Bytte av bremseskiver

Medlem
28. mai 2011
Innlegg
1.475
Sted
Austlandet
Jeg har nettopp fått gjennomført EU-kontroll på bilene i hjemmet. "Gamlingen" fikk påpek for rustne bremseskiver, og må byttes. Ja jeg vet jeg burte bremse kraftig før jeg reiste på kontrollen, men det ble ikke gjort.

Siden jeg ikke ønsker å bruke så mye penger på denne bilen fremover, lurer jeg på en ting. Må disse bremseskivene terses av? Eller er det nok med å gi de et slag med gummiklubba om de sitter litt? Tenker jeg sparer en Seiko på å gjøre det selv.

Det gjelder en 2002 Passat.
 
Husker ikke hvordan det er på disse men siden de skal byttes så kan du godt banke med noe hardere fra baksiden og :)
 
bare å spenne til eller slå med hammer. Når skivene uansett skal byttes så er det jo samme om det blir hakk i dem eller ikke.
 
Så vidt jeg kan huske, så er skivene festet med en liten stjerneskrue. Skru av denne skruen, og gi skiven et par slag med en gummihammer, så vil den løsne. Bare å sende en PM dersom du lurer på noe.
 
Så vidt jeg kan huske, så er skivene festet med en liten stjerneskrue. Skru av denne skruen, og gi skiven et par slag med en gummihammer, så vil den løsne. Bare å sende en PM dersom du lurer på noe.

Skivene sitter kun på hjulboltene, og det var ikke noe problem med å få de av. Verre var det med bremsecaliperene, da disse måtte toltalrenoveres før bruk igjen.

Ellers takk for tips!