Brune sko etter klokken 18. Gammelmannsutbrudd.

Matpakken mener du? Jeg har knytt min andel full Windsor-knuter, og å få de til å bli passe til snippen, er faktisk en kunst. Begynner å komme seg for min del, etter 20 år..

Det er en flott knute når den brukes rett. I nevnte tilfelle, var det snakk om en knute på størrelse med en knyttneve. Ser til stadighet noen sånne, senest i Operaen på fredag. Dømmer ikke folk som er ute i privat ærende - der skal en få styre selv etter eget velbehag. Synes allikevel det bør være en viss balanse og stil på folk i «motebransjen». Klart, hvis en gjør som Prins Michael av Kent, så kommer en unna med stil...
 
Takk for bump @Preacher, det var artig lesning.
Når det er sagt så er jo det at man ikke skal bruke brune sko etter kl 18 helt misforstått.
Poenget er at man ikke skal bruke lakksko før kl 18.
Så lenge man ikke uansett skal skifte til aftenantrekk med lakksko er det ikke slik at man ikke kan gå med de brune skoene.

Når det er sagt 2: Så er/var det jo en del som mener/mente at man ikke bruker brune sko i byen i det hele tatt, da det er "på landet"-antrekk. Men det er også helt uavhengig av tid.

Når det er sagt 3: Det er ikke noe i veien for å bruke brune sko til sort frakk.

Moralen er vel at den stakkars unge mannen var forvirret og forkvaklet og kunne hatt behov for litt veiledning.

Nå er jeg blandt de som foretrekker brune pensko med mindre det en sjelden gang blir svært formelt, og da selvsagt til mørk grå eller sort dress. Ellers er det brune sko i diverse valører til blå eller lysere dresser, jakke og bukse, chinos eller alt over middels pent som gjelder. Når man da møter på en sjelden stabeis som påpeker sort etter kl 18 så er regel 2 hos deg grei å ha for å sette vedkommende på plass, samt å påpeke at for en gentleman så er "på landet" alt utenfor Metropolene - London, New York og Paris. Alt vi har å by på her på berget må i så henseende regnes som "på landet", og jeg føler meg komfortabel med mine brune, dog pene, sko i de aller fleste hverdagslige situasjoner.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen
Minner meg om et sitat i fra J.M. Ferner, da han studerte i London på 50-tallet. "Møtte du noen på gaten der, med upussede sko og hvite strømper, så var de nesten uten unntak nordmenn."


I min tid i utenrikstjenesten avtalte jeg ofte møter med norske forretningsfolk på messer, konferanser eller andre steder med mye folk. De lurte som regel på hvordan vi skulle kjenne hverandre igjen, om vi trengte skilt e.l. og ble overrasket over da jeg hevdet at jeg ville finne dem. I tillegg til at skoene var upusset var de nesten uten unntak tursko. Dokumentmappen hang på ryggen. Ikke noe annet folkeslag i verden bruker ryggsekk til (det de tror er) dress. Uformelige chinos kombinert med burgunderrød flanelljakke er ikke dress.

Fornøyelig å lese beskrivelsen igjen.
 
@morini - kan legge til Ola N sin tolkning av "Business attire". I et selskap jeg deltok i, strøk mine landsmenn igjen på forståelsen.
Temmelig sikker på at BA ikke er basert på kontorantrekket til et hipt software selskap.
 
@morini - kan legge til Ola N sin tolkning av "Business attire". I et selskap jeg deltok i, strøk mine landsmenn igjen på forståelsen.
Temmelig sikker på at BA ikke er basert på kontorantrekket til et hipt software selskap.

som disse klovnene?

172600
 
Store treningscomputere istedenfor armbåndsur er vel også et sikkert kjennetegn på nordmenn. Til bunad, dress og alt annet :)
Nja, treningscomputer til bunad lukter jo nordmann eller evt amerikaner med norske aner, men treningscomputer til dress kan du nok se på mange andre folkeslag også. På lik linje med dykkerklokke til dress og andre ubrukelige stilvalg.