Dagens sko!

IMG_20200130_220121_153.jpg

Miyagi Kogyo!
 
Fornøyd med GG? Skal innom der i morgen og kanskje plukke med meg noen par.
Uten tvil de mest komfortable randsydde skoene jeg har. Disse er i det GG kaller Rioja Hatchgrain. Mener å ha lest ett sted at pebblegrain og hatchgrain er mykere enn «ubehandlet» lær men kan ikke backe det opp med noen fakta :)
Kjøpte disse på salg av @stefanravnanger hos Skomaker Dagestad for noen år siden, så han kan nok kanskje mer om dette enn meg.

Nå vet jeg ikke hvordan GGs andre modeller er, men synes disse er helt fantastiske. Har lyst på samme modell i sort med lærsåle, de jeg har nå har gummisåle.
 
Uten tvil de mest komfortable randsydde skoene jeg har. Disse er i det GG kaller Rioja Hatchgrain. Mener å ha lest ett sted at pebblegrain og hatchgrain er mykere enn «ubehandlet» lær men kan ikke backe det opp med noen fakta :)
Kjøpte disse på salg av @stefanravnanger hos Skomaker Dagestad for noen år siden, så han kan nok kanskje mer om dette enn meg.

Nå vet jeg ikke hvordan GGs andre modeller er, men synes disse er helt fantastiske. Har lyst på samme modell i sort med lærsåle, de jeg har nå har gummisåle.
De ser fortsatt veldig bra ut!
Er mye forskjellig grain. Hatch grain (fra Horween) er mykt og fint, mens pebble grain ofte er litt stivere. Typisk scotch grain vil nok oppleves som svært solid. Edward Greens utah er også myk. Gaziano Girling har et veldig fint skinn som heter English grain. Skal være komfortabelt også.

Tok inn en tilsvarende modell i sort fra Foster & Son nylig. Veldig fin finish på de. Er Fosters "top drawer" finish, men prisen er omtrent samme som den ville vært fra EG og G&Gs vanlige modeller.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Hvor ligger det reelle kvalitetstapet med >1992 Church's? Har sett mye rykter men lite konkret fra folk som har hatt begge.
Church lager vel fortsatt mye bra sko, selv om det også er noe som er skikkelig dårlig.
Selv har jeg aldri likt de med polished binder skinn. Er et nedpusset skinn som ser blank og fint ut. For eksempel ligner modellen Shannon på 990/9901 fra Alden. Prisen er mer eller mindre lik. Church har dette ubrukelige polished binder-skinnet, mens Alden har Cordovan.
Mye av Imperial-skoene synes jeg ser rimelig bra ut. Kanksje litt lite for pengene, men fine sko.
 
  • Liker
Reaksjoner: ahpadt
Er bookbinder alltid tegn på dårlig kvalitet? Tenker meg at bookbinder er meget vannavvisende ihvertfall og passer til norske forhold.
 
Jeg har et par Russel & Bromley brogues i bookbinder. De er vel nå om lag 10 år gamle, og er i topp kvalitet. Tåler både juling og vann, og rynkene er ikke kritiske.
 
Er bookbinder alltid tegn på dårlig kvalitet? Tenker meg at bookbinder er meget vannavvisende ihvertfall og passer til norske forhold.
Dette bildet (fra shoesnob) forteller mer enn tusen ord.
55e1679c-9dcb-701f.jpg

Alle sko med polished binder jeg har sett har etter normal bruk fått creasing som dette. Det ender oftest (alltid?) opp som sprekker.
 
Noen dager er jeg svært fornøyd med å ha Avignon fra Paraboot med kraftig skinn og gummisåle, over JM Weston demi chasse med dobbel lærsåle.
Selv om demi chasse estetisk og kvalitetsmessig vinner hver dag, så ser ikke Avignon så gæren ut. Og de er bekymringsfrie.

IMG_20200204_171356_872.jpg
 
Noen dager er jeg svært fornøyd med å ha Avignon fra Paraboot med kraftig skinn og gummisåle, over JM Weston demi chasse med dobbel lærsåle.
Selv om demi chasse estetisk og kvalitetsmessig vinner hver dag, så ser ikke Avignon så gæren ut. Og de er bekymringsfrie.

Paraboots Avignon er nydelig, mine Demi Chasse trenger en ny såle og håpet var at de kunne få en hel gummisåle på fabrikken ( det mener jeg å ha sett før).