Corum - Hva sier folket?

UJU

Støttemedlem
Medlem
23. jan. 2010
Innlegg
6.321
Sted
Vestlandet
Har ikke sett for mange Corum her inne til nå.
Dette er jo tross alt en stor produsent med mange spesielle (sære?) klokker.:)

Eller er de bare en annen overpriset moteklokke som ekte WIS'er ikke besudler håndleddet med?
Hvor plasserer disse seg i klokkelandskapet?
Er Bubble serien kul, eller er det meg det er noe galt med...?:confused:

Denne er jo interessant. Golden bridge.
images

images


Hele urverket satt sammen på en linje.:eek: vet at dette ikke er en nyskapning lenger, men kom tilfeldigvis over den idag og ville bare starte en diskusjon.

Så, Corum...stilig eller smakløst?

Kjør debatt.:)
 
Syns Admirals Cup serien er litt kul. Bubble serien lages vel ikke lenger(?), men ser forøvrig helt jævlig ut :p
 
At det er moteklokker synes jeg absolutt ikke. Det må være rom for forskjellig design, og det er fint at det er plass til merker som Corum.

Jeg også synes det er noe litt kult over Bubble-serien, men denne er vel ute av produksjon for lenge siden:confused:

Er det for meg? Neppe, men det er mye kult som ikke havner i safen her.

Når det gjelder rangering er dette et merke jeg sliter litt med å plassere. Jeg ser at Zeitgfuehl ranger Corum likt med Maurice Lacroix og Frederique Constant...
 
Jeg syntes de har veldig mye stilig. Har faktisk nettopp fått forespørsel fra en kompis om jeg kan skaffe ham en Admirals Cup.. Problemet er at jeg ikke kjenner produsenten godt nok til å tørre å kjøpe brukt, og nytt er de stort sett for dyre. Hvertfall i forhold til hva jeg ville betalt.
 
Jeg hadde en Corum Bubble Privateer som jeg syntes var kul, men med diamanter rundt kanten så ble den litt over the top. Men jeg tilstår at jeg har Corum Privateer på autosøk på E-bay.

Hele Bubbleserien skapte jo høye horologiske bølger da den kom, men siden fokus var på design og ikke urverk (sitter vel et standard ETA-verk i dem), så ble de raskt puttet i båsen for jåleri.

Corum er vel historisk mest kjent for sine Coin-watches, med bruk av gamle mynter som urskiver.

4765.jpg


Coinwatch ble introdusert i 1965, så Corum har en lang tradisjon for å tenke nytt og dristig (jfr. Golden Bridge nevnt tidligere i tråden).

Ved siden av Admirals Cup som vel de fleste kjenner har også Corum et design de kaller Romulus. Jeg synes de nyeste Romulusklokken er pene, og har siklet litt på en variant i gull. Og da snakker vi mye gull. Her er en annual calender som også er fin, om enn litt over the top på en Corumaktig måte:

corum_romulus_perpetual_calendar.jpg


Ja, også står Corum bak denne rakkeren. 'Nuff said.

corum-rolls-royce-watch_QmPVx_48.jpg
 
Når det gjelder rangering er dette et merke jeg sliter litt med å plassere. Jeg ser at Zeitgfuehl ranger Corum likt med Maurice Lacroix og Frederique Constant...

Hmmm. Prismessig ligger de jo stort sett godt over FC. Nå har jo FC fått manufacture-verk til en gunstig pris, men ville trodd at Corum lå i en divisjon over.

ML har jo begynt å trå inn i "WIS stardom" med sine nye modeller med manufacture-verk.

Hvilke urverk er det som sitter i de fleste Corum modeller? ETA? :confused:
 
Tror de fleste Corumer har et standard ETA-verk....har også hørt (fra AD'er) at kvaliteten ikke er helt topp og at de faller fort gjennom hvis man sammeligner med IWC etc...nåja, kan være bare "ondsinnede rykter" for at jeg skulle bruke penger på noe dyrere...:p

Liker Admirals Cup versjonene og siklet en stund på denne:
dial-corum-admirals-cup-black-hull-48.jpg


...men tror jeg kan bruke pengene på andre mer "fornuftige" klokkekjøp istendenfor (ref. diverse rolex innlegg på sonen).
 
Helt uinteressant for min del. Kan ikke se et eneste interessant aspekt ved Corum.
 
Helt uinteressant for min del. Kan ikke se et eneste interessant aspekt ved Corum.

Enig med Anders,- det finnes flere produsenter som har lignende sortiment,- like overpriset og ganske så uinteressant. Vil helst ikke nevne navn på produsenter, da dette sikkert vil kunne såre noen...... :cool:
 
Corum? Never heard about it! Is it a new Mcdonalds burger?

Neida, kødder, men gir absloutt ingenting for min del..:D
 
Enig med de fleste her, og jeg har til og med eid en Corum.
Den nye admiral-serien har et tøft, særpreget design, men klokkene er så svææære og tunge at du må være bodybuilder for å gå med en. Ikke lå klokken noe godt på hånden min heller.
Nei, stick to more common brands ;)

Nå er det jo ikke lenge til Basel - kan jo plutselig dukke opp noe nytt og morsomt fra en av de "store" klokkeprodusentene!
 
For meg ser det ut som om de (Corum) forsøker å skille seg ut i massen av urprodusenter.
Men uten særlig hel i forhold til min smak. Særlig synes jeg Bubble serien er en katastrofe.
Historien og kvaliteten til merket er det ingen ting å si på.
De gjorde samme feilen som Thierry Nataf (eller hva pokker han het..) og Zenith.
Forskjellen er at Z innså feilen og korrigerte seg inn i et mer klassisk spor med ur få kan måle seg med! Romulus serien til Corum er det nærmeste man kommer det jeg liker hos dem.:cool:
 
Jeg digger Corum. De lager mye som rett og slett er spesial-opplegg og det er jo moro. Samtidig er kvalitetsfølelsen upåklagelig, noe som bare skulle mangle da prisnåvet er høyt. For noen år siden hadde de kampanjen MAKE CORUM GREAT AGAIN, og jeg håper flere Corum-frelste kan delta i denne tråden. Er jo mye humor rundt Corum her inne på TS, og jeg synes også det er mye som er humor med merket. Jeg har eid flere oppigjennom, men har nå kun en Corum Bubble i samlingen. Slenger med et arkivfoto fra i fjor da jeg hadde en 48mm Admirals Cup i titan.
1559911E-B361-4A36-BC6E-058A9AD19583.jpeg
 
Jeg digger Corum. De lager mye som rett og slett er spesial-opplegg og det er jo moro. Samtidig er kvalitetsfølelsen upåklagelig, noe som bare skulle mangle da prisnåvet er høyt. For noen år siden hadde de kampanjen MAKE CORUM GREAT AGAIN, og jeg håper flere Corum-frelste kan delta i denne tråden. Er jo mye humor rundt Corum her inne på TS, og jeg synes også det er mye som er humor med merket. Jeg har eid flere oppigjennom, men har nå kun en Corum Bubble i samlingen. Slenger med et arkivfoto fra i fjor da jeg hadde en 48mm Admirals Cup i titan.Vis vedlegg 189504

Den var jo ikke så verst da! Men størrelsen mann... Hadde det ikke vært for at Enklere Liv er konk, kunne de tatt den inn og tilbudt den til svaksynte. :)
 
Den var jo ikke så verst da! Men størrelsen mann... Hadde det ikke vært for at Enklere Liv er konk, kunne de tatt den inn og tilbudt den til svaksynte. :)
Haha. Søsteren min (som aldri har lagt sagt noe om mine klokker hverken før eller etter) kommenterte det samme om en Panerai jeg hadde med hvit skive en gang. Da solgte jeg den asap.
I andre enden av skalaen for lesbarhet har man min Bubble. Den må jeg se på i flere sekunder før hjernen min klarer å fatte hvilket tidspunkt den viser.
 
66BF4521-67B8-4EEF-9775-7E3C8702222C.jpeg

Her er min Bubble Gangster. 888 eksemplarer. Vanligvis synes jeg klokkebokser er zZz men på denne fulgte det med et fengsel. Skal få lagt ut bilde av den.
Som sagt er lesbarheten ganske dårlig på denne klokka pga viserne som er blubbete i formen og gjennomsiktige. Og det buete safirglasset må nesten oppleves IRL for å skjønne hvor vildt det er.