Citroën C6

Medlem
11. juli 2010
Innlegg
1.506
Sted
Oslo
Noen andre her som har sansen for Citroën? Jeg har lite til overs for C3 osv, men DS, CX, XM og C6 er noen av favorittbilene mine. Tror faktisk C6 er en av få biler som kan få meg til å velge noe annet enn BMW!
Eieren av den lokale matbutikken borti veien her har en C6. Kom i prat med ham, og skal få prøvekjøre en dag. Gleder meg noe helt sinnsykt!

Sikle sikle.. :)

(Dette er ikke den bilen jeg skal få prøve, men en av to som ligger på Finn nå)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53286826&searchclickthrough=true
 
Noen andre her som har sansen for Citroën? Jeg har lite til overs for C3 osv, men DS, CX, XM og C6 er noen av favorittbilene mine. Tror faktisk C6 er en av få biler som kan få meg til å velge noe annet enn BMW!
Eieren av den lokale matbutikken borti veien her har en C6. Kom i prat med ham, og skal få prøvekjøre en dag. Gleder meg noe helt sinnsykt!

Sikle sikle.. :)

(Dette er ikke den bilen jeg skal få prøve, men en av to som ligger på Finn nå)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53286826&searchclickthrough=true

Vanvittig vakker. Vurderte en brukt C6, men psyket ut så det ble C5 stv. i stedet. C5 er enormt komfortabel, men C6 er den som fører Citroen-arven: Tyngdepunktet godt foran; langt overheng foran og kort bak; et design du kjenner igjen på ett sekund selv på langt hold.
 
Så faktisk en idag. Utrolig sjelden man ser de rundt omkring. Noe fascinerende med å kunne kjøre rundt i en skulptur. Personlig synes jeg den er utrolig flott og som han over meg sier, så er c6 den modellen som er "mest" Citroen for øyeblikket. Jeg mener....Bare se på den bakruta?!?!
 
Jeg liker den svært godt @semmern.
Tror du skal slite å finne mer luksusbil for den summen:cool:


...ikke noe galt med gammel Citroen heller

Citroen_SM_at_Anet.jpg


1743543.jpg


1962-citroen-ds21-4dr-conv-heuliez_27805008.jpg
 
Redigert av en moderator:
To kompiser av meg har 6-7 DS til sammen. Får låne innimellom. Fantastisk morsomt å kjøre over fartshumper i 50-60 med passasjer som aldri har kjørt DS før.. :D

SM....aaaah. Drømmebil.

En kvart million for en C6, DET er mye luksus for pengene ja!
 
C6

Har sansen for store Citroen. Blir glad hver gang jeg ser en C6, bringer frem gode minner fra 1977 CX 2400 Pallas.
Mitt råd er at du evt holder deg unna 2.2HDi. Bilen fortjener bensinmotor og du kjøper ikke C6 for å spare penger på drivstoff.
Har dårlig erfaring med 2.2 HdI motoren fra 2004 Peugeot 807 som ble kjøpt ny. Var vel første serieproduserte motor med DPF og mange nye feilkilder, som hvertfall dengang var ukjente for forhandlere og importør.

Venter spent på oppfølgende poster her, merket plutselig at jeg savnet LHM kanna nå :)
 
Kunne tenkt meg 3.0 HDi med 240 hk. Tror bensinmotoren blir litt daff i en såpass tung bil, og faktisk tørstere enn jeg liker, selv om jeg generelt bryr meg fint lite om bensinforbruk.
 
