Breitling Chrono Avenger M1 Titan

Medlem
2. jan. 2011
Innlegg
5
Hei alle sammen! Ny på forumet. Sitter og lurer på om noen har erfaringer med nevnte ur. Har mekaniske/automatiske ur i dag, og ser at dette er en modell med quarts... Noen som kjenner modellen ?

Mvh, Wolla
 
Heisann, jeg har en slik, min er en team SEB Volvo ocean race limited version. Har brukt den daglig siden jeg kjøpte den ny i 2006, den er en fantastisk tool watch som tåler alt jeg har utsatt den for. Kronografen kan betjenes ned til 1000m ( uten at det noen gang kommer til å bli aktuelt hehe) pga at pusherbetjeningen er magnetisk overførtbart til urverket. Jeg jobber som elektriker/installatør og har kun hatt den inne til "børsting" 1 gang. Den er lett på handa pga titankassa, bruker den med både lenke og gummirem, begge deler er veldig komfortabelt. Jeg ser at de ligger ganske lavt i pris på bruktmarkedet, regner med at det er pga quartsforbannelsen hehe. Hadde ikke vært i tvil, som daglig beater er den perfekt.
 
En gammel kollega har en slik og han er strålende fornøyd.
Dette er klokka som tåler julingen sin det...;)

At chrono'en kan betjenes under vann er jo en nokså unyttig men kul funksjon.
Hvis du planlegger å beholde klokka er det bare å løpe og kjøpe da bruktprisen på disse ikke er all verden.
 
He he! Det settes neppe ny dykker rekord av meg, uavhengig av fungerende kronograf eller ei, men synes klokken har et kult design og at den kler Titan :smile: Har også Super Avenger oppe til vurdering. De jeg har sett secondhand ligger likt i pris.
 
Med en aftermarket tachymeterbezel (hvis det finnes;)) bør jo denne kunne brukes til å dokumentere hvor fort fisken svømmer:D:D

Neinei, er en slik du trenger da;)

scrf35_med.jpg
 
Har også Super Avenger oppe til vurdering. De jeg har sett secondhand ligger likt i pris.

Her er enten SA'en svært lavt priset, eller CA'en skammelig høyt priset.;)

Hvis det første er tilfelle blir du nesten nødt til å slå til på SA'en. Kongeklokke for posører med tykke håndledd.:)
 
2 SA på finn.no til henholdsvis 21' og 25'. Titanklokken til drøye 20'. Yes, posør, men med relativt slanke håndledd :D
 
At chrono'en kan betjenes under vann er jo en nokså unyttig men kul funksjon.

Det er faktisk ekstremt nyttig, og noe alle dykker chronographer burde klart. Man timer deco stop med chronographen.

Har man ikke chronograph så må man velge om man vil time bunntiden eller deco stop fordi da har man kun bezel og minuttviser til disposisjon. Alternativet da er å ha to dykkerklokker, eller bruke bottomtimeren. Innen teknisk dykking så er det påbudt å ha en klokke med stoppeklokke som B/U i tilfelle bottomtimeren tar kvelden.
 
Det er faktisk ekstremt nyttig, og noe alle dykker chronographer burde klart. Man timer deco stop med chronographen.

Har man ikke chronograph så må man velge om man vil time bunntiden eller deco stop fordi da har man kun bezel og minuttviser til disposisjon. Alternativet da er å ha to dykkerklokker, eller bruke bottomtimeren. Innen teknisk dykking så er det påbudt å ha en klokke med stoppeklokke som B/U i tilfelle bottomtimeren tar kvelden.

He he. Ungdommen nå til dags. I gamle dager gikk vi bare opp når det bobla fettvevet.:p

Deco stop kan man jo overskride tiden på. Det er verre med bunntiden, og da trenger man jo egentlig bare en minuttviser. Hva som er "påbudt" idag har jeg fint lite peiling på da det i min tid bare var å kaste seg i sjøen uten at noen brydde seg for mye så lenge gassblandingen var i orden.:D
 
He he. Ungdommen nå til dags. I gamle dager gikk vi bare opp når det bobla fettvevet.:p

Deco stop kan man jo overskride tiden på. Det er verre med bunntiden, og da trenger man jo egentlig bare en minuttviser. Hva som er "påbudt" idag har jeg fint lite peiling på da det i min tid bare var å kaste seg i sjøen uten at noen brydde seg for mye så lenge gassblandingen var i orden.:D

Good old times ;)

Ja, man kan overskride deco stop, men stakkars den som avslutter deco stoppet for tidlig. Da er det inn i trykkammer på Haukeland. Overskrider man bunntiden blir deco stoppet forlenget. Så lenge man har nok gass til deco stoppet så kan man godt forlenge bunntiden, såfremt at gassen tillater det.

Det er litt feil av meg å si det er påbudt med en klokke med stoppeklokke som BU, det som er påbudt er en BU stoppeklokke. Det kan være en ekstra bottomtimer, en G-shock etc.. For oss klokkenerder så er det jo gjevere med en klokke, gjerne mekanisk.

Panerai har en av de kuleste dykkeklokkene jeg har sett. Det er en mekanisk depth gauge.

Nei pokker, nå er jeg langt fra topic...

Quartz behøver ikke være noe demper på en tool watch. At klokken er i titan vil jeg anse som et pluss, fordi titan er et hardere materiale enn vanlig 316L stål, og det er snakk om en bruksklokke/beater, ikke en safe queen :) Og titan ser jo litt tøffere ut på tool watches :cool:
 
Det skulle vel ikke være disse to det sto om?

616_715411386828421102_mw480.jpg


587_5751111476662115212_mw480.jpg


I så fall hadde det ikke vært tvil i min sjel om hvilken som hadde landet på håndleddet mitt. SA'en er jo helt konge.:D Lurer på hvorfor i h****te jeg solgte min.:mad:
Eneste bakdelen er jo det polerte stålet. Ripemagnet, men det kan jo pusses opp.
 
Jeg har faktisk kikket på SA med skiven med arabiske tall. I hvit utførelse... Men du sier noe... Var lekker den du viser til.
 
Har vurdert M1 selv lenge. Veldig tøff klokke til en gunstig pris.

En Breitlingforhandler jeg snakket med mente at titanklokkene blir mørke og stygge etterhvert, så jeg ble litt i tvil. Han anbefalt polert stål. Hadde vel bare det inne :)

Hva mener dere?
 
Titan brukes i kirurgien fordi det er inert.. Tror ikke det reagerer\eldes mye kjemisk altså. Riper og slikt vet jeg ikke, men titan er vel stort sett lett å fikse opp igjen..
 
Har en ca 10 år gammel certina ds pro quartz i titan. Den er ripete og litt mørk, men fortsatt flott. Ikke fått noen skikkelig mørk patina, bare litt mørkere enn en stålklokke.

Den har vært med på ALT jeg gjorde de siste 10 årene. Tok den aldri av. Sjøvann, badebasseng, dusj, maling, arbeid på bilen, oljer, arbeid i hagen, snømøking..... alt man gjør.

Dårlig bilde, men her kan du se den:

50d5d1d9-761f-11b2.jpg


Synes ikke akkurat det er så fryktelig slitt alt i alt ;).
 
En Breitlingforhandler jeg snakket med mente at titanklokkene blir mørke og stygge etterhvert, så jeg ble litt i tvil.

En annen måte å si det på er: Flott patina etterhvert som de eldes.

Har sett flere Breitling'er i titan, og jeg synes de er fine. Spesielt etter litt bruk. Ser ut som det de er. Nemlig tøffe, robuste tool klokker.:D