Cal 3313....ustabil?

Medlem
11. jan. 2010
Innlegg
1.301
Sted
Stavanger
Heisann!
Jeg har nettopp bestilt en 321.13.44.50.02.001 med caliber 3313- nå leser jeg på watchuseek at dette er et makkverk av et urverk. Oisann, tenker jeg.... Er det noen her som har noe info om 3313? Jeg kan vanskelig forestille meg at Omega risikerer sitt omdømme med å sende ut så dårlige verk som det påstås i noen innlegg rund om...
 
Det ville ikke vært første gangen Omega går på en blemme...:roll:
Det har jo vært rapportert problemer med 2500-verkene for en tid tilbake, men dette skal vist etter sigende ha gått over.
 
Det var rart.
Jeg mener å ha lest tidligere at 3303 og 3313 var noen av Omegas mest stabile verk.:confused:

...

Dette må undersøkes.

Gratulerer forresten med den kommende klokken. Den er nydelig!
 
Det har vært en del innkjøringsproblemer med co-axial, sånn som med cal 2500 verket som står i PO modellen. Problemene derfra skal nå være løst.

Problemene rundt 3313 antar jeg går ut på det samme, da dette vel var det første co-axial verket? Jeg mener å ha lest en plass at problemet med dette verket ble ordnet opp i og at det fiksede urvkeret ble kalt noe i gaten 3313a eller 3313b, er ikke helt sikker her. Jeg husker dog ikke når denne fixen ble gjort tilgjengelig.

Uansett så mener jeg at problemet med 2500 verket har vært blåst litt ut av proposjoner.. Klokkeverden på nettet er ikke veldig stor, så noen få personer roper høyt om problemer så høres det godt.. Når det er sagt så har det jo absolutt vært problemer med verket, og får du et mandagsverk er reperasjonene stort sett kostbare.



En annen tanke: Mener problemene med 2500 verket lå i smøringen av de bevegelige delene, om ditt ur har gått noen år ville jeg tro at eventuelle problemer hadde kommet til overflaten og blitt fikset?
 
3313 skal ha blitt modifisert i det siste, og nevnes som 3313b i noen fora, og skal angivelig ha blitt "flawless".
Noen skriver om 6-ukers opphold i Bienne for reklamasjons-rep på 3313, så noen uglete mosedotter er der...
 
Gratulerer forresten med den kommende klokken. Den er nydelig!

For de som husker min vintage samling, går det nå totalt motsatt vei. Man kan si mye om Omegas "high-teck"-skiver, men akkurat denne modellen tar den så ut, at jeg falt pladask :)
 
En annen tanke: Mener problemene med 2500 verket lå i smøringen av de bevegelige delene, om ditt ur har gått noen år ville jeg tro at eventuelle problemer hadde kommet til overflaten og blitt fikset?

Jeg har hatt min PO med 2500 i noen år nå, og har ikke hatt annet problem enn litt for mye døgn-avvik (20-30 sek). Dette ble justert hos AD mens jeg ventet, og siden ikke eksistert.
 
Jeg glæder mig over: .... Klokkeverden på nettet er ikke veldig stor, så noen få personer roper høyt om problemer så høres det godt..... (citat: rousp)

Omega har - ganske korrekt - haft nogle problemer med både kaliber 25xx og 33xx. Citatet ovenfor rummer en god del af forklaringen på, at disse problemer er blevet så "manifeste" i urverdenen.
Der er ingen grund til at drage 3313's kvalitet i tvivl på grundlag af 2500, 3301 og 3303 problemerne.

Til belysning af dette, bringes her lidt litteratur om Co Axial escapementets udvikling:
Hvem søgte George Daniels samarbejde med om fremstilling af Co Axial escapementet: Where George Daniels shopped the Co-Axial... - by Curtis Thomson
Co Axial escapementet blev først introduceret med kaliber 2500, der ser således ud: CALIBRE - KALIBER - CALIBRE 2500 - Omega SA
Kaliber 2500 findes i a, b og c versioner.
- Det er ganske interessant at konstatere, at George Daniels udtrykkeligt har udtalt, at et Co Axial escapement, arbejder bedst ved et svingningstal mindre end 28.000.
Alligevel introducerede Omega Co Axial escapementet med et svingningstal på 28.800.
Dette skal ses i lyset af den traditionsrige Schweiziske urindustri, hvor et højt svingningstal var en fornem dyd, til sikring af høj nøjagtighed.
Co Axial escapementet sikrer høj nøjagtighed ved sin symmetriske impulsafgivelse og bedre isokronisme; men netop ikke med opfinderens egne ord, - et højt svingningstal.
Ved kaliber 2500's forbedring, er der sket følgende: Caliber 2500 4 Hz vs. 3,5 Hz - Omega SA

Så er der hele problemstillingen med 33xx, der er fabrikeret af Fredric Piguet efter tegninger og direktiver fra Omega.
Det har givet anledning til forestillingen om, at 33xx er bygget over FP kaliber 1185, hvilket ikke er tilfældet: However, the c.33xx IS NOT based on the Fredric Piguet c.1185 - by Chuck Maddox

Kaliber 3301 og 3303 havde et problem med reset af kronografen, hvilket naturligvis var beklageligt - og som Omega har reageret på således:

Service3301_0313-1.jpg

.... en ganske god og naturlig reaktion på, at en del konstateres for svag.

