Brudd på kjøpskontrakt... What to do?!?

Medlem
23. juli 2010
Innlegg
63
Her er saken;

Hadde gjort en avtale med kjøper om salg av ur f2f.
Kjøper møtte ikke opp som avtalt. Kom med en rekke unnskyldninger etc.
Tilslutt møtte jeg kjøper, som "desverre" ikke hadde så mye kontanter tilgjengelig (noe som er legitimt),
så vi, Kjøper og selger (meg i dette tilfellet) skrev kjøpskontrakt på at sum Xx.xxx skulle betales via nettbank til selger (meg) og uret skulle overleveres til kjøper f2f ved mottatt betaling.

I mellomtiden takket jeg nei til andre bud, avslo tilbud da klokken var å regne som solgt.

Etter et par dager var pengene ikke kommet inn.
Selger skyldte på at det "tok tid" siden det var fra Nordea til DNB..
Jeg spurte om betalings bekreftelse, noe selger skulle fremskaffe. (har ikke skjedd)

Pratet med kjøper for ett par dager siden.. Han hadde en rekke latterlige unnskyldinger, og mente stanhaftig at pemger var overført.

Men nå, svarer ikke kjøper på telefon, Mail eller meldinger.

(kjøper har her på forumet klagd over at han er blitt lurt av andre selgere tidligere)

Hva skal man gjøre?!?
Annmelde kjøper for brudd på kjøpskontrakt?
Statuere ett eksempel og gå til sak i forliksrådet?

Jeg har sett meg lut lei av tullete kjøpere, og nå vil jeg egentlig "ta afære" og vise at det går ikke ann å holde på sånn..

Som dokumentasjon har jeg;
Kjøpskontrakt
bilde av vedkommendes legitimasjon
Bilde av kjøpskontrakt og legitimasjon sammen
Tekstmeldinger på at det er betalt
Tekstmeldinger med en rekke unnskyldninger
All kontakt info på kjøper

WHAT TO DO?????
 
Har opplevd lignende tidligere og kan konkludere med at det finnes mennesker med lav beslutningsevne eller kronisk beslutningsvegring. Det verste er vel når vedkommende lyver og dikter opp dekkhistorier. Veldig irriterende og håpløst når man går glipp av andre kjøpere. Beste løsning, legg ut klokken på ny og glemme idioten. Gapestokken "bad guys" tror jeg holder i massevis.
 
Hva skal man gjøre?!?
Annmelde kjøper for brudd på kjøpskontrakt?
Statuere ett eksempel og gå til sak i forliksrådet?

Hvis du tenker på å politianmelde, så vet jeg ikke helt hvilken straffebestemmelse du i så fall mener er overtrådt. Eneste alternativ blir jo forliksrådsbehandling.

Personlig ville jeg gitt kjøper klar beskjed om at det vil bli foretatt dekningssalg. Dvs du selger til annen kjøper og vedkommende må betale deg mellomlegget dersom du ikke karer å oppnå samme pris som dere hadde avtalt.

Ellers kan det jo være greit å legge ut en tilbakemelding i bad-guy tråden her påforumet
 
Ser ut som du ikke får tak i de pengene uansett. Jeg hadde relistet klokken for salg og puttet "kjøper" i bad guys.
 
Skjønner at du synes det er en lei situasjon. Jeg tror det beste er å legge dette bak deg, og legge klokken ut for salg på nytt selv om det er kjipt når sånne ting skjer. Min erfaring er at det beste er enten å kreve kontant betaling eller møtes ansikt til ansikt i nærheten av en bank. Blir man enige om en avtale, er det bare å trekke kølapp i banken og overføre pengene direkte der. Da slipper man å tenke på nettbankoverføringer eller kontanter. Egentlig er det alt for dårlige betalingsløsninger i Norge elektronisk. Det skulle være slik at en uansett tid, ukedag eller banktilknytting kunne overføre penger til en annen hvor det i løpet av sekunder skjer en faktisk overføring for å kunne verifisere at kjøper faktisk har betalt.
 
Skjønner at du synes det er en lei situasjon. Jeg tror det beste er å legge dette bak deg, og legge klokken ut for salg på nytt selv om det er kjipt når sånne ting skjer. Min erfaring er at det beste er enten å kreve kontant betaling eller møtes ansikt til ansikt i nærheten av en bank. Blir man enige om en avtale, er det bare å trekke kølapp i banken og overføre pengene direkte der. Da slipper man å tenke på nettbankoverføringer eller kontanter. Egentlig er det alt for dårlige betalingsløsninger i Norge elektronisk. Det skulle være slik at en uansett tid, ukedag eller banktilknytting kunne overføre penger til en annen hvor det i løpet av sekunder skjer en faktisk overføring for å kunne verifisere at kjøper faktisk har betalt.

Paypal...:)
 
Min erfaring er at det er av og til enkelte som enten får kaldeføtter, eller rett og slett har tatt litt for mye vann over hode.
Min subjektive mening er move on. Så lenge du ikke har overlevert klokken til ham, så er det i teori no harm done. Ja det er skiipt, men jeg mener det er lite som fører frem nå. Selvfølgelig hvis du vil stautuere et ekempel så er det sikkert mye du kan gjøre. Men det er vel et spørsmål om du er villig til å bruke tid og krefter på det.
 
Kjedelig når sånt skjer, heldigvis har jeg aldri opplevd noe lignende fra en kjøper selv.

Jeg personlig hadde nok bare merket han som Bad-guy, og lagt ut klokken for salg på nytt.. Alternativet hadde vært for tidkrevende etter mitt syn..
 
+2

Kun dersom dekningssalget medfører et betydelig tap ville jeg orket å forfølge det...kanskje.

Det er for øvrig synd at det synes å bli flere slike incidenter! :mad:
 
Hadde nok ikke orket noe sak ved mindre det er snakk om et betydelig beløp som er vanskelig å få i markedet på ny.
F.eks høy pris eller tungsolgt ur.
 
Huff, hater sånne situasjoner (de som husker mitt første forsøk på å kjøpe en 911 i fjor sommer husker muligens dette :twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted:), men kortversjonen er dessverre at du ikke har så ekstremt mye å gå på.. Dekningssalg er jo det eneste faktiske alternativet, men om dette er noe i nærheten av å være en normalt populær klokke vil det fort være lite å hente der uansett.

Badguyslisting og et pust i bakken er nok dessverre beste medisin.

Selv om jeg tidvis mener det burde være gapestokk for slik oppførsel.
 
Syns det var en kjedelig sak...

Hvis dette er en type som har klaget på andre som selv er en Bad-guy.

Se er det vel bare og sette han på listen over bad-guy(useriøse) og legge det bak seg...

Det og statuere et eksempel er ofte en ting man tenker der og da men det er veldig mye tid og krefter som skal legges ned og du ender opp oed og muligens angre til slutt fordi du kastet bort mye tid og det ikke kommer noe konstruktivt ut av det..

Har en nabo her som er bilselger han har ofte fortalt om mange kjedlige hendelser der folk har skrevet kontrakt og ikke gjort oppfor seg..

Pant i fast eiendom, namsmann, og rettsaker er vel noe jeg hadde styrt unna for beløp som ikke er ekstremt store...