Dagens vintage

nice! var det noen særskilte amerikanske importregler som gjorde at Longines valgte å ikke sertifisere disse som chronometer til tross for den høye finishen? ( chatons enchassés, 3 pos., 2 temp., svanehals, polerte skruer osv)

Om det var særskilte regler mht chronometer vet jeg ikke, men vil nok tro at amerikanerne hadde sine regler som gjorde det kostbart å importere. Det var jo slik med mye annet da proteksjonismen stod høyt. Blant annet var det jo vanlig å "straffe" antall rubiner/jewels. De operer (så vidt jeg vet) fortsatt med fortolling basert på verk, kasse og reim/lenke - hver for seg.

Chronometer-sertifisert eller ikke - en del av disse ble solgt som Railroad approved. Dvs at de var godkjent for bruk av togpersonell, da med tallen fra 13 - 24 i tillegg til de vanlige tallene på skiven .
På Basel ble det lansert en re-edition av disse RR280 klokkene. Dessverre da med et annet verk (som da heter RR888 og er automatisk).

Mitt eksemplar ble opprinnelig solgt i USA våren 1962. Så den har holdt seg godt.
 
Så dukket det opp en klokke i posten, kjøpt av en samler i Kingston, Pennsylvania. For en gangs skyld, ikke en dykker men en pilot klokke; Zodiac Aerospace GMT Automatic

For de som kjenner Zodiac Sea Wolf, så deler denne klokken urverk og kasse. Jeg har ikke fått verifisert årsmodell - men den er en av de første, dvs 1968/69. Jeg har serienummeret men finner ikke noen liste på nettet - så hvis noen der ute kan hjelpe, så meld ifra. Klokken var populær blant piloter i USAF under Vietnam krigen, sammen med Glycine sine modeller. Urverket var kjent som nøyaktig og pålitelig, og var et rimelig alternativ til eks Rolex sin GMT modell.

ea34e35d-fcad-4ca8-8fde-fe8a8c80cc83.jpg


Min klokke kom dessverre uten original lenke, ei reim - men prisen var grei mtp tilstand - betalte litt over 1K.

Teknisk data
Urverk: Zodiac 75B - 17J - automatisk - gangreserve 40 timer
Urkasse: 35mm uten krone
Lug: 17,5mm
 
Redigert:
Flott vintage GMT @Mr Davis Artig å se alt som kommer din vei, og at du legger ut et stykke historie om hver. Det er nyttig og lærerikt for oss amatører innen vintage.

Veldig hyggelige ord @Skogsmatrosen, men jeg er nok en legman selv, når det gjelder klokker. Er derimot litt over middels interessert i historie ;) og har noen hyllemeter med bøker....
 
Bilder er viktig! fant frem noen bilder av min 6309 7040 som ble tatt av selger da jeg kjøpte den for 7-8 år siden. 6309 7040 ble laget mellom 1976 og 1988, serienummeret på min klokke plasserer den til juli 1984, noe nyere enn jeg trodde. Mick Jagger ble fotografert i 1983 med en av disse, og klokka ble også brukt av Ed Harris i filmen Abyss fra 1987. Skiva og viserne på min klokke er fra en senere 6309-7290A, det ser man bl.a på de firkantede timemarkeringene, dette er selvsagt et minus men er for meg personlig greit da jeg liker klokka og nyter å bruke den for det den er.

Dette er flotte bruksklokker som ikke koster mye, av de fire klokkene jeg har betalte jeg ca 500-600 kroner for 7002 og 6309 729 og ca 1000 for 6309 7040, dette var for noen år siden men ser at prisene ikke har
steget mye, dette er mye klokke for pengene både i vekt og kvalitet, 6309 7040 har en ganske gedigen størrelse.

IWOYYeL.jpg


i5QvCak.jpg


skDnpgX.jpg



Legger også inn et bilde av min 7002 (har to 7002) og sist min 6309 729

CxWlFcF.jpg


SWt79Y3.jpg


CHyqk46.jpg


tVBKjzc.jpg


Tv6YW9u.jpg

Hei, kan du hjelpe meg med denne?
http://www.tidssonen.no/forum/threads/titus-noen-som-har-peiling-er-grønn.37200/
 
nice! var det noen særskilte amerikanske importregler som gjorde at Longines valgte å ikke sertifisere disse som chronometer til tross for den høye finishen? ( chatons enchassés, 3 pos., 2 temp., svanehals, polerte skruer osv)

Som tidligere nevnt i tråden var det i all hovedsak toll/handelsbarrierer på hhv. antall steiner og materialvalget i kassen, sistnevnte som et resultat av Bretton-Woods avtalen i 1944. Det gjorde seg utslag i hhv. produksjonen av egne verk for import (Omega cal. 563 vs. 565 eksempelvis, identiske verk, men hvor 563 hadde færre steiner). I noen tilfeller satte importøren sammen klokker nasjonalt for å unngå høye toll-satser (f.eks. Wakmann som satte sammen Breitling-klokker, bare under navnet Wakmann). 18k og 14k Omegaer som ble eksportert til UK, ble satt sammen av britiske kassemakere, hvor Dennison kanskje var den mest kjente. Det kan nevnes at de gjorde dette for mange andre produsenter også (Rolex, Longines, JLC etc), men Omega var nok den største kunden.

Sertifisering (COSC) og interessen for å sertifisere varierte veldig blant de forskjellige merkene, Rolex sertifiserte vel de fleste av sine verk, andre svært få. Jeg spurte Marco Richon om dette da jeg var i Biel, og han mente at mange produsenter mente det var for mye styr og kostnader med COSC, og at verkene kom med produsentens egen garanti for nøyaktighet. Det ble også påstått fra flere produsenter at man internt var strengere enn COSC (les: "mer nøyaktig"), og at det derfor var unødvendig med en sertifisering. Klassisk sveitsisk egenhet og arroganse. :)