagens vintage

02FB061B-4F6A-4B83-A73E-241EB603CD9B.jpeg
 
Denne må du fortelle mer om!

Flagship fra 1962, ref 2106. Utstyrt med et Longines caliber 351. Ble også levert med sentersekund, men het da 341 (tror jeg). Henholdsvis 350 og 340 uten dato. Rotoren sitter i en "utvendig" tannkrans. Longines sluttet å bruke denne løsningen etter en kort tid. Det er ikke et urverk som gjør urmakeren glad. Dette uret ble levert til Hausammann (importøren) 21. mai 1962. Emalje og Flaggskip på baklokket.

351_b.png

Edit: la inn bilde
 
Redigert:
Flagship fra 1962, ref 2106. Utstyrt med et Longines caliber 351. Ble også levert med sentersekund, men het da 341 (tror jeg). Henholdsvis 350 og 340 uten dato. Rotoren sitter i en "utvendig" tannkrans. Longines sluttet å bruke denne løsningen etter en kort tid. Det er ikke et urverk som gjør urmakeren glad. Dette uret ble levert til Hausammann (importøren) 21. mai 1962. Emalje og Flaggskip på baklokket.

Vis vedlegg 248753
Edit: la inn bilde

Flott Longines også, men det er Minerva’en jeg er nysgjerrig på
 
Sorry - var litt rask der.

Minerva Pythagore ble levert med Caliber 48 med liten sekund, og caliber 49 med sentrums-sekund.

Mplain.png


Gikk for bedre (synlig) finishering etter hvert, men var til å begynne med helt "plain" verk, som ble brukt i klokker av flere merker.


Mcoates.png


Ble på slutten levert med genever striper, med eller uten svanehalsregulering av balansen.

Pythagore modellen kom med flere skiver, størrelser. Min har pilotinspirert skive og er den lille modellen på 34mm. Leseverdig er også Mr Giils omtale av tilsvarende modell med en enda penere skive her

En morsom historie (vet ikke om den er sann) er at midt på 90 tallet ble hun (tanta til eierne) som hadde ansvar for å bøye balansefjærer syk. Da hadde de opphold i produksjonen i 3 uker til hun var tilbake. Det var håndarbeid for alle pengene, noe kvalitet og finish kunne bære preg av. Det var også årsaken til at produksjonen ikke lot seg skalere opp - og at kostnadene økte raskere enn inntektene. Minerva - ble etter 150 år kjøpt opp av Richemont sånn ca noen år etter tusenårsskiftet.

Urmaker Lindstrøm var importør til Norge, og sitter med mye kunnskap om Minerva.