Bulova Marine Star 1988

Medlem
8. nov. 2018
Innlegg
1
Sted
Oslo
Hei alle sammen,

Jeg kjøpte en Bulova Marine Star Chronograph på en auksjon på nettet og har en del spørsmål om klokken, siden forrige eier ikke kunne svare på dette er jeg på jakt etter å finne ut følgende:

1. når er den produsert/årsmodell?
2. ca. markedsverdi?

Jeg har mailet en del med service@bulova.com, de har veldig lite informasjon om eldre klokker, de bekrefter at denne er produsert i Sveit og er ment for det Europeiske markedet, dette var når de hadde produksjon i Sveits.

Her er mer informasjon om klokken - se også vedlagt bilder:
Diameter: 40mm
20mm lug to lug, bredde på reim.
Stainless Steel
Vanntett 100m
Skrukrone
Dato
Takometer
Separat sekundvisere

Jeg tipper verket er en ETA Calibre 251.262 quarts verk, 27 Jewels Calibre, siden dette er gravert innsiden av klokken:
Twenty seven 2 7 J E W E L S
SWISS

Uten å vite hva dette betyr, men på innsiden av baklokket er følgende gravet: 4.071.4.0.04

Håper noen kan hjelpe meg mer med informasjon om denne nydelige klokken :)

Mvh
John
 

Vedlegg

  • bulova 2018.jpg
    bulova 2018.jpg
    122,4 KB · Visninger: 0
  • bakside1.jpg
    bakside1.jpg
    174,7 KB · Visninger: 0
  • Bulova verk .jpg
    Bulova verk .jpg
    242,6 KB · Visninger: 0
  • Bulova baklokk.jpg
    Bulova baklokk.jpg
    208,1 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Seikomann
Hei @SirGjernes85 og velkommen til TS.

Bulova er et gammelt amerikansk urmerke, som for tiden eies av Citizen Watch Co. Ltd. Bulova hadde mange flotte ur og hadde sin glanstid på 60-tallet. Merket var kjent for rimelige men gode ur. Bulova var blant annet først ute med elektrisk drevet ur; Accutron i 1960. De hadde også en egen fabrikk i Sveits frem til 1983. Quartz-bølgen gjorde at konsernet måtte gjøre store endringer. De satset på videre produksjon med i hovedsak quartz ur.

Det finnes lite informasjon om moderne Bulova ur. Men urverket er kjent, og produksjonen av ETA 251-262 begynte i 1988. Ditt ur er neppe i fra den tiden grunnet størrelsen - 40mm. Først på 90-tallet ble denne størrelsen vanlig på noe annet enn rene tool-watches som dykkerur.Litt pussig at Bulova hevder at uret er produsert i Sveits. Frem til 1995 var det tilstrekkelig at ur med "Swiss made" hadde sveitsisk urverk og kvalitetskontroll utført i Sveits. Sånn sett er nok uret ditt i fra tidlig 90-tall.

Verdien er nok ikke all verden, men "sum of its parts". Urverket er av god kvalitet men har liten samlerverdi. Det samme gjelder "nyere" ur ifra Bulova. Jeg ser at de siste modellene av Marine Star Chronograf ligger på mellom 2.000 - 3000 kroner på nettet. For ditt ur så vil jeg tro verdien er ca halvparten av det. Quartz-ur selv med chronograf, er nok ikke veldig ettertraktet brukt.
 
Redigert: