Bredde på rem

Medlem
26. mai 2013
Innlegg
157
Hei! Hvordan vet man hvilken bredde man skal ha på rem? Har for eksempel en Omega Seamaster 120, en ganske liten klokke, som jeg ønsker å kjøpe en ny skinnrem til, men ikke har noen anelse om hvilken bredde man skal ha. Er det rett og slett bare å ta et målebånd og måle så godt man kan? Takk for svar.
 
Å google modelnummeret sammen med "lug width" funker også hvis du ikke har en supersær og sjelden vintage. For Seamaster 120 snakker vi antagligvis 19 mm?

Looking for correct bracelet for my vintage seamster 120

Ser sånn ut ja, takk for hjelpen :) Mitt neste spørsmål da er; når jeg skal bestille rem må jeg ofte velge mellom 18mm og 20mm, er det da sånn at denne remmen ikke passer til klokken, eller går det for eksempel greit å bruke en 18mm?

Edit: Så nå at det sto noe om dette i kjøpsguiden, men gjelder det samme som står der for skinnremmer også? Kanskje du kan svare på dette @Juice? :)
 
Redigert av en moderator:
Det som kalles Lug width skal samsvare med reim, uansett om det er skinn, nato eller lenke. Men jeg har ofte brukt reimer med 1 mm srørre bredde enn klokken er mellom lugs. F.eks brukte jeg 20mm skinnreim på en Air-king som var 19mm mellom lugs. Går som oftes uten problemer, men i noen tilfellet må man tilpasse reimen noe ;) Håper dette hjelper.
 
Jeg gar på noen skinnremmer brukt en liten hammer for å banke inn bredden på remmen. Naturligvis bare der den er mellom lugsa. Ikke bruk kniv da du fjerner "glassure" slik at skinnet blir fortere slitt.
 
Okey, takk for svar :) Vurderer nemlig å bestille en rem fra Hodinkee, som jeg så et annet medlem ha på sin Seamaster 120. Disse får man bare bestilit i 18mm, 20mm og 22mm osv, så var litt usikker, men da tror jeg jeg bestiller en 20mm. Takk for hjelpen :)
 
Skinnreimen du har kjøpt av meg, kjøpte jeg selv i sin tid for å bruke på en Seamaster 120. Synes selv resultatet ble bra. Se selv her: http://www.tidssonen.no/forum/galleriet-8/runes-samling-12214/index4.html#post173126

Så fint, ser veldig bra ut :) Gleder meg til den kommer i posten. Nå kan jeg jo benytte meg av sjansen til å få stilt et annet spørsmål også; vet du hvordan man bytter rem selv? Hadde egentlig tenkt til å ta den med til urmaker, men har lyst til å lære meg helt basic ting som det å skifte rem selv.
 
Youtube og barretverktøy på TS-Shop. Trenger ikke ta med til urmaker. Flat kniv funger også. men hvis du er redd for hairlines og skraper kan du tape opp risikområder.