Dagens vin

I dag har vi smakt oss gjennom sju kretiske druesorter hos Lyrarakis utenfor Heraklion. De mest interessante var de gjenopplivede hvite sortene Dafnia og Melissaki. Den første med urte- og laurbæraroma, den andre luktet av honning og sitrus, smak av fersken, god syre.

Rødvinene var alkoholsterke - best var den lagrede Kotsifalien og toppcuveén deres Symbolo.

DSC_1351.JPG


Søtvinen, Liastos, laget av lett tørkede druer av sortene Vidiano, Plyto, Dafni, Assyrtiko, Thrapsathiri og Vilana, minnet om en Pantellaria.

Handlet litt av de sortene som ikke er å få på polet.
received_216822093678393~2.jpeg
 
Gudene vet. Er vel en eller annet storbyinfluenser som har gjort en jobb for en ikke navngitt importør.
Men satan som den smaker kjipt. Snakker om noe som kan minne om en salig blanding mellom batterisyre og sure føtter (den fra smågodthylla).
Av 22 PN smakt ila pandemien er dette en av de minst heldige…
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Nå er denne vinen kommet som et hvitt og like hemmelig knallkjøp
Etiketten er gullfarget som peker på et eksklusivt innhold, men prisen er den samme vanvittig lave for en vin på dette nivået

Prøvde denne i går. Falt ikke i smak hos meg og vi drakk ikke opp flaska men åpnet en Salem heller. Den er også ny for meg men betydelig mye bedre. 179,- vs 299,- da men livet er for kort til å drikke dårlig vin som de sier.
BEF81E10-A03C-484A-A8F7-E75F86703FC7.jpeg
 
Jeg skulle ha nevnt at…. "Nå er denne vinen kommet som et hvitt og like hemmelig knallkjøp Etiketten er gullfarget som peker på et eksklusivt innhold, men prisen er den samme vanvittig lave for en vin på dette nivået".... kom fra Aperitif.
For å gjette om vinen må du være medlem, noe jeg ikke er. Men jeg kom fram til hvilken vin det var snakk om.
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska og urtid
Straight from the horse's mouth

Dear sunshine,

You are right. For old wines, it is important not to decant just after moving the bottle. The bottle should stand up for an eight-day period before being decanted.

In order to achieve the best results with your Château Haut-Brion 1982, decanting should be done about 30 minutes before serving.

Moreover, we recommend serving this wine at a temperature of 19/20°C. It is advisable to place the bottle at room temperature ( if the room temperature is not too high) 2 hours before serving.

We remain at your disposal for any advice you might need and we wish you a great tasting and a happy birthday in advance!

With very best regards,

Stéphanie

Château Haut-Brion - Château Quintus - Château La Mission Haut-Brion
33608 Pessac Cedex – France
IMG_20210726_135523.jpg
 
Bloodroot PN 2018. En blend produsert av flere produsenter med druer fra 12 forskjellige gårder i Sonoma. Fin frukt og jordtoner, slepne tanniner og relativt høy syre. Superleskende, kjølig PN. IMO et av det beste yankee-pinot kjøpene til +-300kr på polet.
AF6B59D6-84FD-4817-A4E0-C38D04424462.jpeg
 
Bloodroot PN 2018. En blend produsert av flere produsenter med druer fra 12 forskjellige gårder i Sonoma. Fin frukt og jordtoner, slepne tanniner og relativt høy syre. Superleskende, kjølig PN. IMO et av det beste yankee-pinot kjøpene til +-300kr på polet.
Vis vedlegg 258613
Åpnet en av 3 flasker i går. Enig, meget god PN til ok penge.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Nå er denne vinen kommet som et hvitt og like hemmelig knallkjøp
Etiketten er gullfarget som peker på et eksklusivt innhold, men prisen er den samme vanvittig lave for en vin på dette nivåetVis vedlegg 257603
Åpnet en flaske i dag. Gir den en terningkast 4. Den når akkurat opp til smaken av chardonnay uten at noe egentlig var feil. Langt igjen til wow-feelingen. Til under 200 spenn så funker den helt greit. Jeg skal nok drikke de to resterende flaskene også en gang, men det blir ikke kjøpt flere til kjelleren.