Bulova Medical officer - reluming og rens av urskive

Medlem
2. juli 2008
Innlegg
97
Etter å ha ligget årevis i en skuff sammens med andre oppussingsprosjekter, bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk på å rense urskiven til dette gamle prakteksemplaret av en 1941 modell Bulova medical officer.

Disse urene ble produsert mellom 1941 til 1943. I 1941 dukker uret først opp i reklamer som Bulova regulator, men etter minimale endringer blir den presentert som Bulova Medical Officer i 1942. Tallskiven fikk lumede tall og viserene ble skiftet til typiske 40-talls stil. Endringen av regulator modellen ble nok muligens foretatt for å få en et bredere fotfeste innenfor krigsindustrien. Mitt ur er fra 1941, og jeg antar at dette uret ble produsert i overgangsperioden mellom navneskiftet, siden viserene er fra Bulova regulator og den lumede urskiven tilsier at modellen er Bulova medical officer. Den korte produksjonstiden gjør dette uret interresant for mitt vedkommende.

Som dere ser var urskiven sterkt missfarvet og lumen i dårlig forfattning. I utgangspunktet hadde jeg vurdert å få sendt inn urskiven for å få den repainted. Den gullforgylte urkassen er i god stand og 10AX urverket velfungerende.



Jeg demonterte urverk fra urkassen, noe som tar 7 sekunder på disse gamle modellene. Viserene tok jeg av med egnet verktøy ment for denne jobben. Og så var det bare å prøve seg frem hvilken metode som var best egnet til denne jobben. Først forsøkte jeg med rodico, men den tok ingenting av den kraftige missfarvingen. Forsøkte med rent vann og en q tips, lite effektivt det også. Forsøkte å blande noen dråper sitron i vannet også, men det mest effektive var å bruke spytt i kombinasjon med q tips og rodico. Det er også en anbefalt metode, siden spytt har en annen ph enn vann.

Så var det til å mikse lume for å relume en viser og tallmarkeringene. Jeg mikset litt i en teskje og brukte en tannpirker til å male tallene med. Men etter 2-3 minutter tørker lumen og jeg er ikke ferdig med første tallet engang. Så jeg må mikse flere små posjoner og jobbe hurtigere. Det enkleste å lume var faktisk viseren.

Så var det bare å montere på viserene og sette urverket inn i urkassen igjen. Og her har vi ferdig resultat.



Omsider kan Bulovaen ta del i samlingen sammens med andre 40-talls ur.



Noe småverktøy og hjelpemiddler jeg benyttet.



Og til slutt et lumebilde.

 
Takk for at du deler! Alltids morsomt da noen småprosjekter dukker opp her, og med et så bra resultat er det ikke annet å si en WOW! :)
 
Skikkelig oppløftende resultat, jeg skal prøve din metode på denne skiven
26439917225_ba7ac8ebce_z.jpg