Bunader?

Medlem
28. juni 2011
Sted
Viken
Dette er et område det er ekstremt vanskelig å nerde ut på uten å - *grøss* - gå på biblioteket og lese bøker. Det er veldig lite faglitteratur på nettet, nærmest ingen diskusjoner annet enn "hvem bunad er finest" på Reddit og "datteren min blir mobbet for å ikke ha bunad" på Kvinneguiden, begrensede og utdaterte nettsider hos de få gode produsentene i dalstroka innafor, og et marked som virker dominert av budsjettbanditter med barnearbeidere i Nord-Korea. Kanskje det er noe på Facebook, men det veit jeg ikke og vil ikke vite heller. Også er feltet så åpenbart smalt at det er ingen informasjon å hente i utlandet.

Jeg har snart konfirmant som ønsker seg beltestakk. Jeg vet hvor jeg skal kjøre både for bunad og sølv, men i motsetning til de fleste av kundene deres er ikke en liten formiddag med valg av mønstre og farger på langt nær nerdete nok for meg. Jeg vil ha en uttømmende liste over alternativer; den vil jeg bruke noen måneder på; og først når far vet hva og hvorfor skal prinsessen se på farger og mønstre.

Har nerdet ganske mye ut på egen bunad, men på disse damegreiene er det jo enda mer å tenke på.

Er det nok av oss her som er interesserte til at dette kan være en interessant diskusjon? Tenker minst like mye på mannsbunad, selv om det er dame som er konteksten over her.

Skal på ingen måte skryte på meg spesiell kunnskap om bunader, og i hvert fall ikke kvinnebunader.

Men, jeg har bunad selv - det samme gjelder mine foreldre, søsken og min kones kvinnelige del av familien.

Min familie, inkludert meg selv, har bunader fra Gudbrandsdalen - min kones familie fra vest-Telemark og Setesdal. Jeg har vært opptatt av to ting, og det er at man velger bunad fra der (i hvert fall deler av) slekten har sin opprinnelse, og at bunaden skal lages lokalt (eventuelt hjemme, hvis man har kunnskapen til det). Mine gutter får Setesdalsbunad når de blir voksne.

Jeg har skjønt på ulike diskusjoner i media at ikke alle deler disse synspunktene, men jeg er opptatt av lokale tradisjoner og håndverk - dessuten synes jeg det er nokså merkelig å ikle seg en bunad fra et sted man ikke har noe som helst forhold til. Og Kina-diskusjonen gidder jeg ikke å ta, selv om jeg har fått med meg at også velrenommerte syere kjøper stoff som ikke er produsert lokalt.

Og en liten digresjon, jeg fikk min bunad da jeg var ferdig student - den gangen skjønte jeg ikke hvorfor jeg stadig måtte opp i Gudbrandsdalen for å prøve og tilpasse bunad, det var jo bare stress - det fantes jo flere steder i Oslo som kunne levere "akkurat det samme til en lavere pris". Det er kanskje nettopp dette det koker ned til, pris og tilgjengelighet. Jeg antar at man får det man betaler for kvalitetsmessig, uansett hvor bunaden kommer fra.

Beltestakk fra Telemark er for øvrig en utrolig flott bunad, lykke til med jakten og nerdingen @Edward !

• Liker
Reaksjoner: Henrik C og Edward
Jeg er helt enig med deg.
Vi har tilknytning til Telemark på begge sider av familien og kan forklare hvorfor jeg går i Aust-Telemark. Det er littegrann verre med døtrene mine som snakker en helt annen dialekt, men ingen av dem er superinteressert i noen av de lokale kategori 4 ("laget etter tilfeldig eller mangelfullt materiale") eller 5 ("fri komposisjon")-bunadene når de kan velge.

Når det gjelder pris ser det ut som om flere av de tradisjonelle norske håndverkerne (som driver i liten skala) tilbyr priser omtrent på Kina-nivå, og det for 100 % lokalproduksjon bortsett fra silkebåndene. Jeg har ikke nok innsikt i kvinnebunad, men på "min" herrebunad ser jeg Kina på en kilometers avstand: de har blandet "vanlig" estetikk inn i det, og har altfor lave liv og for lange jakker. Det ser helt riktig ut når man ikke kan det, og helt feil ut når man kan det.

• Elsker
Reaksjoner: Consigliere
Jeg ville tatt kontakt med nærmeste leikarring, folkemuseum eller folkedansforening. De kan dette her. Jeg var på et kort studieopphold på Voss for mange år siden, og den kunnskapen disse miljøene satt på, den er uvurdelig. Jeg bor sentralt på Østlandet, og kan bekrefte at disse miljøene her har samme kunnskap som «Voss-miljøet».

