Certina Waterking 1963

Medlem
31. des. 2011
Innlegg
163
Sted
Østlandet
Dette er min fars konfirmasjonsklokke, den stoppet for ca 30 år siden og har ligget i skuffen siden. Jeg ønsker å sjekke mulighetene for å sette den i stand. Jeg startet med diverse søk på google, og ble overasket over hvor mye jeg fant ut uten å ha noe som helst kunnskap om denne klokken på forhånd. Den har Ref.nr 7001 075, Serie 4897379 (står på baklokket), Cal. 28-10. Ut fra serienr. skal den være fra 1963, noe som kan passe bra med min fars konfirmasjon som var i 1964. Jeg har ikke lyktes å finne bilde av nøyaktig samme klokke, når jeg søker på Ref.nr kommer det for det meste opp en variant med annen skive (med 3,6,9,12 markører) og visere. Noen som har mer info om denne klokken?

Lar det seg gjøre å sette denne i stand, tillgang på reservedeler osv?

Det ser ut som det har kommet noe fukt inn ved kronen, ellers ser det ganske greit ut. Skiven ser også veldig bra ut, det meste av ”grumset” på bildene kommer fra glasset (Plexi).

IMG_1145.JPG
IMG_1146.JPG
IMG_1147.JPG
IMG_1148.JPG
IMG_1149.JPG
IMG_1161.JPG
IMG_1162.PNG
image1.PNG
 
Flott med vintage Certina, har hatt et par selv. Mitt første kjøp på sonen var faktisk en DS-1 fra ca. 1962 (kjøpte av @MINUTE_REPEATER) denne ble tatt til overhaling av urmaker Larsen (protid sandvika) Mener han heter Carl Erik Larsen. Min far som er en 1962 modell fikk denne av meg til Jul samme år og bruker den som daily beater enda.

Noe info om din klokke kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, han som overhalte far sin klokke gikk læretiden sin som urmaker på nettopp cartina, tissot, longines...etc. Så han har mye deler og kan sikkert fikse den.



Her ved siden av min for lengst solgte 16610.
 
Hei
Få en urmaker til å se på den. Certina urverk er greie å skru på. Hvis den går kan du være så heldig at en rens vil gjøre susen. Nytt glass, ny pakning til baklokk og ny krone er nødvendig for at den skal bli vanntett for daglig bruk.
Er du i nærheten av Kolbotn kan jeg anbefale Vidar på Kolbotn Ur, han har en god del deler til gamle klokker.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres og Sekund