Morsomt valg! Digger når noen tenker "utenfor boksen" når det kommer til bil.
Tror også som nevnt over at om man ønsker mest mulig komfort og premium følelse kommer denne høyt opp på listen, ihvertfall til den prisen.
Min avdøde svigerfar sverget kun til Citroen og har kun hatt modeller fra dette merket. Når C6 kom på markedet var dette selvfølgelig den store drømmen. Husker godt vi var på Paris ferie med svigers rett etter at denne modellen kom på markedet. Han ble som en "unge i godtebutikken" hver gang en sånn kom glidende forbi. For dette er virkelig en bil som skiller seg ut av mengden.
Man må nok like litt oppmerksomhet om man kjører rundt i noe sånt. Men her inne er vil vel alle påfugler, så det er jo bare en bonus:mrgreen:

To tomler opp fra meg:cool:

Om du velger å handle en sånn bil i nærmeste fremtid, forventer jeg en deltakelse på dette:http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?t=10095
 
Redigert:
Jeg liker den svært godt @semmern.
Tror du skal slite å finne mer luksusbil for den summen:cool:


...ikke noe galt med gammel Citroen heller

Citroen_SM_at_Anet.jpg


1743543.jpg


1962-citroen-ds21-4dr-conv-heuliez_27805008.jpg


Hva heter den modellen som er avbildet øverst? Naboen min på Sognsvann hadde en sånn og fy fela for en nydelig skute. Den var virkelig som et romskip i en ellers kjedelig hverdag fyllt av papirfly.
 
Redigert av en moderator:
Hva heter den modellen som er avbildet øverst? Naboen min på Sognsvann hadde en sånn og fy fela for en nydelig skute. Den var virkelig som et romskip i en ellers kjedelig hverdag fyllt av papirfly.

Citroën SM. Den har en 2.7-liters V6 fra Maserati. En aldeles nydelig ekvipasje som er så aerodynamisk at man nesten ikke trenger vindusviskere. Den har styring som blir tyngre med høyere fart, de vanlige Citroën-lysene som svinger med rattet, en slags "regnsensor" på viskerne, og er generelt helt fantastisk avansert for å være en bil fra 1968.
 
Kult med folk som tenker alternativt til tysk og hva som til enhver tid er raskest rundt en eller annen "ring".

Jeg var så heldig å vokse opp med en far som timet eierskap av en DS 23 Pallas samtidig som jeg fikk lappen. Kjempemorsomt lørdags kveld å stille på street'en med fars DS når kompiser kjørte Ascona, Granada, 240'er, Golf etc :D

Som student fant jeg raskt ut at man ved å kjøpe Citroen med lekk hydraulikksystem fikk myyyye bil for få pengestykker. Har ligget noen kvelder under disse bilene og skiftet hydraulikkrør ;). Hadde blant annet en sort BX GTI som gikk som et uvær, og en XM som fløt avgårde som et teppe. Som så mange andre her var jeg derfor glad for introduksjon av C6! (Eneste moderne ekte Citroen etter min mening) Ikke utenkelig at en slik dukker opp i gårdsplassen en dag. Eller . . . . Ser også lengselsfullt til ulike restaureringsspesialister som tilbyr strøken CX Turbo II, med skinninteriør selvsagt. Eventuelt en Prestige ;)
 
Som så mange andre her var jeg derfor glad for introduksjon av C6! (Eneste moderne ekte Citroen etter min mening)

Her er jeg enig. C3, C4 osv blir bare rare små egg i forhold. C6 er slik en Citroën skal være. Lang, med flytende linjer og artige designdetaljer. Og selvfølgelig Hydractive-oppheng. Rett og slett en moderne klassiker, og ekstremt mye bil for pengene hvis man sammenligner med tilsvarende tyskere og enkelte japanere som Lexus. Den som kjøpte C6 ny måtte nok ta høyde for et vanvittig verdifall, men en 2012-modell i dag til et sted mellom 3 og 400 000, det er mye bil for pengene. Tør påstå det er noe av det bedre man kan kjøpe til den prisen. Elsker Citroëns filosofi med at man skal flyte bortover veien mens hydraulikken absorberer alle ujevnheter, fremfor å være raskest rundt Nürburgring, som du sier :) To av mine viktigste kriterer for bilkjøp er komfort og støynivå, og der gruser C6 det meste!