Dagens sko!

18137.jpg

Hjemme fra ferietur til München, hvor det ble ganske mye sko i monitor. Takk til min tålmodige partner, som insisterte at vi dro rett til Schuh-Bertl.
For de som ikke kjenner merket, lager de stort sett merkelige og robuste, tunge sko som er "Norwegian sewn" som Bertl selv sa, "zwiegenäht" som det heter på tysk, og jeg vet ikke om vi har et bedre ord enn "beksømsydd" på norsk. Dette var en pilegrimsferd for meg, og jeg kjøpte et par haferlschuhe i dødstjukt semsket skinn, uten fór og uten tåkappe. Som å gå med crocs!
DVFWadJ.png

Vi ble også invitert inn på verkstedet, hvor vi fikk se masse morsomt og brukte nesten to timer.
kDsZzuW.jpg

UFvp5Ld.jpg

Med den største kjærlighet kan Bertl kalles en original. Åpenbar lidenskap, og tro mot hva de selv ønsker å holde på med. Bertl så mørkt på fremtiden til skomakerfaget med lav interesse blant neste generasjon(er) og stadige konkurser blant garverier og utstyrsprodusenter. Hver gang han presenterte oss med noe spesielt eller toppkvalitets, ble det fulgt opp med konkursdatoen.

Her vil jeg anbefale å ta turen. De har mye rart, og det meste er bastant uelegant. De lager også penere modeller, også på bestilling.

Etter dette oppdaget jeg ved en tilfeldighet en produsent jeg aldri har hørt om, Handmacher fra Østerrike. Disse skoene fremstilles ved å bruke trenagler heller enn søm, men jeg kan forsvinnende lite om dette. Jeg har kun sett det én gang før, på et par med meget gamle norske skistøvler jeg hadde:
C836XTY.jpg

... Vi vandret målløst rundt, og så en butikk som hadde kvalitetsklær; Saint James, Barbour, den typen ting. Da vi kom inn så jeg at de hadde sko som åpenbart hadde god kvalitet på overlæret, men da jeg så at det var en kontinuerlig flate på innsiden og manglende randsøm, besluttet jeg at det nok bare var veldig gode dårlige sko. Heldigvis var det liggende en tverrsnittmodell som viste at skoen var laget av lag på lag av tjukt skinn. Da jeg meldte interesse kom vi i prat med innehaveren og hadde en lang, hyggelig samtale om så mangt. Vi kom veldig godt overens, og drøste til etter stengetid. Han hadde to par av disse skoene inne som passet meg ypperlig, og jeg fikk rett og slett 2 for 1. Jeg sliter evig med passform; hos Bertl var det kun 2 par som passet de tydeligvis forferdelige føttene mine. Jeg kjøper og selger hele tiden siden jeg ikke klarer å finne noe som passer. Disse to satt som skudd.

De to parene jeg kjøpte er samme typen modell. Par 1 har lakkert skinnsåle og er i svart semsket skinn:
8FgJ5Dg.jpg

Par 2 er i grønn scotch grain og har commando-type gummisåle:
jgO6Q5b.jpg

Jeg brøt sko-loven med det første paret, det svarte. Jeg gikk med det hele dagen siste dagen vår i byen, og da gikk vi 22 000 skritt. Ingen smerte, blemmer, eller gnagsår. Jeg tror disse skoene rett og slett passer mine føtter helt perfekt, om jeg tør si det.

I alt en god sko-tur. Det å finne sko som passer er meg et evig problem, så dette var deilig.