Clickspring - hvordan lage en klokke

Medlem
6. mars 2014
Sted
Oslo
Heisann!

Jeg søkte etter dette på forumet, og fikk nøyaktig null treff, så da regner jeg med det ikke har vært skrevet om på forumet før.

Lyttere av klokkepodcasten The Grey Nato har kanskje hørt anbefalingen før, men budskapet kan ikke formidles for mye. De som enda ikke har sett denne videoserien har virkelig gått glipp av noe. Clickspring er en YouTube-kanal av en fyr som har bygget sin egen mekaniske klokke. Han er ikke urmaker, men han har åpenbart peiling på dreiing og kutting, og han lager hele klokken fra bunnen av, hver eneste lille del.

Både håndverket og videoproduksjonen er så bra og hypnotiserende at det er spennende også for de som ikke er klokkeinteresserte. Ekstra gøy er det vel kanskje likevel for oss klokkenerder.

Nedenfor kan du se første av 23 episoder, men vær advart, dette er ufattelig avhengighetsskapende. Personlig så jeg alle episodene i ett kjør, selv om jeg hadde en del viktigere ting å gjøre.

Det er utrolig gøy å se progresjonen, deler blir ferdige og konstruksjonen ligner mer og mer på en klokke. Hvis du ikke har tålmodigheten til å se hele serien finnes det en kortversjon. Jeg vil ikke anbefale å se denne i stedet for eller før man har sett hele greia, halve moroa er den lange oppbyggingen før resultatet kommer mot slutten. I tillegg får man ikke høre noe av den lekre australske aksenten som forklarer hele prosessen.

Absolutt verdt å sjå! Han har vel gitt ut CAD-teikningar av alt også, for dei som har lyst å lage ei sjølv :D

Thanks for watching, I'll see you later.