Angrerettloven § 1 slår fast at loven kun gjelder for "fjernsalg" eller "salg utenom faste forretningslokaler" foretatt av en "næringsdriver".
At Larsen er "næringsdrivende" må være ganske klart. Kjernen i begrepet i angrerettloven er en profesjonell kontraktspart som har salg eller utleie som næringsvei. Dette omfatter hvilken som helst fysisk eller juridisk person som utøver ervervsmessig virksomhet. Det er ikke nødvendig at virksomheten utøves som hovednæring eller hovedinntektskilde; «attåt-næring» faller innenfor lovens definisjon av yrkesutøver. Tar et lite forbehold da at jeg ikke har satt meg inn i om kommisjonssalg dekkes av loven. Samtidig tilsier omgåelseshensyn at loven også bør dekke disse tilfellene. At et firma skal kunne omgå både forbrukerkjøps- og angrerettsloven ved å kun operere med kommisjonssalg ville vært et stort skår i forbrukervernet, og neppe noe EU hadde som siktemål.
Hvorvidt salget er et "fjernsalg" eller ikke fremgår av definisjonen i § 5 bokstav b. Etter denne vil et fjernsalg foreligge der du tar kontakt med Larsen gjennom finn, overfører penger og får klokken tilsendt. Her gjelder angrerettloven. Et fjernsalg foreligger ikke dersom man møtes fysisk for å gjennomføre handelen.
Men, hvis man møtes fysisk kan loven gjelde dersom møtet skjer utenom "utenom [Larsens] faste forretningslokaler", jf . § 5 bokstav c og d. Det følger av forarbeidene at hva som regnes som faste forretningslokaler må vurderes konkret. Nå vet ikke jeg hvordan Larsen vanligvis opererer, men ut fra forbrukerrådets vurdering av hva som skal regnes som faste forretningslokaler må det vurderes hvordan han vanligvis selger klokker. Samtidig finnes det en klar minstegrense til hvor "faste" lokalene skal være. Sporadiske møter rundt om i byen vil neppe tilfredsstille kravet. Hvis han derimot har mer ordnede former kan angreretten bortfalle. Forretningslokalets ytre karakter, dvs. om det er permanent, og i hvor lang tid lokalet har vært benyttet som forretningslokale av den næringsdrivende, er av betydning for spørsmålet om det er den næringsdrivendes faste forretningslokaler. Eks kan det tenkes at møte i hans hjem kan oppfylle kravet til faste forretningslokaler dersom han har gjort det over lang tid, , med den følge at loven ikke kommer til anvendelse. Dersom dere møtes hos deg, eller på Stockfleths, gjelder derimot angrerettloven.