Certina DS PH200M eller Sinn 104?

Medlem
12. nov. 2018
Innlegg
10
Sted
Oslo
Hei! Lurer på mitt første kjøp av automatisk ur. Denne nye Certinaen ser meget bra ut i mine øyne og sjekker alle boksene. Ellers har jeg sett lenge på et Sinn-ur, mest Sinn 104. Har hatt begge på armen og liker de godt, men må spare litt lenger om jeg går for en Sinn. Hva er mest klokke for pengene? Setter pris på hva dere synes!
 
Hei. Det kommer nok an på hva du er på jakt etter. De er veldig like på noen måter, men jeg føler at kanskje Sinn tilbyr en bedre allrounder. Jeg har forøvrig hatt begge modellene.

Sinn 104:
+ Fin størrelse
+ "Tysk byggekvalitet"
+ Tidløst utseende
+ Ypperlig kandidat som eneste klokke
+ Mulighet for lenke
÷ Litt rar font på skiven

Certina
+ Pleksiglass
+ 80t gangreserve
+ Mye for pengene
+ Historisk design
÷ Pleksiglass
÷ Litt stor
 
Helt enig i at Certinaen er litt stor, så i valget mellom disse to hadde jeg hoppet på Sinn. MEN, hva med en variant av Sinn 556? Synes disse er mer «allround», har samme urverk som 104, og kan dresses opp og ned med lenker og reimer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og interloper
Helt enig i at Certinaen er litt stor, så i valget mellom disse to hadde jeg hoppet på Sinn. MEN, hva med en variant av Sinn 556? Synes disse er mer «allround», har samme urverk som 104, og kan dresses opp og ned med lenker og reimer.

Takk til begge for innspill. Sinn 556 er absolutt på lista. Av de jeg seriøst har vurdert, er det vel Sinn 556, 104, samt denne nye Certinaen som er de mest sannsynlige kandidatene (setter forsåvidt pris på andre tips og).

Er det noen fordeler/ulemper med Powermatic 80-urverket i Certinaen opp i mot ETA 2824-2?
 
Powermatic80 er visst regulert med laser(?) og er ikke meningen å justere i etterkant. Det skal visst være mulig, men ikke like enkelt som f.eks ETA2824. Powermatic80 svinger også med 3hz og ikke 4hz, dette hjelper på gangreserven, men sekundviseren hakker en anelse mer i bevegelsen.

Jeg har erfaring med Sinn 103,104 og 903. Alle har konsekvent vært godt innenfor COSC.
 
Takk for innspill, Kjell_J. Har arvet et Certina dressur som jeg bruker flere ganger i uken. Urverket er merket 25-651. Det fungerer godt etter 40 års bruk! Ønsker meg selvfølgelig noe med levetid når jeg skal gjøre et nytt kjøp.
 
Gangen kan i utgangspunktet ikke reguleres.
ETA har heldigvis går bort fra noen av kunststoffdelene i balanse og spiral. Men (de selvstendige) urmakeren får ikke byttet til nye deler i metallegering.
Den ekstra gangreserven oppnår man med redusert svingetall, tynnere fjærhus og tynnere
fjærhuskjerne.

Jeg oppfatter ikke det som faglig forsvarlig og vil selv ikke anbefale Powermatic80 verken i Tissot eller Certina.

Jeg understreker at dette er min egen oppfatning. Jeg representerer i dette spørsmålet ikke Fagurnakerne Norge - men les om verket på vår hjemmeside fagurmaker.no så vil du finne de samme synspunktene der.

http://www.fagurmaker.no/index.php?option=com_content&task=view&id=1143&Itemid=1
Dette var jeg ikke klar over, men det understreker ennå en gang at noe må ofres når prisen er lav.
Vurderte å kjøpe en slik PH200, men orker ikke risikoen for et 'mandagsur' - på tross av garanti.
 
Etter informasjonen herfra og fra andre steder, tenker jeg nå å droppe å kjøpe en klokke med Powermatic-urverket. Tar i mot nye tips med takk. Vektlegger å få bra verdi/god levetid for pengene. Har vanskelig for å tro at Certinaen jeg nå har på armen var et spesielt kostbart ur på 70-tallet. Men det var vel andre tider da. Ettersom den ene lug'en har blitt noe bøyd (gull), tenker jeg det er lurt å ha en annen klokke i stål som bedre tåler daglig bruk og en liten trøkk innimellom.

Sinn 556/104 er kandidater. Har også tenkt litt på en Mido Commander.
 
Takk. Noen som kan si noe om kvaliteten på Sinn-lenkene? Er det verdt å legge på noen lapper for å kjøpe en modell med lenke?
 
Jeg har stor forståelse for kritikken som rettes mot Powermatic 80, men syns den blir noe ensidig.

Personlig mener jeg det er viktig å være bevisst på forskjellen mellom det jeg vil kalle en "faglig/idealistisk" tilnærming, og den opplevelsen man vil ha som kunde/konsument.

Jeg vil driste meg til å si at...
...en urmaker konfronteres primært med urene det er noe galt med, og ikke de som fungerer som de skal.
...en urmaker kan føle sterk misnøye med "utvanningen" av faget, i form av en del industrielle grep som gjør klokkene "tilstrekkelig", men ikke lenger "bygd som en tanks".
...en urmaker kan oppleve problemene med visse urverk som overdrevne, når løsningen ikke lenger er å finne ved egen benk. F.eks. i form av problemer med å skaffe deler, "bytteverk" osv.
...enkelte urmakere er kanskje ikke de mest åpne for endring, og når Swatch Group de seneste årene har gjort vesentlige endringer i ift. forhandlere, deletilgang, og måten de produserer klokker på, er resultatet kanskje en litt overdrevet negativ innstilling til disse.

Dette er momenter som ikke nødvendigvis er relevante for oss som kunder, og samtidig har man som kunde et ekstremt godt vern i Norge, både via garanti og reklamasjonsrett.
 
Interessant lesning. Selv har jeg hatt en del klokker gjennom årene og sjeldent har jeg opplevd mer for pengene enn nettopp Certina PH200M. Verket går meget presist. Opplevd kvalitet på kasse, visere og skive har jeg ingenting å utsette på. Ingen «mandagsfeil» på min i hvert fall. I denne prisklassen er det vanskelig å finne et bedre alternativ (om man kjøper nytt) fra Sveits.
 
@interloper Husk at også nye Mido Commander benytter 80-timers verk fra ETA... :)

Fra deres nettside:
  • Movement type:

    Automatic
  • Automatic Mido Caliber 80 (base ETA C07.651)
 
  • Liker
Reaksjoner: interloper
Takk. Noen som kan si noe om kvaliteten på Sinn-lenkene? Er det verdt å legge på noen lapper for å kjøpe en modell med lenke?

Beste kvalitet. Kan best sammenlignes med Rolex Oyster-lenker.


Jeg har hatt Sinn104 på "fine link" lenke og 103 på lenken den blir levert på. Opplevd kvalitet er veldig bra. Skrudde solide ledd med unbraco. De er er nok noen steg unna Rolex og kanskje Tudor også(keramisk fjærbelastet kule i låsen er fantastisk). Jeg foretrekker litt mer avsmalning på lenken også.

Definitivt på høyde eller bedre enn f.eks Tag Heuer Aquaracer, div. Longines, Omega SMP300(Ikke prøvd den helt nye).
 
  • Liker
Reaksjoner: interloper