Solgt Breitling Navitimer Quartz 3300 Iraq Air Force

Medlem
7. juni 2008
Innlegg
347
Sted
Stavanger
Lufter salg av min Breitling Navitimer Quartz 3300. ** SOLGT**

Denne modellen ble laget for det Irakiske Luftforsvaret ca 1986-88. Disse ble delt ut til militære piloter som "gradueringsgave" dvs når de besto eksamen og fikk vingene. Irak hadde på denne tiden et av de sterkeste Flyvåpnene i midtøsten. Krigen mellom Iran og Irak hadde pågått siden 1980 og Saddam yppet seg mot Kuwait.. Det er meget mulig at denne klokken har sett action..

Flere Breitling ble laget for det Irakiske Luftforsvaret. Først de mekaniske Navitimer 806 og 1806. Når Quartz-klokkene kom på markedet var det klart at de hadde funksjoner som var nyttige for en pilot. Navitimer Quartz 2300 (med ETA-quartz) kom i første halvdel av 80-tallet. Denne Navitimer Quartz 3300 "Jupiter" fra ca 1986 ble den siste modellen i samarbeidet mellom Saddam og Breitling.

Modellen skulle leve helt til slutten av nittitallet, da som "New Pluton".

Denne klokken kjøpte jeg fra USA. Selgeren var en brannmann fra New York som hadde kjøpt den av en kamerat som hadde vært stasjonert i Irak.

Klokken er i meget bra stand for alderen. Feilfri urskive, med det Irakiske Flyvåpenet sine "Falkevinger" i gull, i stedenfor Breitling-logoen. Lite slitasje på kasse, sannsynligvis original, upolert kasse. AR-coatingen på glasset er overraskende bra. Original lenke.

Alle funksjoner fungerer, inkludert alarmen/ timesignalet. ( I disse urverkene er det en bitteliten fjær som lager lyden ved at den vibrerer mot baklokket. Denne fjæren kan lett forsvinne hvis en er uforsiktig ved batteribytte).

Urverket er velkjent for alle som er oppvokst på åttitallet. I disse sitter det et Miyota-basert verk, med Breitling topp-plate, referanse B232. Det har chronograph, dag-dato, alarm, mulighet for andre tidssone og timesignal. Med stor kasse ( ca 42mm) passer den også inn i dagens stil.

Eneste negative ved klokken er noe malingsslitasje på timeviseren og ujevnheter i lume på minuttviseren. Nytt sett med visere finnes på eBay til 70 USD, hvis en skulle ønske å bytte. (Samme visere som til Breitling Pluton).

Det er også noen riper på baklokket. Logo og tekst er klar og fin på baklokket.

Vanskelig å sette pris på denne. Det er noen som ligger ute til høy pris på eBay og klokkenettsteder, men lite salgshistorikk på hva de faktisk blir solgt for. Setter prisen til 9000kr. (SOLGT) (Forbeholder meg retten til å velge kjøper, eller trekke klokken fra salg).

Bor i Stavanger, men reiser til Oslo i julen. Legger denne derfor ut nå, slik at jeg eventuelt kan ta den med meg til Oslo. En visning i Oslo kan da bli etter jul.

CHG_4981_zpsu3h3z8sn.jpg


CHG_4979_zpsolsgyn6u.jpg


CHG_4977_zpseukaodpa.jpg


CHG_4976_zpst3sozbfn.jpg


CHG_4972_zpspe6rwwyh.jpg


CHG_4975_zps6ytdtjsh.jpg


CHG_4974_zpss9cyrrcu.jpg


CHG_4973_zpsdoeeeolz.jpg


CHG_4971_zpsrhsgagr5.jpg
 
Redigert:
Bump.
Breitlingen er nå hos mine foreldre i Bærum. Lett tilgjengelig for visning til interesserte innbyggere fra Tigerstaden.