Coravin - genialt eller fyllmasse i utstyrsboden?

Medlem
8. aug. 2016
Innlegg
27
Sted
Oslo
Nysgjerrig på TS-folkets erfaringer med Coravin - genialt eller blir det fyllmasse i utstyrsboden? Erfaringer rundt holdbarhet etter bruk av Coravin osv

Motivasjonen er å kunne ta seg et godt glass vin uten å måtte tylle i seg hele flasken før den forringes. Å helle ut vin is not an option.
 
Jeg er ganske fornøyd. Har riktignok ikke testet over veldig lang tid, men en uke eller to, holder veldig fint.
Kjøpte min til en billig penge i Nederland for noen år tilbake. Usikker på om jeg ville betalt fullpris i Norge.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kjetilb
Bruker min flittig. Lar derimot sjelden vinen ligge lenge etter første glass. Så timer det slik at flasken åpnes senest én måned etter første glass. Det skal være mulig å vente veldig mye lenger, men da er jeg helt sikker på at vinen ikke går dårlig :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kjetilb
Fikk Coravin i gave for ett år siden. Brukt par ganger, for deretter å bli stuet bort.
Det er fryktelig enkelt å ødelegge en vin med Coravin (gjør et Google-søk). Så for meg er det bedre å drikke opp vinen. Er tross alt bare fem glass per flaske. Derfor inviterer jeg heller en venn eller to når de beste flaskene skal nytes. Eller ikke ;) Noen ganger nytes vinen best alene …
 
"A magnum is the perfect size for 2 gentlemen to share over lunch...especially if one of them isn't drinking'. Amen"
-W.Churchill-

Ikkje testa Coravin, men for meg ser det ut som husfyll....
 
Bruk heller litt ekstra penger på to vinopptrekkere.
The Durand genial til eldre korker som man er redd for å ødelegge:
1669190052719.png

Alternativt så kommer man langt med den enkle utgaven fra vinmonopolet til 80,- :
1669190131809.png

Den andre vinopptrekkeren man trenger, er denne med "ledd". Koster kun kr 70,-
1669190217514.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Kjetilb og Genta
Jeg har opptil flere perifere bekjente med egen vinkjeller og ingen av dem bruker Coravin. De baserer seg på konseptet "den drikker vi opp i morgen".

Det vil si - jeg kan ikke være sikker, men har lagt merke til at man jevnt over synes det er bortkastet tid å pumpe ut lufta av flaska med en sånn gammeldags vacu-vin.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Jeg har brukt min coravin 3 ganger nå. Senest for en uke siden hvor jeg tappet litt over 2 glass fra en tysk Spätburgunder. Resten av flasken har så ligget i vinskapet frem til jeg åpnet den i dag. Vinen er dessverre en helt annen. Mesteparten av toppfrukten er forsvunnet og rett og slett bare mye eik og alkohol igjen. Svært skuffende..!
 
Fikk min six+ dagen etter trådstart. Umiddelbart tenker jeg det er genialt å kunne tappe ett glass og la flasken stå en liten stund. Men om det er som golfballen sier kjenner jeg det lugger litt … hittil rukket å teste på en sangiovese, PN og BDX i en uke uten å merke nevneverdig endring på vin. Eneste negative er at jeg ser små korkfragmenter i vinen. Mulig invistering i en tynnere nål kan redusere det issuet noe.

God vinhelg
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Nå skal det sies at jeg har testet det på en Cali Chardonnay som holdt helt fint i 5 uker. Fog var det tappet 1 lite glass fra den vs 2 rause glass fra Spätburgunderen. Har lest et sted at det varierer veldig fra hvor mye gass du bruker til hvor mye som tappes. Gir det noen forsøk til, men tar ikke sjansen på lagringsobjektene :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kjetilb
Jeg har brukt min coravin 3 ganger nå. Senest for en uke siden hvor jeg tappet litt over 2 glass fra en tysk Spätburgunder. Resten av flasken har så ligget i vinskapet frem til jeg åpnet den i dag. Vinen er dessverre en helt annen. Mesteparten av toppfrukten er forsvunnet og rett og slett bare mye eik og alkohol igjen. Svært skuffende..!
Bare en tanke - kan det ha noe med at flasken ble lagret liggende? Mye eksponert overflate sammenlignet med en stående flaske...
 
Bare en tanke - kan det ha noe med at flasken ble lagret liggende? Mye eksponert overflate sammenlignet med en stående flaske...
Det var min første tanke og, men står i «instruksjonsboken» at flaskene skal lagres liggende :) kan prøve stående neste gang!
 
Har hatt veldig forskjellig resultat selv fra coravin. Prøvde med en Faiveley Frambo som mistet frukt veldig kjapt, men på en Chianti riserva så var den fint drikkende i 2 mnd prøver videre
 
  • Liker
Reaksjoner: Kjetilb og Golfballen