Breguet ??

Medlem
9. nov. 2013
Innlegg
3
Jeg har et lommeur som jeg tror er en Breguet, det står det ihvertfall inne i uret.

Følgende tall og merker:
32335

9550J

1871J

8386P

?585 9/79

19995

K18

F L
B

Legger ved noen bilder...
Nei, jeg kan ikke finne noe sted der jeg kan legge ved bilder...:mad:

Hilsen
Turid E Bjerke
tubjerke@online.no
 
Jeg er sikker på at sonens kunnskapsrike medlemmer kan hjelpe deg, men bilder av klokke og urverket er en forutsetning...

Her finner du forklaring på hvordan du legger ut bilder...
 
Breguet igjen...

Det forrige innlegget ble amputert, så jeg forsøker igjen.

Jeg har et lommeur, som jeg tror er en Breguet, siden det står inngravert i uret.

Det er flere nummer inne i uret:
32335

9550J

1871J

8386P

?585 9/79

19995

K18

F L
B

Jeg legger ved noen bilder.

library


Turid
tubjerke@online.no
 
Ser fortsatt ingen bilder. Men såvidt jeg vet laget Breguet både enkelte deler og hele ur. Om merkingen skulle si at det er en inngående komponent eller et helt Breguet ur fremgår nok av bildene
 
I de aller fleste tilfeller står det inngravert noe som f.eks "spiral de Breguet" som forteller at det er en Breguet type balansefjær og ikke at uret er en Breguet. Men vi gleder oss til bilder:) Kanskje du har kommet over en liten skatt.
 








Dette ser jo litt spennende ut ved første øyekast. Dette er jo et type spindelur som han lagde. Men her er det også nok av forfalskninger. Breguet lagde vel rundt 5000 lommeur mens han levde. Så serienummeret må være lavt for at det skal være ekte. Jeg vet om bare 2 ekte Breuget lommeur i Norge. Den ene var jeg så heldig å få ta en titt på i våres. Urmaker Tidemann har hatt det andre uret til service. Hadde jeg vært deg så ville jeg nok ha kontaktet Tidemann for en nærmere vurdering.
 
Uret ser meget interessant ut. Men som Superlite sier fant ytterst få av disse veien til Norge. Her vil også proviniensen ha noe og si. Dette kan være et meget viktig og kostbart lommeur:)
 
Dette er i så fall en Breguet & Fils. Meget sjeldent om det er ekte vare. Alt ifølge googlet informasjon.

Edit: Verket er signert Breguet & Fils, hvilket i mine øyne gjør at skiven også burde være det. Finner ingen Breguet & Fils som ikke har to urverk i samme kasse. Finner heller ingen Breguet fra den tiden - tidlig 1800-tallet - som bruker samme eller lignende font på skiven.

Var jeg deg ville jeg sendt photobucket-linken til Breguet. De vil sikkert med glede hjelpe deg med dette.

PS: Om du sitter på en Breguet & Fils sitter du på en formue.
 
Redigert:
Det uret det er linket til ser langt fra så forseggjort ut som "vårt" ur - ja, du er vel klar over det at alt du eier og har av ut også er våre, på en måte;)

Kan det være en repeater - altså et ur som spiller eller gir lyd fra seg? De Breguet & Fils-ur jeg finner linker til har ofte denne funksjonen. I så fall er det jo litt artig, selv om det ikke er ekte.
 
Breguet fake eller ekte

Hallo der

alle clockofile/clockoholics, clockomaniacs og alle som har klokke-dilla.

"Klokkene ringer for dere", når der er sagt, så har jeg lyst til å være med på denne samtalen/debatt angående Breguet.

Som dere sikkert vet, Breguet har vært kopiert/faket. Enkelte ganger har det vært forsøk på å "gifte sammens"/koble sammens originale skiver på uorginale verk og originale verk på uorginale skiver osv osv.

Jeg prøver her å legge en del eksempler på det, se forøvrig linken som jeg legger til i første omgang. Som dere vil se er det dårlige kopier av Breguet, dog ganske gamle og et eksempel der er et forsøk å gifte sammens et verk ned en skive.

Den ene med den hvite porselenskive og navn Breguet er en dårligere kopi, tross inskripsjonene/referanser og stemplene her og der.

De to andre er finere kopier og man må ha god trening for å skille de fra en ekte. De har praktisert emaljeskiver og sølvskiver, men det som kjennetegner en ekte Breguet, er på verksiden (og under skiven).

George Daniels, den store engelske urmakermesteren, var en av de i Europa som fikset/reparerte mange Breguet klokker, så ble han så inspirert av det, at klokkene hans er på en måte en avart av Breguet.

Turid sin klokke/lommeur har mange referanser. Utifra kasse, skive' "halsen" på kasse og visere trekker i retning som en ekte.

Dog bildene er ikke så gode, alt må sees under lupe for å se om det er en 100% Breguet.

Som dere vil se fra bildene jeg har i linken, den ene som er ekte (med feil skive) har veldig høy kvalitet på løpeverket og kraften fra fjæra/kjede/inngripingen mellom tannhjulene frem til balansen er "firm" og perfekt, blå skruer og under skiven (den vises ikke på bildet) er slik Breuget lagde dem.

Kort sagt for å avslutte her, i første omgang så er Turids klokke interessant, men slik bildene er lagt, trekker i begge retninger.

Når det gjelder verdien av en sånn, er et annet kapittel.

Jeg fant ikke mine referansearkiv for å verifisere de tallene som er oppgitt. Jeg kunne holdt et langt foredrag om det, men ha en fin Klokkekveld og husk "klokkene ringer for dere"

Breguet Photos by Clockomaniak1 | Photobucket


Mvh
Clockomania K1



Her er en link til
http://s1024.photobucket.com/user/Clockomaniak1/library/Breguet 2?sort=3&page=1
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Takk for Innlegg og bilder Clocomania K1.

Det er jo mye spennende lesning om Breguet. Han måtte rømme fra Paris under revolusjonen til fjellene i Sveits hvor han lagde seg et lite verksted. Han hadde tidligere lagd flere av klokkene til Kongen og det finere selskap i Paris. Han følte vel det brant litt under føttene sine.
I fjellene i Sveits lagde han vist ikke noen klokker men kjøpte ferdige verk fra andre leverandører som han solgte for å tjene noen penger. Om disse verkene ble solgt under navnet Breguet er uvist. Når han kom tilbake til Paris etter et par år så var verkstedet hans helt borte. Alt av verktøy og maskiner var stjålet og solgt.

I 1807 skiftet han navnet til Breguet & Fils da sønnen hans fulgte med i firmaet. Det som er sikkert da er at produksjonen av klokkene var av høyeste standard under det navnet.

Ser man på bildet til Turid av verket, så ser jeg "Breguet & Fils" gravert på verkskloben.



Når jeg ser den graveringen så syntes jeg det ser veldig amatøraktig ut. Det ser ikke ut som navnet er på rett linje heller. F´n i Flis virker alt for stor ut. Jeg vil nok tro at dette ville ha vært flottere utført som man kan se på andre Breguet verk.

Jeg syntes også at verket ligner mye på et annet verk som ble benyttet av mange urmakere på den tiden



Folket får bedømme! :)
 
Redigert:
Siden trådstarter forsvant så brått, takker jeg alle som tok seg tid til bidra med gode innspill i denne tråden.

Det er utrolig hvor mye kunnskap det finnes på dette forumet!