Certina DS-1 Himalaya. Selvopptrekkende ur. Erfaring?

Medlem
26. mars 2017
Innlegg
9
Sted
Norge
Hei!

Har nylig fått en Certina DS-1 Himalaya edition. Veldig fornøyd :) Det jeg dog legger merke til er at klokken går tregere. Stilte klokken senest nå på fredags formiddag, og når jeg skulle ta den i bruk i dag (søndag), så ser jeg at den går 10 sekund saktere enn for 2 dager siden (sammenliknet med NRK tid begge dagene). Før jeg stilte klokken på fredag, så var den 1 minutt tregere enn 2 uker tidligere.

Er det slik det er med disse klokkene uten batteri? Bruker klokken mandag til fredag, og lar den ofte ligge i helgene.
 
Du kan jo alltids eksperimentere med å la den ligge i forskjellige posisjoner over natten.
Krone opp, skive opp, etc...
Så finner du hvilken posisjon som kompenserer for avviket den evt har i løpet av dagen.:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11 og Preacher
10sekund avvik på to dager må vel sies å være ganske bra. Til sammenligning er COSC kravene for en Chronometer rating et daglig avvik innen -4/+6 sekunder.
Som nevnt over vil også mekaniske ur gå forskjellig i forskjellige posisjoner. Så det kan påvirke hvordan avvik oppleves.
Klarte ikke å finne specs på dette verket, men til sammenligning har et ETA 2824-2 (som dette verket er basert på) i standard grade +-12sek som maks avvi ved daglig bruk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
Kan også være at verket trenger en periode å "gå seg inn". Ja, vet det høres merkelig ut men med mekaniske verk kan det være slik.
 
17076966_226776211059576_4298964677896962048_n.jpg
Den går helt supert. Men fy fader for en homerun fra Certina *tommel opp* Denne har gått under min radar.
 
  • Liker
Reaksjoner: Seikomann og JD83