• Liker
Reaksjoner: Erik_SG
Skulle gjerne hatt det skriftlig, og ikke muntlig, bare. Forstår ikke helt hvorfor og hvordan all kunnskapen skal formidles muntlig? Bøkene jeg har er enten av typen "her er masse fine bilder fra hele landet" eller så er det helt over i den andre enden med "dette er doktoravhandlingen min om hvordan den rekonstruerte beltestakken avviker fra den gamle draktskikken".

Mulig jeg bør lete etter flere bøker, altså, men jeg savner fagmessige diskusjoner på nettet uansett.

Skulle gjerne hatt det skriftlig, og ikke muntlig, bare. Forstår ikke helt hvorfor og hvordan all kunnskapen skal formidles muntlig? Bøkene jeg har er enten av typen "her er masse fine bilder fra hele landet" eller så er det helt over i den andre enden med "dette er doktoravhandlingen min om hvordan den rekonstruerte beltestakken avviker fra den gamle draktskikken".

Mulig jeg bør lete etter flere bøker, altså, men jeg savner fagmessige diskusjoner på nettet uansett.
De som vet formidler muntlig, fordi de fikk informasjonen på samme måte, og de er for gamle til å lage en oversikt som du vil ha på nettet. Det er du som er lat og ikke gidder å gjøre gammeldags research, tenker jeg.

• Wow
Reaksjoner: Edward

De kan garantert peke deg i riktig retning 😊

Min familie, inkludert meg selv, har bunader fra Gudbrandsdalen - min kones familie fra vest-Telemark og Setesdal. Jeg har vært opptatt av to ting, og det er at man velger bunad fra der (i hvert fall deler av) slekten har sin opprinnelse, og at bunaden skal lages lokalt (eventuelt hjemme, hvis man har kunnskapen til det). Mine gutter får Setesdalsbunad når de blir voksne.

Jeg har skjønt på ulike diskusjoner i media at ikke alle deler disse synspunktene, men jeg er opptatt av lokale tradisjoner og håndverk - dessuten synes jeg det er nokså merkelig å ikle seg en bunad fra et sted man ikke har noe som helst forhold til. Og Kina-diskusjonen gidder jeg ikke å ta, selv om jeg har fått med meg at også velrenommerte syere kjøper stoff som ikke er produsert lokalt.
Veldig bra formulert - skulle ønske alle fulgte disse råd.

• Liker
Reaksjoner: Consigliere
aller beste nerderåd er å melde seg inn i typ grenland husflidslag, og gradvis lage sin egen bunad fra scratch. alt du ikke visste og aldri kan lese deg fram til vil du finne ut der. vi snakker om folk som lever og ånder for bunader av alle slags, og ikke minst har kunnskap om hele kjente evolusjonen i alle detaljer. skal det være ekte avansert setter man i tillegg sitt personlige preg på det hele, samtidig som man forholder seg til tradisjonens mal.

jeg har sydd bunadsskjorte og lært meg veve belter og bånd på grindvev. bare ett bånd tar flere måneder, så vi snakker om flere år per bunad hvis alt skal gjøres av én person, og der ingenting kan kjøpes ferdig.

det er ikke mulig overføre hele kunnskapen på skriftlig manér - du er helt nødt til lære hands-on fra en som allerede kan det.

kinapriser kan du bare glemme. det er ren fantasi. her er min herrefavoritt: modell fra øst-telemark ca 1750. endgame herrebunad. det sier seg selv at den koster flere 100k, og er ikke en bunad du får lov sy for egen hånd, men som lages av damer som har viet nesten hele sin tilværelse til dette. komplett består den av hele 2 jakker + trøye, i tillegg til en bukse av hjorteskinn som ikke vises her.

IMG_9272.jpeg

IMG_9270.jpeg

IMG_9271.jpeg

IMG_9273.jpeg

IMG_9274.jpeg

her er min herrefavoritt: modell fra øst-telemark ca 1750.

Den er helt sjuk. Kikket mye på den på bilder, men aldri sett den i virkeligheten.

Ang. påstanden min om kinapriser så fastholder jeg egentlig det, men absurditeten i påstanden kommer da mest fra det nåværende prisnivået på kinabunadene. Jeg ser at Pascal selger "beltestakker" til 45 000 (dog med masse kinesiske broderier) som tilfeldigvis er akkurat det samme som man får en 100 % norsksydd beltestakk av gammel type (med lite broderier, og som er fin med lite broderier) for, fra en liten tilvirker i Drammensområdet.

• Liker
Reaksjoner: holmby