Brukererfaring: A. Lange & Shöne Lange 1 Moon phase 192.032

andres

Støttemedlem
Medlem
24. mai 2013
Innlegg
4.097
Sted
Sandnes
Etter litt tid med denne i hus tenker jeg å skrive noen tanker. Av det som kan regnes som "normale" merker, tror jeg Lange er et av de mest spennende merkene. Historien i seg selv er ganske spesiell, med mye dramatikk. Grunnlagt i 1845, men bombet siste dagen i 2. verdenskrig. Gjenoppstår i 1990, og slipper 4 nye klokker 24 oktober 1994. Kan lese mer Her: https://www.alange-soehne.com/sg-en/manufactory/heritage/a-lange-sohne-is-reborn

Lange 1 er en av klokkene som ble sluppet. Basert på det gyldne snitt, er den ganske nært perfeksjon.

unnamed.png


Min er den nyeste versjonen med månefase og dag/natt indikator. Kan begynne med litt fakta:

  • Størrelse: 38,5mm diameter og 10,2 mm tykk.
  • 20 mm mellom hornene
  • Manuelt opptrekk, 72 timer gangreserve.
  • Rosa 18 karat gull
  • 30 m vanntett
Urverket er en variasjon av kaliber L.121.1, som nå har fått et 3 tall bak seg. L.121.3.
  • 438 deler (70 av disse er månefasen)
  • Diameter: 30,6mm
  • Timer minutter og små sekunder
  • Outsize date (gave fra JLC back in the days)
  • Kraftreserve
  • Månefase
  • Dag/natt indikator
  • Dobbelt fjærhus
  • Frekvens: 21600
  • Juveler: 43
1698487881461.png



Vi begynner med det åpenbare; skiven.
Tallskiven er lagd av sølv, og på denne modellen er markører, ramme til datovindu og visere i gull. Skiver har litt forskjellig finish på banen der markører for minutter er. Månefasen er også frest litt ned i skiven med sirkulær finish. Månefasen har jo hovedrollen i denne klokken. Helpolert sirkulær måne, ser nesten skuffende enkel ut, men synet bedrar. Nøyaktigheten på fasen er så god, at man slipper unna med å kun stille den én dag på 122,6 år. Praktisk!! Den har også en fantastisk dag/natt indikator som ligger som en skive bak månen. Om dagen er den blå som himmelen, men om kvelden/natten dukker det opp 383 stjerner og himmelen blir mørkere, helt fantastisk. Bare dette krevde 70 ekstra deler.

Kraftreserven har en litt morsom funksjon. De har lagd den slik at klokken bruker mye lenger tid å komme fra 50% reserve indikert til 0%. Dette for at eieren skal bli oppmuntret til å holde klokken opptrukket slik at den har mest mulig kraft og holder bedre nøyaktighet.

Ja, den har lume...Er den bra? Njæ.. Fikk sikkert det i en gave fra JLC også ;)



1698498957277.png

1698498975536.png

1698498996090.png


1698499524452.png


Kassen:
Lange har jo hatt forskjellige aktører til hjelp på kasser, denne er merket DB (Donzè Baume) som er eid av Richmont og lager kasser for flere merker, f.eks. Omega. De lager ca. 200.000 kasser pr. år. Lange totalt lager rundt 5000 klokker. Kassen er helt rund, med det som for meg ser ut som horn som er loddet på. Forrige versjon var helpolert (@Guybrush Threepwood ) men denne er børstet på "mellomkassen" som ligger mellom baklokk og bezel. Fin kontrast. På bildet under sammenlignet med min 1815 Up/Down i hvitt gull (kasse laget av AP). Firkantet pusher stiller dato, og den andre justerer månefasen. Et sted må den nesten sitte, og hvorfor ikke der.. Komfort er på topp, og størrelsen på 38,5mm passer meg perfekt i hverdagen.

1698500439583.png

1698501015752.png


Urverket:
Selve rosinen i pølsa. Her har Lange gjort om hele urverket fra forrige modell. Det er snudd 180 grader, mest sannsynlig for å få dag/natt indikatoren slik de vil. Balansehjulet (om det blir riktig navn) er også laget av Lange selv, i motsetning til tidligere modeller. De har brukt eksentervekter som kan skrus for å justere klokkens nøyaktighet. Lange sine kjente metoder for dekorasjon er selvfølgelig i full sving. Anbefaler å lese her: https://www.alange-soehne.com/sg-en/manufactory/art-of-watchmaking/finishing-and-engraving

Hvis klokken går tom for kraftreserve hopper sekundviser automatisk til klokken 12.

Urverket er montert sammen, da med vanlige skruer, kontrollert og sjekket. Demontert og finisjert, før det blir satt sammen en gang til, da med varmebehandlet blånerte skruer. En fin detalj, som sikkert er med på å forsvare nyprisen på 630 000,-
1698501186438.png


1698502268938.png



Dette er noe av det flotteste jeg har hatt på armen, og er nok det dyreste jeg kommer til å kjøpe noen gang. Denne er ikke "tatt ut" fra AD, den er kjøpt ;) Haha
Etter en drøy uke har jeg fått 0 (null) kommentarer på den, og det passer meg helt perfekt. For meg er den helt rå, og det er det som betyr noe. Mulig jeg skriver en mer grundig tekst om noen måneder, men nå skal klokken nytes. Dette tar nok over som daglig klokke en stund fremover.

Ha en god helg.
 
Redigert:
Etter litt tid med denne i hus tenker jeg å skrive noen tanker. Av det som kan regnes som "normale" merker, tror jeg Lange er et av de mest spennende merkene. Historien i seg selv er ganske spesiell, med mye dramatikk. Grunnlagt i 1845, men bombet siste dagen i 2. verdenskrig. Gjenoppstår i 1990, og slipper 4 nye klokker 24 oktober 1994. Kan lese mer Her: https://www.alange-soehne.com/sg-en/manufactory/heritage/a-lange-sohne-is-reborn

Lange 1 er en av klokkene som ble sluppet. Basert på det gyldne snitt, er den ganske nært perfeksjon.

Vis vedlegg 349836

Min er den nyeste versjonen med månefase og dag/natt indikator. Kan begynne med litt fakta:

  • Størrelse: 38,5mm diameter og 10,2 mm tykk.
  • 20 mm mellom hornene
  • Manuelt opptrekk, 72 timer gangreserve.
  • Rosa 18 karat gull
  • 30 m vanntett
Urverket er en variasjon av kaliber L.121.1, som nå har fått et 3 tall bak seg. L.121.3.
  • 438 deler (70 av disse er månefasen)
  • Diameter: 30,6mm
  • Timer minutter og små sekunder
  • Outsize date (gave fra JLC back in the days)
  • Kraftreserve
  • Månefase
  • Dag/natt indikator
  • Dobbelt fjærhus
  • Frekvens: 21600
  • Juveler: 43
Vis vedlegg 349838


Vi begynner med det åpenbare; skiven.
Tallskiven er lagd av sølv, og på denne modellen er markører, ramme til datovindu og visere i gull. Skiver har litt forskjellig finish på banen der markører for minutter er. Månefasen er også frest litt ned i skiven med sirkulær finish. Månefasen har jo hovedrollen i denne klokken. Helpolert sirkulær måne, ser nesten skuffende enkel ut, men synet bedrar. Nøyaktigheten på fasen er så god, at man slipper unna med å kun stille den én dag på 122,6 år. Praktisk!! Den har også en fantastisk dag/natt indikator som ligger som en skive bak månen. Om dagen er den blå som himmelen, men om kvelden/natten dukker det opp 383 stjerner og himmelen blir mørkere, helt fantastisk. Bare dette krevde 70 ekstra deler.

Kraftreserven har en litt morsom funksjon. De har lagd den slik at klokken bruker mye lenger tid å komme fra 50% reserve indikert til 0%. Dette for at eieren skal bli oppmuntret til å holde klokken opptrukket slik at den har mest mulig kraft og holder bedre nøyaktighet.

Ja, den har lume...Er den bra? Njæ.. Fikk sikkert det i en gave fra JLC også ;)



Vis vedlegg 349863
Vis vedlegg 349864
Vis vedlegg 349865

Vis vedlegg 349867

Kassen:
Lange har jo hatt forskjellige aktører til hjelp på kasser, denne er merket DB (Donzè Baume) som er eid av Richmont og lager kasser for flere merker, f.eks. Omega. De lager ca. 200.000 kasser pr. år. Lange totalt lager rundt 5000 klokker. Kassen er helt rund, men det som for meg ser ut som horn som er loddet på. Forrige versjon var helpolert (@Guybrush Threepwood ) men denne er børstet på "mellomkassen" som ligger mellom baklokk og bezel. Fin kontrast. På bildet under sammenlignet med min 1815 Up/Down i hvitt gull (kasse laget av AP). Firkantet pusher stiller dato, og den andre justerer månefasen. Et sted må den nesten sitte, og hvorfor ikke der.. Komfort er på topp, og størrelsen på 38,5mm passer meg perfekt i hverdagen.

