CHF styrkes

Hvis noen vurderer å selge Rolex nå, så er det nok lurt å vente to-tre mnd. Bruktprisene vil nok også stige med 8-9% på få mnd.

Vil dette gjøre seg utslagsgivende for alle sveitsiske merker, eller er denne type prisstigning 'forbeholdt' Rolex?

Det kommer nok veldig an på. Attraktiviteten til merket eller modellen blant annet. Tviler på at feks Longines vil eksplodere i pris på bruktmarkedet.

Uansett kanskje lurt å titte på tyske merker? Evt japanske. Grand Seiko ser jo bare bedre og bedre ut

Vet ikke om jeg skal le eller gråte her. Det er allerede annonsert en prisstigning på snaue 10% etter nyttår. Nå varsles det ytterligere 10-20% stigning på sikt, pluss eventuell post-Basel prisstigning? Jeg burde vel egentlig kjøpe ny klokke nå, men på den andre siden snur ting raskt i finansverdenen. Plutselig stagnerer veksten i Sveits og CHF svekkes mot krona, oljeprisen stiger og NOK styrkes = klokkene blir billigere.

Det kommer nok veldig an på. Attraktiviteten til merket eller modellen blant annet. Tviler på at feks Longines vil eksplodere i pris på bruktmarkedet.

Uansett kanskje lurt å titte på tyske merker? Evt japanske. Grand Seiko ser jo bare bedre og bedre ut

Snakket med Lervik Ur idag. Seiko urene deres har nettopp steget med 10%.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte her. Det er allerede annonsert en prisstigning på snaue 10% etter nyttår. Nå varsles det ytterligere 10-20% stigning på sikt, pluss eventuell post-Basel prisstigning? Jeg burde vel egentlig kjøpe ny klokke nå, men på den andre siden snur ting raskt i finansverdenen. Plutselig stagnerer veksten i Sveits og CHF svekkes mot krona, oljeprisen stiger og NOK styrkes = klokkene blir billigere.

Det er vel nesten garantert at prisene ikke vil settes ned. Kan aldri tenke meg at det skjer.

Vi får se hva som skjer. De kan nok ikke øke prisene over hele fjøla med 20-30%.

Gjelder vel de fleste bransjer?

Vel, jeg kjører et stort prosjekt nå, og i tilbudsfasen (vinter 2012-13) innhentet vi pris på en slags måleenheter fra en av de største leverandørene av slike. Vi kjøper nokså mange, og i dette prosjektet alene tenker jeg det går med 40-50 stk. Fikk da pris på ca 21000,- pr stk. Bestilte første batch høsten 2013, og sendte en mail for å høre om de holdt prisen - fikk til svar at "jada, og vel så det, dere får de for 20000 blank nå". Bestilte andre batch nå rett før jul, gjentok prosedyren og fikk til svar at prisen nå var 18900,- pr stk!