Certina eller Longines?

Medlem
1. aug. 2018
Innlegg
11
Sted
Østfold
Hei hei Tidssonen!
Er nå på jakt etter klokke nr 2, og det er spesielt to merker som har falt veldig i smak, Certina og Longines.

Ser på flere ulike modeller fra begge merkene, blandt annet Ds-1 serien fra Certina , og Heritage serien fra Longines, og synes det er flotte klokker.
Så spørsmålet mitt er da om hvor mye forskjell i kvalitet er det på disse to merkene? Med tanke på at begge er med i Swatch Group. De meste tilgjengelige automatiske longines klokkene ligger på rundt 9-13k, mens Certinas ds-1 serie ligger på rundt 6k. Vil jeg merke en stor forskjell på kvaliteten hvis jeg betaler 3-6k mer for en longines enn en Certina?

Har planer om å spare til en grail watch etter dette kjøpet, så vil ikke bruke altfor mye, men vil også ha noe av kvalitet som kan vare lenge, og hvis jeg må betale litt mer for det er jeg villig til det.
Takk på forhånd!
 
Longines er vel priset noe høyere, så det kan tyde på at det gjennomsnittlig er lagt mer i en Longinesklokke, men om dette gir seg utslag i "bedre kvalitet" kan vel diskuteres, da uttrykket "kvalitet" nok kan legges ulike egenskaper, for kvalitet betyr vel mer enn bare soliditet og holdbarhet. Har ikke noen moderne klokker av disse merkene men har og har hatt både Longines og Certina produsert på 50-60 tallet og kvaliteten var da formidabel på f.eks Certina DS, selv om prisen muligens også da var høyere på Longines. Men vil tro at Certina har viderført de solide kvalitetene på DS iallfall? Tenker da på hvor solide kassen er for eksempel. Vil tro at verkene på disse er mye av det samme?
 
Jeg hadde valgt Longines. Jeg liker spesielt heritage serien deres. Jeg har eid flere og har sett litt på og prøvd litt Certina og min mening er at jeg har opplevd kvaliteten er noe høyere på Longines. Nå er det jo litt forskjell i pris på det du har i tankene som kan påvirke opplevd kvalitet. Jeg liker Certina, men av de to ville det blitt Longines.
 
Longines er vel priset noe høyere, så det kan tyde på at det gjennomsnittlig er lagt mer i en Longinesklokke, men om dette gir seg utslag i "bedre kvalitet" kan vel diskuteres, da uttrykket "kvalitet" nok kan legges ulike egenskaper, for kvalitet betyr vel mer enn bare soliditet og holdbarhet. Har ikke noen moderne klokker av disse merkene men har og har hatt både Longines og Certina produsert på 50-60 tallet og kvaliteten var da formidabel på f.eks Certina DS, selv om prisen muligens også da var høyere på Longines. Men vil tro at Certina har viderført de solide kvalitetene på DS iallfall? Tenker da på hvor solide kassen er for eksempel. Vil tro at verkene på disse er mye av det samme?

Takk for svar! Tror både ds 1 serien og longines klokken jeg så på bruker en variant av ETA 2824, så urverket blir ikke stort bedre hvis jeg går får longines. Tror det lureste for meg nå bli å få sett de IRL, så kan jeg ta det derfra :D
 
Jeg tror Longines bruker Top versionen av 2824. DVS ikke det rimeligste som heter Elabore. Hvis jeg ikke har drømt dette og husker feil, så benytter altså Longines en finere versjon av eta verkene enn rimeligere produsenter. Hva Certina bruker vet jeg ikke.
 
Jeg hadde valgt Longines. Jeg liker spesielt heritage serien deres. Jeg har eid flere og har sett litt på og prøvd litt Certina og min mening er at jeg har opplevd kvaliteten er noe høyere på Longines. Nå er det jo litt forskjell i pris på det du har i tankene som kan påvirke opplevd kvalitet. Jeg liker Certina, men av de to ville det blitt Longines.

Takk for svar! Heritage serien er veldig flott ja, eneste negative i mine øyne er prisen, men man får jo ofte tilsvarende kvalitet. Tror jeg lener meg mot certina nå, men skal få prøvd en longines før det blir noe kjøp:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kyllingvingen
Hei!
Ble det kjøp?
Skulle bare si at jeg har en Certina DS Titanium fra 1986. Siklet lenge etter stålmodellen av denne klokken, men da Titaniumvarianten ble satt ned fra kr 4000,- til 2000,-, slo jeg til. Den er (var?) tett til 200 m og meget støtsikker. Frem til 2017 har jeg kun byttet batteri på den. Gikk i 31 år uten problemer, bortsett fra et kronebytte etter ca 15 år. I stedet for rens (2017) ble jeg anbefalt å sette i et nytt ETA-verk, og siden har den gått `som en klokke` igjen
 
Hei!
Ble det kjøp?
Skulle bare si at jeg har en Certina DS Titanium fra 1986. Siklet lenge etter stålmodellen av denne klokken, men da Titaniumvarianten ble satt ned fra kr 4000,- til 2000,-, slo jeg til. Den er (var?) tett til 200 m og meget støtsikker. Frem til 2017 har jeg kun byttet batteri på den. Gikk i 31 år uten problemer, bortsett fra et kronebytte etter ca 15 år. I stedet for rens (2017) ble jeg anbefalt å sette i et nytt ETA-verk, og siden har den gått `som en klokke` igjen

Hei hei!
Har ikke blitt noe kjøp enda, men har bestemt meg for å gå for certina. Ble nesten en longines flagship, men bestemte meg for at certina ds-1 var et bedre alternativ for meg nå. Eneste som gjenstår nå er om jeg skal kjøpe ds-1 himalaya special edition eller vanlig ds-1, og om jeg skal kjøpe på lenke eller skinn reim. Fram til jeg har funnet ut av det venter jeg:D

Utifra det du sier høres det ut som kvalitet, får håpe at de ennå har slik god kvalitet!