Bytte av deler på klokker

Medlem
23. mars 2008
Innlegg
148
Sted
Oslo
Jeg har et sikkert litt banalt spørsmål til å starte med: Jeg har ganske mange skinnremmer til klokkene mine, og liker å bytte litt på disse. Når jeg dytter verktøyet inn mellom remmen og kassen for å dytte ned baretten, ender jeg alltid opp med å drive å dytte remmen sammen, og det føles som om jeg øldelegger den litt. Den ser hvertfall ikke like pen ut etterpå. :? Gjør alltid dette fra baksiden av klokken, men det bare føles og ser feil ut. Noen som vet hva jeg gjør feil/ hvordan man burde gjøre dette?

Nr 2: Hvordan bytter man egentlig glass, skive og visere på en klokke (tenker hovedsaklig på Seiko (hvis dette gjør en forskjell)). Tenker i forhold til å modde den. Det blir litt dyrt og omstendelig å løpe til urmaker hver gang! :eek:

takk for hjelpen som kommer! :D :D
 
spørsmål nr 2 vil jeg gjerne ha noen guider og svar på også. har noen billige gamle klokker jeg gjerne vil fikse og trikse litt på. +en nyere som glasset har fått et par alvorlige riper :(
 
Falck skrev:
Når jeg dytter verktøyet inn mellom remmen og kassen for å dytte ned baretten, ender jeg alltid opp med å drive å dytte remmen sammen, og det føles som om jeg øldelegger den litt. Den ser hvertfall ikke like pen ut etterpå. :? Gjør alltid dette fra baksiden av klokken, men det bare føles og ser feil ut. Noen som vet hva jeg gjør feil/ hvordan man burde gjøre dette?

Hva slags verktøy bruker du?
Min erfaring er at såkalte spesialverktøy med kløyvd spiss ofte er for store og lite effektive. Jeg bruker et enkelt flatt miniskrujern (og da mener jeg mini), funker mye bedre. Om du vrir remmen bakover slik at den står i 90 gr. på kassen, kommer du som regel til uten å måtte trykke sammen remmen.