Kaliber 3303 har været diskuteret ganske meget: Caliber 3303 reviews - diskussion fra WATCH POP

Der må konstateres en hel del sammenblanding af konstaterede problemer, og en urealistisk "afsmitning af dårligt ry", mellem kalibre, der er forskellige.

Kaliber 3313's Co Axiale escapement nyder godt af erfaringerne, der høstedes for at bringe 2500 til god virkningsgrad.
Men sammenligner man eventuelle 3313 Co Axial problemer med 3301 og 3303, er man altså på tynd is.
Isen er tilsvarende tynd, hvis man er af overbevisningen, at når der var problemer med 2500, så er der (nok) også med 3313.

Her er en vurdering af Co Axial escapement i kaliber 8500: THE OMEGA CO-AXIAL: AN IMPRESSIVE ACHIEVEMENT - By Walt Odets

Betjeningen af de beskrevne værker, kan ses her: Operating Manual, all calibers - Omega

Med venlig hilsen - Geodoc_DK
 
Geodoc: Jeg er mektig imponert over kildesamlingen din, presentasjonen og konklusjoner!!! Det er fantastisk hvor mye jeg kan lære her inne på TS! Takker og bukker :)
 
Kudos til Geodoc for et glimrende innlegg.

Som rousp sier er det de som skriker høyest som blir hørt.

Jeg vil imidlertid minne om at det sjelden er røyk uten ild.
Jeg har personlig en dårlig opplevelse med cal.2520 (ikke co-ax) og har i tillegg lest om problemer med 2500. (ikke etter c-versjon)
At Omega i tillegg har en svært slett kundeservice bidrar ikke til å dempe på "ryktene" om til tider laber kvalitet ang. urverkene.
Jeg har ennå til gode å lese om tilsvarende ift andre merker. (Jeg skal ikke nevne navn, men det begynner på R og slutter på X...;) )

At alle som vurderer et innkjøp til mangfoldige ti-tusener av kroner ikke skal ha muligheten til å vurdere disse (potensielle) aspektene ved kjøpet anser jeg som usunt.
Kjøp av klokker er for de fleste forbundet med følelser, og tilhengerne av de respektive merker forsvarer disse som oftest med hjertet, og ikke med hjernen.

En kjøpsavgjørelse basert på en blanding av kunnskap og følelser tror jeg både fabrikant og forbruker er best tjent med.
Se bare på alle (i mine øyne sprø) Alfa Romeo eiere der ute. De går stort sett med åpne øyne inn i et svært problemfylt bilhold basert på følelser for merket.
Slik kunne det vært med Omega også hvis informasjonen om alle "hick-ups" når den store kjøpermassen de henvender seg til.

Nå skal det være sagt at jeg ikke er en Omega-hater, og at jeg antageligvis kommer til å eie en igjen. Men jeg skal i det minste ikke ha andre å skylde på enn meg selv når urverket går til helvete og turen går til AD for reparasjon.
 
Jeg hadde selv en Omega med 3113 som ikke akkurat kunne kalles stabil. Etter det første leveåret til klokken fikk den seg tre opphold på til sammen fire måneder hos Swatchgroup i Norge og Sveits før alle problemene ble eliminert. Ut fra mine erfaringer må jeg nok støtte UJU's ikke røyk uten ild.
Jeg er heller ingen Omega hater og har faktisk en på vei inn i løpet av få dager, men opp mot R...x kommer de nok ikke imo.
 
røyk uten ild?

Hej UJU c/o TomB
... vi er 100% enige.
Min pointe var blot at fremhæve, at krono-reset problemer med kaliber 3301 & 3303 intet siger om eventuelle Co Axial problemer i kaliber 3313.

Som moderator på Det danske urforum og redaktør på Ω-Link Centralen, afholder jeg mig fra mærke sammenligning.

Mit engagement med ure, har afsæt i en stor passion for Omega'er, og i særlig høj grad mærkets industrihistorie.
Med en sådan interesse, må jeg jo finde mig i - og anerkende, nogle særdeles store "skæve", "bøffer" og fiaskoer. (Dem samler jeg iøvrigt osse på) :p
Der er ikke tale om blind kærlighed. Tværtom er jeg en rå og brutal kritiker af mærket. (Den man elsker, tugter man i tide).

Jeg er heller ikke (helt) mærke-ensporet. - Jeg fik den ide, at et nyt arbejdsur (beater) hensigstmæssigt kunne være en "radiostyret, soldrevet japaner".
... så måtte jeg jo finde ud af, hvad: DCF77 er. Herefter gik "den vilde jagt" på min første japser

I håb om forståelse for mit anbringende, forbliver jeg,
med venlig hilsen - Geodoc_DK