Breitling quartz SÅ ekslusivt???

netrom71

Støttemedlem
Medlem
28. feb. 2014
Innlegg
992
Sted
Norge
Nettopp opplevd morsom episode på jobben. Kvinnelig kollega har en cirka 10 år gammel Breitlig "Ocean-type" med diamant-bezel. Nå tikker sekundviseren 4 sekunder av gangen, så batteri bør byttes.

Hun vet at jeg "driver med" klokker, så spurte meg om hvor kunne gjøre dette. Siden det faktisk er forhandler av Breitling i Fredrikstad ba jeg henne gå dit...

Vel, hun kom nå tilbake med armer veivende, og batteriet kunne de IKKE bytte nei!!!! Det måtte gjøres i et bla totalt støvfritt verksted, og det fantes det bare 2 av i Norge! Ville ta en måned å sende inn...

Dette høres da litt vel overkill ut? riktignok har vel Breitling, som min eks. egen nyere Omega, noen slike thermokompenserte urverk, men en normalt dyktig urmaker bytter greit batteri på Omega'en uten at den tar kvelden for det :)

Noen som kan bekrefte / avkrefte nødvendigheten av dette?

NB! Er selvfølgelig kjent med krav til garanti fra forhandler og produsent, men de fleste ur trenger jo ikke den i sin levetid
 
Er det en Colt Oceane som den: http://www.watchalyzer.com/breitlin...tling-aeromarine-colt-oceane-ii-womens-watch/

Blir det et Super-Quartz Breitling caliber B77 og egentlig et ETA urverk (ETA Thermoline).

Man må skru ut en plate for å få tilgang til batteriet.
Skulle ikke bli noe hokus-pokus der.
Mulig at platen har skremt urmakeren...;) Men under er det sikkert et "vanlige" quartz urverk med 2 skruer på en "stang" som holder batterien på plass. That´s it.
 
@Hammerfjord: Ja, helt identisk faktisk! Høres jo merkelig ut at batteribytte skulle være så svære greier.. Jeg går selv til annen urmaker i Fredrikstad (Mathisen) når er noe, men nå tør jo ikke damen besøke ham heller da, for livredd for at uret skal gå i stykker :( Verden vil bedras sier jeg bare!

Skulle for øvrig ønske jeg selv fikk en slik beskjed av AD, det kunne jo blitt morsomt, he he...
 
@Hammerfjord Takker! Skal prøve og overbevise henne i morgen. Vi går begge ut i ferie fra mandag, og synes det er for drøyt at hun skal dra til Oslo (Bjerke?) kun for et batteribytte! Vi snakker jo QUARTZ her, ikke mekanisk AP eller PP :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Alt ok @netrom71.
Bare print den PDF for din kollega: Hun kan gi den til urmakeren...De liker sånn greier ;)
Nei, ingen vits å dra til Oslo for det...Eller kanskje vil hun ta seg litt shopping der...
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Eneste grunnen for at urene blir sendt til verksted er at alle pakkninger skal byttes. Og hvis ikke du er godkjent verksted så får du ikke tak i det.
 
I fremtiden blir det vel slik at om du ikke bruker klokkeprodusentenes egne proprietære verktøy så selvdestrueres urverkene under åpning av kassen. :p

"Sorry, men vi har ikke Breitling skrutrekkere her, det har kun utvalgte servicestasjoner tilgang til..."
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel