Chrono24 og EU VAT

Medlem
12. feb. 2012
Innlegg
31
Et enkelt spørsmål: inkluderer prisene til europeiske forhandlere på Chrono24 EU VAT(moms)?
Jeg kjenner ikke reglene i EU, men jeg ville jo anta at klokkeforhandlere (i alle fall organiserte foretak) var pliktige til å oppgi pris med merverdiavgift, men det kan jo hende at Chrono24 ser at jeg sitter på en IP-adresse utenfor EU og derfor viser meg priser uten EU VAT.

Jeg ser at noen forhandlere har et "VAT ID No", jeg antar at disse da er momspliktige, men fortsatt er det ikke klart for meg om prisen de oppgir er med eller uten moms.
 
Et enkelt spørsmål: inkluderer prisene til europeiske forhandlere på Chrono24 EU VAT(moms)?
Jeg kjenner ikke reglene i EU, men jeg ville jo anta at klokkeforhandlere (i alle fall organiserte foretak) var pliktige til å oppgi pris med merverdiavgift, men det kan jo hende at Chrono24 ser at jeg sitter på en IP-adresse utenfor EU og derfor viser meg priser uten EU VAT.

Jeg ser at noen forhandlere har et "VAT ID No", jeg antar at disse da er momspliktige, men fortsatt er det ikke klart for meg om prisen de oppgir er med eller uten moms.

Prisene er inkl mva om ikke noe er oppgitt. Det som kan tilkomme er tillegg om du ikke betaler kontant (spesielt i Italia) gebyret kan være på så mye som 5%.
 
Prisene er inkl mva om ikke noe er oppgitt. Det som kan tilkomme er tillegg om du ikke betaler kontant (spesielt i Italia) gebyret kan være på så mye som 5%.

Takk for svar! Går det stort sett greit å få trukket fra momsen ved eksport?
 
Takk for svar! Går det stort sett greit å få trukket fra momsen ved eksport?

Det er stort sett ikke mva på brukte varer i de fleste EU (om ikke alle?) land (kun på fortjenesten), så du får ikke fradrag om klokken har vært solgt ny tidligere. Ergo, de fleste priser må du nok regne + 25% norsk mva.
 
  • Liker
Reaksjoner: MartinB
Et enkelt spørsmål: inkluderer prisene til europeiske forhandlere på Chrono24 EU VAT(moms)?
Jeg kjenner ikke reglene i EU, men jeg ville jo anta at klokkeforhandlere (i alle fall organiserte foretak) var pliktige til å oppgi pris med merverdiavgift, men det kan jo hende at Chrono24 ser at jeg sitter på en IP-adresse utenfor EU og derfor viser meg priser uten EU VAT.

Jeg ser at noen forhandlere har et "VAT ID No", jeg antar at disse da er momspliktige, men fortsatt er det ikke klart for meg om prisen de oppgir er med eller uten moms.

Opplysninger fra en selger på Chrono24

Comments
1. We guarantee that all our watches are brand new, authentic, with all original documents and packaging.
2. We provide 2 years (for some brands 3 years) warranty for our watches.
3. We work with many brands, in case if we do not have something on stock, it is always possible to order the desired model (1-2 weeks depending on the watch).
4. We offer additional discounts if the buyer is outside the EU.
5. If the buyer is outside the EU, he or she can buy without the VAT (-20% in addition to the shown price)
6. Self-pickup is available at our London office.
7. We will ship worldwide.
8. EU shipments are free for our EU customers and are 100% insured.
9. We accept cash, credit cards, bank transfers.
10. Our staff speaks English, Italian, Spanish and Russian.
11. WE CAN OFFER ADDITIONAL DISCOUNTS FOR WHOLESALE CUSTOMERS
12. Should you have any questions, please always contact us.

Thank you

Tourbillon Team
 
Dette er vel bare et eksempel på en selger fra UK? De har jo sjelden klokkenen de selger inne også. Hørte på en klokke hos de en gang og de snakket flere måneder leveringstid...

Normalen er prisen på Chrono 24 + norsk moms om du vil være lovlig :)

Opplysninger fra en selger på Chrono24

Comments
1. We guarantee that all our watches are brand new, authentic, with all original documents and packaging.
2. We provide 2 years (for some brands 3 years) warranty for our watches.
3. We work with many brands, in case if we do not have something on stock, it is always possible to order the desired model (1-2 weeks depending on the watch).
4. We offer additional discounts if the buyer is outside the EU.
5. If the buyer is outside the EU, he or she can buy without the VAT (-20% in addition to the shown price)
6. Self-pickup is available at our London office.
7. We will ship worldwide.
8. EU shipments are free for our EU customers and are 100% insured.
9. We accept cash, credit cards, bank transfers.
10. Our staff speaks English, Italian, Spanish and Russian.
11. WE CAN OFFER ADDITIONAL DISCOUNTS FOR WHOLESALE CUSTOMERS
12. Should you have any questions, please always contact us.

Thank you

Tourbillon Team
 
Jeg er naturligvis fullt inneforstått med at jeg må betale norsk moms, og det er helt ok, men jeg er ikke så ivrig etter å betale dobbel moms :eek: (egentlig enda mer ettersom jeg da også ville betale norsk moms av den utenlandske momsen)

Det jeg vurderer er å kjøpe er et antatt fabrikknytt ur som ikke lengre er tilgjengelig fra produsent, og handle fra et etablert foretak.
 
Det beste er vel å avklare det individuelt med hver selger. Det skal gå helt fint å kjøpe uten moms fra en EU land.

For eksempel oppgir Christopher Ward priser med og uten moms. Vi betaler da prisen uten moms og fortoller klokken ved import (25% mva). Som nevnt tidligere er det greit å slippe å betale både utenlandsk mva og så doble det med 25 prosent Norsk mva.
 
Redigert: