Breitling, Omega m.m. fra dødsbo

Som du sikkert forstår er det umulig å si noe om disse klokkene med utgangspunkt i dine bilder. Vet ikke hvordan det er for andre her, men "innspill" blir også litt for fluffy for meg, vet ikke helt hva du lurer på?

Du får unnskylde mine med-asylanter, de kan være noen frekke jævler av og til. :D Jeg vet, jeg er jo en av dem. :) Legg ved noen større og bedre bilder og si litt hva du lurer på så skal jeg hjelpe deg. Da vil sikkert også @MINUTE_REPEATER kunne tilføye et og annet vil jeg tro.

Takk for svaret. Skal prøve å legge ut litt bedre bilder, forhåpentligvis. Er ikke flink med å ta bilder av klokker.

Forstår godt at det ikke er så lett å få innpass i "stammesamfunn" når én ikke mestrer språket. Du spør hva jeg lurer på. Jeg har arvet klokker, lommeur, frimerker etc., og vet ikke hva jeg skal gjøre med dem. Skal de kastes, gis til noen som samler på dem eller selges? Jeg kan ikke svare da min kjennskap til klokker er overfladisk. Søk på nettet førte meg til Tidssonen.

Nå til bildene – Omega (diameter 34-35 mm uten krone); Breitling (diameter 33-34 mm uten krone), kjøpt senest 1938. Begge har ligget i skuffen i ca. 40 år.
IMG_0863.JPG
IMG_0869.JPG
IMG_0870.JPG

Omegaen ser jo ut som den relativt lett kan settes i stand. Godt brukt, men hel og fin, ingen synlig skade hverken på skiven, krone eller kasse. Klassisk stil, og kledelig patina. Dog et vanlig ur. Skal jeg tippe pris, så kan den nok selges for 600- 800. Jeg har solgt noen lignende, og da er det gjerne til unge damer som vil ha et vintage ur, og vil koste på de service. Det er jo hyggelig. :)

Breitlingen er mindre, som også gir mindre pris. Tror den er mer uvanlig enn Omegaen, uten at det nødvendigvis gir utslag i høyere pris. Ser ut som den har slitt, forkrommet kasse, noe som trekker prisen ned. Positivt er det at den ikke ser ut til å ha vært tuklet med (ingen riper etter forsøk på å åpne baklokket. ) Rart at den ikke har sekundviser, men antar at det er originalt. Artig liten klokke, som også ser ut til å kunne settes i stand.

Russer-klokker har også sin sjarm og historie, men er lite verdt. Chronographen (stoppeklokken med små visere inni) er den mekanisk? I såfall er det en Poljot som er verdt noen hundrelapper.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Omegaen var flott! Ser ut som en 1940 talls modell, men kan også være fra
siste halvdel av 1930 tallet. Original skive og visere, disse modellene er i vinden nå. Hvis den tikker og går vil jeg tippe at verdien vil ligge på et par tusenlapper+

Omegaen ser jo ut som den relativt lett kan settes i stand. Godt brukt, men hel og fin, ingen synlig skade hverken på skiven, krone eller kasse. Klassisk stil, og kledelig patina. Dog et vanlig ur. Skal jeg tippe pris, så kan den nok selges for 600- 800. Jeg har solgt noen lignende, og da er det gjerne til unge damer som vil ha et vintage ur, og vil koste på de service. Det er jo hyggelig. :)

Breitlingen er mindre, som også gir mindre pris. Tror den er mer uvanlig enn Omegaen, uten at det nødvendigvis gir utslag i høyere pris. Ser ut som den har slitt, forkrommet kasse, noe som trekker prisen ned. Positivt er det at den ikke ser ut til å ha vært tuklet med (ingen riper etter forsøk på å åpne baklokket. ) Rart at den ikke har sekundviser, men antar at det er originalt. Artig liten klokke, som også ser ut til å kunne settes i stand.

Russer-klokker har også sin sjarm og historie, men er lite verdt. Chronographen (stoppeklokken med små visere inni) er den mekanisk? I såfall er det en Poljot som er verdt noen hundrelapper.

Mange takk for svaret. Og du har helt rett, det er Poljot 3133 i original etui.

Takk for svaret. Skal prøve å legge ut litt bedre bilder, forhåpentligvis. Er ikke flink med å ta bilder av klokker.

Forstår godt at det ikke er så lett å få innpass i "stammesamfunn" når én ikke mestrer språket. Du spør hva jeg lurer på. Jeg har arvet klokker, lommeur, frimerker etc., og vet ikke hva jeg skal gjøre med dem. Skal de kastes, gis til noen som samler på dem eller selges? Jeg kan ikke svare da min kjennskap til klokker er overfladisk. Søk på nettet førte meg til Tidssonen.

Nå til bildene – Omega (diameter 34-35 mm uten krone); Breitling (diameter 33-34 mm uten krone), kjøpt senest 1938. Begge har ligget i skuffen i ca. 40 år.
Vis vedlegg 55670 Vis vedlegg 55671 Vis vedlegg 55672

Se der, det var bedre.

Breitlingen kan beholdes som kuriosa slik jeg ser det, den har nok ikke så mye verdi hverken fra et penge- eller samler-ståsted.

Omegaen derimot er interessant. Skulle gjerne ha hatt et bilde av verket, men jeg vil tippe at det kanskje tikker et cal. 30T2 i denne, og det er et velkjent og historisk viktig verk. Det er forløperen til kaliber 260 og 280. Fra Internet Horology Club 185:

"The Omega 30T2 is a movement caliber, used in a great many watches of the 1940s. This movement is likely responsible for much of Omega's reputation for quality and accuracy. The 30mm models were introduced in 1939, and found to be a highly adaptable base movement. Different versions were in production until 1963. The name derives from it's 30mm wide pillar plate. After 1949, Omega changed their movement nomenclature, and the same movements have three digit caliber numbers in the 260 and 280 ranges.

The standard 30T2 is a 15 jewel, manual wind movement with subseconds, but there are several variations (notably the 30T2RG variants) which bring the model up to chronometer status. There were also sweep seconds variants used in many military watches during World War Two. The British government ordered over 100,000 during the war, and a few found their way to the US Army."

Som @MINUTE_REPEATER sier er det en økende interesse for disse klokkene, tipper at du kan få rundt 3-4000 skulle du treffe riktig kjøper (ikke alle liker disse gamle klokkene på 35 mm). Men da for en som nettopp har hatt service, noe som koster 2-3000, så noe butikk kan man ikke si at det er, skulle du ønske å selge. At din er original og ikke restaurert trekker opp, da de fleste Omega-ene fra denne tiden har blitt nettopp restaurert. Det samme vil være tilfellet, skulle det være en tidlig 30T2 fra 1939 eller deromkring. Disse tingene, skulle de vise seg å være riktig, vil øke samle-verdien, som igjen kan øke interessen og prisen noe.

Men alt avhenger av at det er 30T2 selvsagt, som må bekreftes ved at man får sett verket.