Bygge om Seamaster GMT?

Medlem
31. juli 2011
Innlegg
3.609
Sted
Sandnes
Min nylig klokkefrelste kollega har en svart jubilueumsGMT på vei inn. Og som så mange andre synes han at den hvite utgaven er hakket flottere.

Det er mulig å bygge om uret dog blir det selvfølgelig et lite utlegg da både visere, skive og bezel må skiftes. Jeg mener jo selvfølgelig at han bare må gi gass.

Han tviler nok litt da dette er et ur han ikke nødvendigvis blir å beholde til evig tid(nyfrelst pengene sitter løst).

Så hva tenker forumet?

Prøve å finne hvit utgave? De er det færre av rundt om.

Gi f og gjennomføre?

G f og la være?

Vil en GMT med mulighet for både hvit og svart skive betale utgiftene tilbake ved eventuelt salg?

Osv….

Kom igjen med masse gode innspill til vårt nye, blyge medlem!
401B2458-FC91-43E7-B22F-0248B222DAE1.jpeg

VS
00B3D7F8-8B7C-4A7C-A3A7-5937C9C9C155.png
 
Hei,

Husk at dere bør skifte datohjulet, også, ellers forsvinner mye av den rene looken på den hvite modellen.

Jeg er den lykkelige eier av en hvit GMT, og har ingen problemer med å skjønne at flere vil melde seg inn i den klubben, for det ER en nydelig skive. Det er dog ganske lite kontrast mellom visere og skive i dagslys, så han må påregne at det går med et ekstra øyeblikk til å finne ut hva klokken egentlig er under enkelte lysforhold - men det er jo bare et påskudd for litt ekstra klokkeglede i hverdagen, så det lærer man seg å leve med!

Hva kostnader og eventuell gevinst ved salg angår, ville jeg tro det er så enkelt som at de som vil ha en med hvit skive leter etter en med hvit skive, de som helst vil ha en svart, leter etter en med svart skive.

Jeg tror - merk, dette er kun ukvalifisert synsing fra en tilfeldig fyr på internett - at det blant det lille subsettet av verdens ur-entusiaster som har lyst på akkurat en Seamaster GMT, er det igjen et bittelite subsett som er usikre på om de vil ha den hvite eller den svarte varianten - og som enten selv er kompetente til å modde uret, eller villige til å betale først en premium for å få de ekstra delene, og deretter betale en urmaker for å utføre jobben.

I kortversjon: Jeg tror ikke det vil gi nevneverdig merverdi. Den billigste måten å få en Great White på, er nok å selge den svarte og kjøpe en ny - men, såklart, om man nettopp har betalt 8-10' i moms for et ur kjøpt fra utlandet, er det ikke sikkert det regnestykket går helt opp om man ser for seg å måtte selge uret ut av landet igjen og ta momssmellen på egen kappe før man bestiller en hvit en fra utlandet og med det nytt momskrav.
 
Det er forskjellig tykkelse på den svarte og den hvite skiven. Det lar seg dessverre ikke gjøre å "bare" bytte på den måten som er skissert her.
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Dette sier vel sitt om prosjektet. Her hører jeg en flipping på gang etter hvert. Dog; TS leverer igjen gode råd og kunnskap!
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Ja det ser jeg ikke bort ifra jeg heller. Og sånn har vi alle vært mer eller mindre i løpet av hobbyen vår. Alle må få sjansen til å løpe fra seg. Vi får se på det som et vårslepp!

det som derimot er interessant her er jo det at noe man i utgangspunktet skulle tro var to helt like ur faktisk er så forskjellige. Jeg håndtert begge modellene(ikke samtidig) og tanken har aldri falt meg inn.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og westmouth