Vis vedlegg 349869
Vis vedlegg 349871

Urverket:
Selve rosinen i pølsa. Her har Lange gjort om hele urverket fra forrige modell. Det er snudd 180 grader, mest sannsynlig for å få dag/natt indikatoren slik de vil. Balansehjulet (om det blir riktig navn) er også laget av Lange selv, i motsetning til tidligere modeller. De har brukt eksentervekter som kan skrus for å justere klokkens nøyaktighet. Lange sine kjente metoder for dekorasjon er selvfølgelig i full sving. Anbefaler å lese her: https://www.alange-soehne.com/sg-en/manufactory/art-of-watchmaking/finishing-and-engraving

Hvis klokken går tom for kraftreserve hopper sekundviser automatisk til klokken 12.

Urverket er montert sammen, da med vanlige skruer, kontrollert og sjekket. Demontert og finisjert, før det blir satt sammen en gang til, da med varmebehandlet blånerte skruer. En fin detalj, som sikkert er med på å forsvare nyprisen på 630 000,-
Vis vedlegg 349872

Vis vedlegg 349873


Dette er noe av det flotteste jeg har hatt på armen, og er nok det dyreste jeg kommer til å kjøpe noen gang. Denne er ikke tatt ut av AD, den er kjøp ;) Haha
Etter en drøy uke har jeg fått 0 (null) kommentarer på den, og det passer meg helt perfekt. For meg er den helt rå, og det er det som betyr noe. Mulig jeg skriver en mer grundig tekst om noen måneder, men nå skal klokken nytes. Dette tar nok over som daglig klokke en stund fremover.

Ha en god helg.
Helt nydelig er den! Gratulerer og godt skrevet
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Etter litt tid med denne i hus tenker jeg å skrive noen tanker. Av det som kan regnes som "normale" merker, tror jeg Lange er et av de mest spennende merkene. Historien i seg selv er ganske spesiell, med mye dramatikk. Grunnlagt i 1845, men bombet siste dagen i 2. verdenskrig. Gjenoppstår i 1990, og slipper 4 nye klokker 24 oktober 1994. Kan lese mer Her: https://www.alange-soehne.com/sg-en/manufactory/heritage/a-lange-sohne-is-reborn

Lange 1 er en av klokkene som ble sluppet. Basert på det gyldne snitt, er den ganske nært perfeksjon.

Vis vedlegg 349836

Min er den nyeste versjonen med månefase og dag/natt indikator. Kan begynne med litt fakta:

  • Størrelse: 38,5mm diameter og 10,2 mm tykk.
  • 20 mm mellom hornene
  • Manuelt opptrekk, 72 timer gangreserve.
  • Rosa 18 karat gull
  • 30 m vanntett
Urverket er en variasjon av kaliber L.121.1, som nå har fått et 3 tall bak seg. L.121.3.
  • 438 deler (70 av disse er månefasen)
  • Diameter: 30,6mm
  • Timer minutter og små sekunder
  • Outsize date (gave fra JLC back in the days)
  • Kraftreserve
  • Månefase
  • Dag/natt indikator
  • Dobbelt fjærhus
  • Frekvens: 21600
  • Juveler: 43
Vis vedlegg 349838


Vi begynner med det åpenbare; skiven.
Tallskiven er lagd av sølv, og på denne modellen er markører, ramme til datovindu og visere i gull. Skiver har litt forskjellig finish på banen der markører for minutter er. Månefasen er også frest litt ned i skiven med sirkulær finish. Månefasen har jo hovedrollen i denne klokken. Helpolert sirkulær måne, ser nesten skuffende enkel ut, men synet bedrar. Nøyaktigheten på fasen er så god, at man slipper unna med å kun stille den én dag på 122,6 år. Praktisk!! Den har også en fantastisk dag/natt indikator som ligger som en skive bak månen. Om dagen er den blå som himmelen, men om kvelden/natten dukker det opp 383 stjerner og himmelen blir mørkere, helt fantastisk. Bare dette krevde 70 ekstra deler.

Kraftreserven har en litt morsom funksjon. De har lagd den slik at klokken bruker mye lenger tid å komme fra 50% reserve indikert til 0%. Dette for at eieren skal bli oppmuntret til å holde klokken opptrukket slik at den har mest mulig kraft og holder bedre nøyaktighet.

Ja, den har lume...Er den bra? Njæ.. Fikk sikkert det i en gave fra JLC også ;)



Vis vedlegg 349863
Vis vedlegg 349864
Vis vedlegg 349865

Vis vedlegg 349867

Kassen:
Lange har jo hatt forskjellige aktører til hjelp på kasser, denne er merket DB (Donzè Baume) som er eid av Richmont og lager kasser for flere merker, f.eks. Omega. De lager ca. 200.000 kasser pr. år. Lange totalt lager rundt 5000 klokker. Kassen er helt rund, men det som for meg ser ut som horn som er loddet på. Forrige versjon var helpolert (@Guybrush Threepwood ) men denne er børstet på "mellomkassen" som ligger mellom baklokk og bezel. Fin kontrast. På bildet under sammenlignet med min 1815 Up/Down i hvitt gull (kasse laget av AP). Firkantet pusher stiller dato, og den andre justerer månefasen. Et sted må den nesten sitte, og hvorfor ikke der.. Komfort er på topp, og størrelsen på 38,5mm passer meg perfekt i hverdagen.

Vis vedlegg 349869
Vis vedlegg 349871

Urverket:
Selve rosinen i pølsa. Her har Lange gjort om hele urverket fra forrige modell. Det er snudd 180 grader, mest sannsynlig for å få dag/natt indikatoren slik de vil. Balansehjulet (om det blir riktig navn) er også laget av Lange selv, i motsetning til tidligere modeller. De har brukt eksentervekter som kan skrus for å justere klokkens nøyaktighet. Lange sine kjente metoder for dekorasjon er selvfølgelig i full sving. Anbefaler å lese her: https://www.alange-soehne.com/sg-en/manufactory/art-of-watchmaking/finishing-and-engraving

Hvis klokken går tom for kraftreserve hopper sekundviser automatisk til klokken 12.

Urverket er montert sammen, da med vanlige skruer, kontrollert og sjekket. Demontert og finisjert, før det blir satt sammen en gang til, da med varmebehandlet blånerte skruer. En fin detalj, som sikkert er med på å forsvare nyprisen på 630 000,-
Vis vedlegg 349872

Vis vedlegg 349873


Dette er noe av det flotteste jeg har hatt på armen, og er nok det dyreste jeg kommer til å kjøpe noen gang. Denne er ikke tatt ut av AD, den er kjøp ;) Haha
Etter en drøy uke har jeg fått 0 (null) kommentarer på den, og det passer meg helt perfekt. For meg er den helt rå, og det er det som betyr noe. Mulig jeg skriver en mer grundig tekst om noen måneder, men nå skal klokken nytes. Dette tar nok over som daglig klokke en stund fremover.

Ha en god helg.
En fantastisk klokke, takk for denne fine presentasjonen.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Takk for et flott, informativt og lettlest innlegg om denne skjønnheten. Det er ikke mer enn en måned siden jeg var innom og prøvde varianten på 41mm på hånden selv og ble fullstendig fascinert av dette kunstverket.
Det blir ikke stort bedre enn dette.

Takk som deler!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: andres
Fint å høre på detaljene rundt selve kassen og urverket.
En detalj som er ofte glemt, er at gull "chaton" er veldig kostbare, i materialet(gull og skruer) og tiden det kreves for prøving og definitiv montering, i motsetning til å presse rubinene rett inn i "bruene" eller platene som holder urverket sammen.
Patek Phillip, Vacheron Constantin, Breguet etc gidder ikke en gang å gå så langt.
Man kan si hva man vil om disse, men de strekker seg ikke så langt som de skulle gjøre det for prisen.
De som vet...Vet.
IMG_20230610_160335699~2.jpg
 
Flott ur og flott presentasjon, tusen takk! Vi tåler forresten uhørt mange bilder av dette kunstverket.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Herlig lesning til kaffen en søndags morgen.
Gratulerer så mye med grail i hus.
En nydelig klokke der baksiden nesten burde spille førstefiolin!
Er den deilig og trekke opp? Soft og fin i trekket?
 
Bildene taler for seg! En må nesten forberede seg skal en ta et Langeverk i øyesyn, det er så mye å ta inn. I positiv, overveldende forstand. Jeg tror jeg kun får samme følelse av å se R.Gauthier, G Forsey og F Berthoud sine verk.

Artig jeg skulle lese reviewen din ikveld. Hatt voldsom Blumlein mimrefest gjennom helgen, da hans maskuline innflytelse på IWC. Som vi vet var han instrumentell for JLC og ditt kjære Lange og.

Klokken din er fantastisk, det er ikke mer å si!
 
  • Liker
Reaksjoner: andres