Bytte urverk selv?

Medlem
21. april 2020
Innlegg
4
Sted
OSLO
Hei! Har en eldre Maurice Lacroix quartz som trenger nytt urverk. Den bruker Eta 955.411, og jeg har sett at de selges på ebay etc. Er det vanskelig å bytte utverk selv? Eller er dette noe man burde overlate til en urmaker? Er litt fristende å prøve selv og spare litt penger :) Også lurer jeg på om noen vet om alle Eta-urverk med dette serienummeret vil passe, eller om det er individuelle størrelser/datomarkeringer etc innenfor samme serienummer?

Takk!
 
Urverket skulle byttes uten problem hvis du kjøper akkurat samme utgave.
Du vil trenge litt verktøy for å få viserne ute og presse de tilbake igjen etc...
Selv fikk jeg litt opplæring fra en urmaker.
Jeg har selv montert/demontert en del klokker (hjemmelaget prototyper) og hvis du har tålmodighet, metode og stødige hender går det veldig greit.
Men verktøyene skal koste deg en del og spørsmålet er hvis du ser på det som en investering for senere klokker eller hvis det blir bare for denne klokken.
Da må du vurdere service kostnad VS verktøyenes pris.
 
Urverket skulle byttes uten problem hvis du kjøper akkurat samme utgave.
Du vil trenge litt verktøy for å få viserne ute og presse de tilbake igjen etc...
Selv fikk jeg litt opplæring fra en urmaker.
Jeg har selv montert/demontert en del klokker (hjemmelaget prototyper) og hvis du har tålmodighet, metode og stødige hender går det veldig greit.
Men verktøyene skal koste deg en del og spørsmålet er hvis du ser på det som en investering for senere klokker eller hvis det blir bare for denne klokken.
Da må du vurdere service kostnad VS verktøyenes pris.

Takk for svar! Da får jeg vurdere det litt. Jeg har sålangt bare fått pris ifra én urmaker, og jeg tror han skulle ha rundt 4000kr for nytt urverk og bytte. Så det blir jo veldig dyrt på en klokke til et par tusen kroner.
 
Et kvarts urverk som Eta 955.411 burde være tilgjengelig for under 1000 Kr tenker jeg.
Jeg så sånt urverk som gikk før i tiden for 45€.
Da er valget ditt men ja, 4000 for jobben var slett ikke verdt en klokke som selger seg under det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Jeg har selv et quartz Tissot ur fra 90-tallet som jeg forsøkte å skaffe nytt verk til for et par år siden men fant ikke noe til salgs men dette inspirerer meg til å gjøre et nytt forsøk. Det er relativt lett å skifte verk, det mest plundrete kan være viserne men det går med litt trening. God tid, godt lys, lupe og rett verktøy ellers hjelper, og er veldig givende når man får det til! Å se på videoer på YouTube gir gode tips.
 
Redigert: