(Bytte)verdi på Seamaster 300m Chrono?

Medlem
14. nov. 2009
Innlegg
499
Jeg har en Omega Seamaster Diver 300 M blå (212.30.42.50.03.001) som er ca 8 år gammel. I godt stand, en ripe på bezel og en lenke som er mer rufsete, men som jeg har tenkt å få polert før evt. salg/bytte. Kassen har jeg ikke tenkt å røre. Jeg kjøpte den brukt for fem år siden, og har ikke brukt den spesielt mye etter den første perioden, litt pga. konkurranse med andre klokke, og litt fordi den er ganske tykk og tung. Jeg pleier kun å kjøpe klokker, og er dårlig på å selge dem igjen. Men jeg har litt lyst på en speedmaster, og da gir det jo liten mening å ha to omega kronografer, og mer mening å legge ut en WTT-annonse i fall noen har en speedmaster og ønsker noe som ruver litt mer. Evt. selge den før et evt. kjøp. Det virker som om de er sjelden til salgs, men det ligger en på Finn nå til 61k. Den er noe nyere, riktignok.

Er 60k en realistisk pris for denne klokken, i hvert fall som bytteverdi? Jeg ser de ligger fra rundt 60k og oppover på chrono24, men der er det jo ofte litt prutningsmonn (men også mva.). Jeg har fullt sett med boks og papirer o.l. og den er norskkjøpt hvis det er viktig for verdien. Og er det realistisk å finne noen med en speedmaster (moonwatch) som er interessert i et slikt bytte, eller er salg og påfølgende kjøp en bedre strategi? Jeg har aldri solgt en klokke i dette prissegmentet før.
 
Norsk kjøpt betyr kun noe vs utenlandske klokker uten mva (bla. Forsikring blir vanskelig da).

Utifra det jeg kan se så ligger de på 4000 USD på Chrono. Tror nok det er urealistisk å få noe mer enn det - selv om Chrono er ex moms.

Du kan jo prøve å legge ut en WTS/WTT - altså du er villig til å selge klokken for X kroner og du evnt er villig til å bytte i speedmaster. Ofte har jeg erfart at det er enklere å selge klokken selv
 
Redigert:
Jeg trodde vi lå på ca 30k...

Mulig jeg tar feil, men jeg trodde ikke 300M kronografer var de mest populære?

Ser at det ligger endel av denne ref på chrono24 (fra 35k og oppover)
https://www.chrono24.no/omega/ref-21230425003001.htm?sortorder=1#gref
Haha, jeg glemte å sortere på lavest pris, og tenkte det første som dukket opp stemte bra med Finn-annonsen. Da er nok 35-45k mer realistisk, jf. det @Jostepop skriver også. Men det er jo lov å prøve seg litt høyere, ettersom en selger må ut med over 50k inkl mva. for en klokke kjøpt på Chrono24 for 40. Tror jeg "må" ha over 40k for å forsvare bytte opp til Speedmaster, men vi får se hva markedet sier. Får få lenken polert opp og tatt en haig med bilder så får vi se. WTS+WTT i samme annonse er nok en grei løsning. Takk for innspill.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Ban