Chronografer og tiendedels sekunder

Medlem
14. mai 2012
Sted
Asker
Noen av oss har behov for å finmåle tiden ned til tiendedels sekunder. Hvis vi ikke vil kjøpe en egen stoppeklokke til formålet, er det nærmest utrolig at klokkeprodusentene har latt Zenith være alene om dette markedet på armbåndsurområdet. Like utrolig er det at nevnte merke, i alle fall på enkelte modeller, har vært så klønete i designet at de gjør det umulig å lese av minutt-telleren fordi viseren ligger så nær sentrum av klokken at den skjules av de andre viserne.
Behovet for en slik måling er kanskje stort, på bruktmarkedet har i alle fall prisene på Zenith´´s "tenth of a second" begynt å "ta av", Og nye eksisterer visst ikke ?
Nå tror jeg ikke at en diskusjon i lille Norge kan ha noen innflytelse på de store produsentene, men problemstillingen kan kanskje være interessant ? Og kanskje er jeg feilorientert når jeg antar at Zenith er alene om dette markedet ? Noen som vet bedre ?

Om du faktisk har behov for å finmåle som du selv sier så vil en forferdelig billig Casio 91w gjøre jobben langt bedre enn noe i det prissjiktet du leter i ;)

• Liker
Reaksjoner: andres
Enig - og med 1/10-sekunder som enhet vil antagelig mekanisk treghet og myk hud og flesk i fingertuppen ved aktivering være mer unøyaktig på en mekanisk kronograf enn en lett-trykt knapp å et digitalt ur.

Men, når det er sagt - så er jo ikke poenget med mekaniske ur at de er så forbanna nøyaktige eller at det er en logisk årsak til bruk. Mekaniske ur er hobby, og Zeniths kronografer er jo fascinerende nok det.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
For å oppnå denne nøyaktigheten, kreves et urverk som faktisk "slår" (vibrerer) 10 ganger pr. sekund (36.000 vph). Det er ikke mange produsenter som bruker denne frekvensen i sine urverk, så litt av forklaringen ligger nok der..

En Spring-drive kronograf fra Seiko/GS vil vel klare dette?

Redigert:
En Tag Heuer Grand Carrera Caliber 36 måler også 1/10 sekund. Denne har forøvrig El Primero urverk.

TAG-Heuer-Caliber-36_4.jpg